7 évnél régebbi cikk

Nem akarsz reklámokat nézni a neten? Telepítsd az AdBlockot! Vagy mégse?
Fehérvár Médiacentrum fotójaNem akarsz reklámokat nézni a neten? Telepítsd az AdBlockot! Vagy mégse?

Mióta létezik és nyilvánosan elérhető az internet, azóta léteznek a netes hirdetések is. Mindannyian találkoztunk már velük. Van, hogy idegesítenek és van, hogy kevésbé zavaróak, de egyben nagyon sokak véleménye azonos: egyre több a hirdetés az interneten. És ez nem véletlen!

Sokan használjuk az internet adta lehetőségeket. Google, Gmail, Freemail, YouTube, Facebook és még sorolhatnánk akár estig is. De abba már kevesen gondolnak bele, hogy ezekért a szolgáltatásokért (mert akárhogy is vesszük, ezek bizony szolgáltatások) nem fizetünk. Ilyen tekintetben mondhatnánk, hogy ezek ingyenes szolgáltatások. De nem azok, csak éppen nem fizetőeszközzel fizetünk érte, hanem azzal, hogy időről időre reklámokat nézünk a használatuk során. A  valóságban úgy néz ki a dolog, hogy az "ingyenes" szolgáltatások használata fejében mi reklámokat vagyunk kénytelenek nézni, hosszú tömött sorokban. De felmerül a kérdés, hogy kénytelenek vagyunk-e egyáltalán, vagy esetleg valamilyen úton kikapcsolhatjuk-e a reklámokat adott oldalak böngészése, használata során. A kérdés sokakat mozgat. Olyannyira, hogy léteznek már kifejezetten a böngészés közben megjelenő reklámok blokkolására megírt programok is, melyek használatával letilthatóak az adott oldalon megjelenő reklámok. Ilyen, már-már elhíresült program az AdBlock, illete az AdBlock Plus.

A program maga igen egyszerű, működését tekintve egy úgynevezett beépülő modulról van szó, ami az internetes böngészőprogramunkat (Chrome, Firefox, Explorer, Opera stb.) egészíti ki úgy, hogy lehetővé teszi egyéni vagy előre beállított preferenciák alapján a reklámok eltávolítását a weboldalról. A beállítások alapján a reklám blokkoló tanítható és hozzá lehet adni új blokkolandó reklámokat, illetve van mód arra is, hogy kivételeket hozzunk létre, így ha akad olyan reklám, ami a későbbiekben érdekelne esetleg, akkor az engedélyezhető.

Harc a reklámokért

Ám a reklámok blokkolása nem ilyen egyszerű. Éppen a fent leírt "szolgáltatás" dolog miatt. Mert az egy dolog, hogy én nem szeretnék reklámokat nézegetni, de a szolgáltatók így kevesebb bevételhez juthatnak. Éppen azért aztán elindult a nagy programozó és forráskód harc a AdBlock Plus és a szolgáltatók között. A játékba beszállt a Facebook és a Google is és nekimentek az AdBlock-nak. Próbálják honlapjaikat úgy módosítani, hogy a reklámokat blokkoló bővítmények ne tudják felismerni a honlapokon megjelenő reklámokat. A macska-egér harc napjainkban is folyik, hol az egyik, hol a másik áll nyerésre. Legutóbb például odáig jutott a helyzet, hogy a Google törölte androidos Play Áruházából az okostelefonokra letölthető egyik blokkoló programot, mondván neki a felhasználók által használt blokkoló program bevételkiesést okozhat. (Azóta már visszakerült a program a Play Áruházba) És lássuk be, van benne valami. Nehéz igazságot keresni a reklámok blokkolásában, de azért azt könnyű belátni egy országos hírportál böngészése közben, hogy az ott szereplő híreket és információkat sem ingyen készíti a sok-sok újságíró, mint ahogy a Google hatalmas rendszerének a fenntartása is rengeteg pénzbe kerül, még ha nem is mindent a reklámokból fedeznek.

És hogy ne legyen a helyzet olyan egyértelmű az AdBlock visszakozott és bejelentette, hogy a továbbiakban nem fog olyan erősen szűrni, mint ahogy azt eddig tette. Lazít a gyeplőn. Vajon a szolgáltatók nyomására, vagy önös érdekből? Most úgy áll a helyzet, hogy lesz olyan reklám, amelyet az AdBlock átenged a szűrőjén, persze nem jófejségből. Az AdBlock is pénzből él, természetesen ők  is ki akarják venni a maguk kis részét a reklámüzletből. A múlt héten robbant bejelentés szerint úgy képzeli el az AdBlock technikailag  a dolgot, hogy az AdBlock által felkért szakértői bizottság által kialakított módszer segítségével gyakorlatilag saját hatáskörben minősítenék (automatikusan) a hirdetéseket, és amennyiben azokat nem találják zavarónak, túlterhelőnek, agresszívnek stb., akkor ezeket felveszik egy listára, ezeket az AdBlock értékesíti, mégpedig úgy, hogy a bevételek 80 százalékát a kiadók kapják meg, a maradék húsz százalékon pedig a többi résztvevő és az AdBlock osztozik 14/6 arányban. Ez a módszer egyelőre béta-verzióban indult el, melyhez várják a visszajelzéseket, és azt ígérik, hogy az elbírálás hetek helyett másodpercekig tart.

Most akkor érti ezt valaki? Volt kezdetben az AdBlock, ami blokkolta a reklámokat, majd elindult egy harc a reklámozók és az AdBlock között, ami odáig jutott, hogy végül megengedné a reklámot az AdBlock is, ha kapna érte pénzt...

Csak nekem van összeesküvés-elméletem?

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek