2017. november 20. hétfő Jolán
Menü

Biztonságos biciklizés: a szemléletformálás a legfontosabb

Biztonságos biciklizés: a szemléletformálás a legfontosabb
(Fotó: Bácskai Gergely)

2007 óta minden ősszel megrendezik a Critical Mass kerékpáros felvonulást Székesfehérváron, és bár egyre gyarapodó kerékpározható hálózattal gazdagodik a város, a mozgalom még mindig nem érte el célját. A Magyar Kerékpárosklub helyi szervezetének vezetője szerint akkor érünk célba, ha egy kisgyermekes szülő gyermekével együtt biztonságosan szelheti át a várost két keréken.

Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, további kerékpárút-fejlesztésekre, jelzőtáblákra, biciklitárolók létesítésére van szükség, de mindenekelőtt a legfontosabb a közlekedők szemléletformálása és KRESZ-ismereteinek bővítése.

Legyen életszerűbb a közlekedés!

"Bár egyre nő a kerékpárral biztonságosan járható útfelületek nagysága, a "sehonnan sehova vezető", kerékpárral közlekedhető szakaszok száma sem csökken, ami azt jelenti, hogy az egyes szakaszok között hiányzik az életszerű, biztonságos összekötés, átvezetés.” – véli Zsihovszky Gábor. A kerékpárosklub helyi szervezetének vezetője szerint van olyan szakasz, ahol a már korábban meglévő átvezetés került megszüntetésre, például a Deák Ferenc utca és a Horvát István utca körforgalmánál, mely kereszteződés a hamarosan kialakításra kerülő intermodális központ kialakításánál gondot okozhat. A Fő utcán is életszerűbb lenne csupán azokat büntetni, akik nagy sebességgel kerékpároznak. Fejlődés egyébként tapasztalható, hiszen egyre több egyirányú utcát nyitnak meg a kerékpárosok számára, ahol a "Behajtani tilos – kivéve kerékpárral" táblákat is kihelyezték.

Biztonságos biciklizés: a szemléletformálás a legfontosabb

Biztonságosabb-e az úton közlekedni?

Országos és helyi szinten is az a kerékpárosklub véleménye, hogy a kerékpár jármű, és mint ilyen, az úttesten a helye. "Egyrészt azért, mert a gépjárműutakkal párhuzamos közös gyalogos- és kerékpárutakon nagyobb a konfliktus a gyalogosok és a kerékpárosok között, másrészt azért, mert az ilyen kerékpárút és az autóút kereszteződéseiben negyven százalékkal gyakoribb a baleset” – sorolja a tapasztalatokat Zsihovszky Gábor. Utóbbinak általában az elsőbbségadási kötelezettség megszegése vagy a sebességkorlátozás túllépése az oka. Gábor szerint nem a gyalogátkelőhelyeken szabálytalanul áttekerő és ott balesetet szenvedő bringásokra kéne koncentrálni, hanem azon szakaszokra, ahol a gépjárművezető nem ad elsőbbséget a kerékpárosnak. – "Ilyen például a Prohászka templomtól a Deák-Horvát-körforgalomig tartó szakasz, ahol két-három havonta történik baleset.”

A kerékpárosklub helyi szervezetének vezetője szerint a Széchenyi úti vasúti felüljáró alatt kialakított kerékpársávnak sem az a problémája, hogy közvetlenül az autóforgalom mellett halad, hanem az, hogy nem megfelelő az út kivitelezése: "Mind a tervezés, mind a kivitelezés a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. kezelésében történt, így nem volt alkalma a kerékpáros szakmai és érdekvédelmi szervezeteknek javaslatokat tenni a kerékpár-specifikus megoldásokkal kapcsolatban.”

A klubvezetőtől azt is megtudtuk, hogy folyamatosan együttműködnek a város közlekedési mérnökeivel, és javaslataik meghallgatásra találnak az útfejlesztések során: "Az országban harmadikként sikerült leegyeztetnünk, hogy a körfogalmakban az útpálya közepén kerüljön kialakításra a kerékpárosnyom, ennek segítségével elérhető, hogy a kerékpáros az útpálya közepén haladva folyamatosan a gépjárművezető látóterében maradjon, és ne kerüljön a visszapillantó-tükrök holtterébe.” Ugyanis ha közös útfelületet használ a gépjármű és a kerékpár, folyamatosan egymás figyelmének középpontjában vannak. A biztonságot ebben az esetben mindkét fél KRESZ-ismerete adja, és az, hogy tekintettel vannak egymásra. A kerékpárutak kialakítása tehát kevés, a fejekben is rendet kell tenni.

A kulcs a szemléletformálás

Ismeretterjesztő anyagok készítése és terjesztése, kampány, melynek jelmondata: "Együtt közlekedünk!" – ezek azok az eszközök, amiket rendszeresen használ a Magyar Kerékpárosklub. A közös székesfehérvári ismeretterjesztő kampányra már kaptak ígéretet a sajtó, a rendőrség és a városvezetés részéről. Tehát hamarosan a nagyközönség is találkozik ezekkel a szemléletformáló anyagokkal. Tartanak úgynevezett "bebringázásokat", ahol gyakorlott túravezetők segítségével először elméletben végigveszik az egyes útszakaszokon való, KRESZ-előírásoknak megfelelő közlekedést, majd ténylegesen elindulnak a túravezető mögött, és a gyakorlatban is szembesülnek vele, hogyan is kell az adott szakaszon biztonságosan közlekedni.

Zsihovszky Gábortól azt is megtudtuk, hogy az egyesület célja, hogy az iskolákban is tanítsák a kerékpáros közlekedés szabályait. A szabályok ismerete mellett az autósok szemléletformálása is cél, és az sem elhanyagolható probléma, hogy bár egyre több parkoló létesül, biciklitárolóból nagy hiány van a városban. Pedig ha nincs hová letenni, nem fognak kerékpárral útnak indulni az emberek.

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • Karácsonyi adománygyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank
    Karácsonyi adománygyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank
  • Betonelemekkel is biztosítják a karácsonyi vásárokat a fővárosban
    Betonelemekkel is biztosítják a karácsonyi vásárokat a fővárosban
  • Olcsóbb lesz az üzemanyag
    Olcsóbb lesz az üzemanyag
  • Folytatódik a városrészi rehabilitáció Sóstón
    Folytatódik a városrészi rehabilitáció Sóstón