2017. október 21. szombat Orsolya
Menü

Minden, amit a téli gumikról tudnod kell

Ilyen havat jó ideje nem láttunk itthon (Fotó: thestar.com)

A téli gumi olyan az autóknál, mint a kabát az embereknél: hajlamosak vagyunk a naptárhoz igazítani a használatát. Pedig a téli gumi cseréjének és a kabát viselésének szükségességét is jobb, ha inkább a hőmérő higanyszálához kötjük. A nyári gumiabroncsokat például 7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet alatt érdemes lecserélni.

Vagy egy kicsit előbb. Jó magyar szokás szerint ugyanis hajlamosak vagyunk mindent az utolsó pillanatra hagyni. Ilyenkor jön az, hogy napokra előre kell időpontot egyeztetni kedvenc gumiszerelőnkkel, hogy ugyan legyen már olyan kedves és cserélje le azokat a nyári gumikat az évszaknak megfelelőre. Oké, de mit is tegyen fel? Összeszedtük a legfontosabbakat, amiket az autósoknak mindenképpen érdemes fejben tartani vagy megfontolni, ha jön a téli gumik szezonja.

Megbüntethet-e a rendőr, ha nem téli gumi van az autón?

Nem. Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, csak a már említett 7 fokos átlaghőmérséklet alatt ajánlott, ahogy felette pedig a nyár gumié. Szóval a téli hónapokban a rendőrök büntetésétől nem kell tartanunk a tél gumiabroncsok hiánya esetén, attól viszont érdemes tartani, hogy ezeknek a hiánya és a nem megfelelő tapadás miatt balesetet okozhatunk. A környező országok többségében egyébként nem ilyen enyhe a törvény, szomszédaink többségében kötelező a téli gumik használata (néhol még a hólánc is az alapfelszereltség része). Tehát ha külföldre indulunk jellemzően november 1-április 15. között, érdemes az interneten rákeresni, hogy mik a vonatkozó szabályok a célországban, hogy ne ott érjen kellemetlen meglepetés minket. 

Alapinfók a téli gumikról

A téli gumi cseréje akkor válik igazán aktuálissá, ha a napi átlaghőmérséklet 7 Celsius fok alá csökken. Ekkor ugyanis a nyár gumik elveszítik a megfelelő tapadást és balesetveszélyessé válnak. Amit mindenki tanult anno a KRESZ-órákon, de valószínűleg már elfelejtette: ellenőrizzük a téli gumik profilmélységét. A téli gumik barázdáinak legalább 4-5 milliméter mélynek kell lenniük, ha újan vásároljuk, akkor ennek akár a duplája is lehet a profilmélység. A magyar törvények szerint a téli gumik minimális profilmélysége nem lehet kisebb 1,6 milliméternél. 

Amennyiben nem új, hanem használt téli gumit vásárolunk, ügyeljünk arra, hogy lehetőleg ne legyen két évesnél idősebb a kiszemelt abroncs. A gumi oldalán feltüntetett kódból szabad szemmel is kiolvashatjuk a gyártási időpontot. Egy-egy szett téli gumi élettartama maximum 7-8 szezon lehet, ezt akkor is érdemes betartani és újat vásárolni, ha keveset kopott a felületük, mert a gumi anyaga a használat mértékétől függetlenül is elöregszik. Használt téli gumi vásárlásnál az egyik legfontosabb szempont, hogy ugyanolyan méretűek és mintázatúak legyenek, de legalább (megint a régi KRESZ-órák emlékei jönnek) tengelyenként megegyezzenek. 

A téli és a nyári gumik közötti alapvető különbség az anyaguk összetételében keresendő és a mintázatukban. Míg a téli lágyabb és erősebben barázdált, addig a nyári ennek éppen az ellenkezője. Ebből követezően a két abroncs azonos időjárási körülmények között is másképp teljesít. Bár azt gondoljuk, hogy nincs nagy különbség egy enyhe télen a két gumitípus teljesítménye között, ez azért egy jókora tévedés. Ebből a videóból kiderül, hogy adott esetben életmentő is lehet, ha az időjárási viszonyoknak megfelelő gumikkal szereltük fel autónkat.

Milyen szempontok alapján válasszunk téli gumit?

Magyarországon az utóbbi évek teleit figyelembe véve a téli gumik kiválasztásánál az egyik legfontosabb szempont, hogy az abroncsok jól tapadjanak nedves, csapadékos úton. Fontos az is, hogy havas, latyakos úton megfelelő tapadást biztosítsanak a gumik, de lássuk be: az elmúlt évek telei alapján kevés az esély arra, hogy idén masszív hófalak között szlalomozzunk a városokban. Viszont aki jó előre tudja, hogy olyan helyre kirándul, ahol számíthat havon közlekedésre, annak persze ez is fontos aspektus.

Az sem jó azonban, ha túl erős a tapadása a keréknek, hiszen ebben az esetben a gördülési ellenállás miatt jelentősen növekedhet az autó fogyasztása is. Ezen felül lehetőleg rövid legyen a gumi féktávja és minél alacsonyabb a zajszintje. További szempont lehet még, hogy havas úton sokkal praktikusabb a keskeny gumi használata, mint a szélesé. Egyrészt ebben az esetben kisebb helyre koncentrálódik a kocsi össztömege és így nagyobb lesz a nyomás, tehát meg tud kapaszkodni az autó, mint egy szélesebb keréken. Másrészt keskenyebb abroncsokon kevesebb havat kell maga előtt félretúrnia autónknak.

Ha minden tulajdonságból a legjobbat akarjuk, készüljünk fel arra, hogy nem az olcsó téli gumik között válogatunk majd. Érdemes azonban megfontolni, hogy a prémium abroncs valóban drágább-e vagy az olcsóbb, több kompromisszumot kívánó gumik kerülnek többe hosszú távon? Ahogy említettük, egy-egy ilyen vásárlásnál akár 7-8 évre is választhatunk téli gumit, és bár lehet, hogy a borsosabb árú autógumik az egyszeri kiadást tekintve valóban többet kóstálnak, hosszú távon azonban (pl. fogyasztás) simán visszahozhatják az árak közötti különbözetet. Nem mellesleg a drágább gumik többnyire jobb eredményeket érnek el a teszteken is, így valószínűleg a saját és családunk biztonságára is költjük ezt a pénzt.

auto_ho_aso_ferfi

Téli sport (Fotó: japantimes-co.jp)

Melyek ebben a szezonban a legjobb téli gumik?

És ha már teszt: szeptember végén elkészült a Német Autóklub, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) idei szeonra vonatkozó téli gumi tesztje, ami hagyományosan az egyik legmegbízhatóbb minta azok számára, akik éppen téli gumi vásárlás előtt állnak. A rangsorban annál előkelőbb helyen végez egy-egy gumi, minél kevesebb pontot szerez. Ezek alapján az ezúttal vizsgált kategóriákban ezeket az abroncsokat találták most a legjobbaknak:

185/65 R15 88 T (kompakt kategóriás téli gumik)
1. Goodyear UltraGrip 9 - 2,2 pont
2. Michelin Alpin A4 - 2,3 pont
3-4. Nokian WR D4 és Vredestein Snowtrac 5 - 2,7 pont
5-6. Esa-Tecar Super Grip 9 és Hankook iCept RS2 W452 - 2,8 pont

225/45 R17 H (középkategóriás téli gumik)
1. Dunlop Winter Sport 5 - 2,2 pont
2. Pirelli Winter Sottozero 3 - 2,9 pont
3-6. Firestone Winterhawk 3, Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1, Hankook iCept W320 evo2 és Nokian WR D4 XL - 3,0 pont

205/55 R16 V (középkategóriás négyévszakos gumik)
1-2. Michelin CrossClimate és Vredestein Quadrac 5 - 3,4 pont
3. Nokian Weatherproof - 3,8 pont
4-5. Goodyear Vector 4 Season Gen-2 és Pirelli Cinturato All Season - 3,9 pont

Kategóriáktól független rangsor az elért pontok alapján:
1-2. Goodyear Ultragrip 9 és Dunlop Winter Sport 5 - 2,2 pont
3. Michelin Alpin A4 - 2,3 pont
4-5. Nokian WR D4 és Vredestein Snowtrac 5 - 2,7 pont

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • A reformáció jegyében ítélték oda az idei Orbán Balázs-díjakat a székelyföldi megyék
    A reformáció jegyében ítélték oda az idei Orbán Balázs-díjakat a székelyföldi megyék
  • Megérkeztek a Párizsból futott Telekisek
    Megérkeztek a Párizsból futott Telekisek
  • Idén is csatlakozott Székesfehérvár az országos Katolikus Kulturális Hetek programsorozathoz
    Idén is csatlakozott Székesfehérvár az országos Katolikus Kulturális Hetek programsorozathoz
  • Nagy a forgalom a keleti és a déli határon
    Nagy a forgalom a keleti és a déli határon