2017. december 13. szerda Luca
Menü

Izotóniás italok, avagy mit igyunk edzés alatt és után?

Izotóniás italok, avagy mit igyunk edzés alatt és után?
Nem mindegy, hogy mit iszol sportolás közben (Fotó: cycling-passion.com)

Az izotóniás ital kifejezésről sokan a műkék szélvédőmosó folyadékra asszociálnak, vagy a durván mesterséges zöldben virító jégoldóra. Amiből viszont két spricc elég ahhoz, hogy lemarja az üvegről a szennyet vagy a jeget, az a gyomrunknak sem tehet jót. Ezért hát ne asszociáljunk tovább, hanem nézzük meg, mi is az izotónia, s miként tölthetjük fel szervezetünket házilag készített, adalékmentes (tehát bio) folyadékkal?

Az izotónia a szervezetben található folyadék sűrűségére vonatkozó követelmény. Lényeges, hogy nem csak az számít, hogy mennyi folyadék található a testünkben - a múltkor ecseteltük az izovolémia fogalmát és a dehidráció veszélyeit -, hanem az is fontos, hogy milyen a koncentrációja!

Izotóniás sűrűségűnek nevezzük azt a folyadékot, amely koncentrációja 300 mosmol/liter. Mivel ez a mértékegység valószínűleg nem sokat mond az olvasónak (bár, ha a lányomat most megkérdezném arról, hogy megtanulta-e holnapra a „mosmol” deffinicióját, bizonyára teljesen hihető arckifejezéssel mondaná, hogy „Már rééééééééééégen!”, csak, hogy tovább skype-olhasson vígan a barátnőivel, miközben sejtése sincs róla, mi az, talán még kiejtené se tudná helyesen, de ha már a szülő kérdezi, hát biztos a tananyag része, és majd éjjel stikában úgyis utána néz és nem marad le semmiről  - gondolja ő! ), ezért hozzáteszem, hogy ez a 0,9 %-os nátriumklorid oldat - azaz a konyhasóoldat - sűrűségének felel meg. Ezért ezt fiziológiás sóoldatnak nevezzük.

Sportolás közben folyadékot vesztünk, s ez az izovolémia, valamint az izotónia kívánatos állapotát is megszünteti. Edzések, versenyek alatt besűrűsödik a vér, ami miatt jelentősen hanyatlik a versengés dinamikája, s romló vérellátás áll be az izomzat és különböző szerveink irányába.

Ha izotóniás italt fogyasztunk ilyenkor, akkor a szervezetünk pont azt a sűrűséget kapja, amire szüksége van, és sem a hígulási, sem a sűrűsödési folyamatok nem indulnak el. Az izotóniás ital ugyanolyan ozmozitású, mint a test folyadéka, ugyanannyi szénhidrátot és elektrolitot tartalmaz. Felszívódása a vízhez hasonló.

Izotóniás italok, avagy mit igyunk edzés alatt és után?

A világ egyik leghíresebb izotóniás italos pillanata, amikor a Super Bowlt nyerő csapat játékosai a vezetőedző nyakába borítják a teljes hordó tartalmát
(Fotó: blogs.voanews.com)

A hipotóniás italoknak alacsony az ozmozitása, vagyis kevesebb arányban van bennük a szervezet számára fontos anyagokból (szénhidrátokból és elektrolitokból), ezért felszívódásuk gyorsabb a víznél. A hipertóniás italoknak – már kikövetkeztethető az előbbiekből – magasabb az ozmozitása, több elektrolitot és szénhidrátot tartalmaznak, koncentráltabbak, és lassabban szívódnak fel, mint a tiszta víz.

Ha már megemlítettük az elektrolit fogalmát, akkor a sókról sem szabad elfeledkezni! Az izoionia témakörébe tartozik e két adat, mely arra mutat rá, hogy nemcsak az a fontos, hogy milyen mennyiségű és sűrűségű a testükben lévő folyadék, hanem, hogy milyen az összetétele ionok és sók tekintetében!

A sportolás közben elveszített sókat és ionokat vissza kell pótolnunk, amelyet megfelelő folyadékkal tudunk megtenni! Ha bármilyen összetevőből több, illetve kevesebb van a testünkben a szükségesnél, akkor működészavarok léphetnek fel, s a teljesítőképesség is csökken. Amikor sportolunk, a kalcium, kálium, klór, nátrium és (ez talán a legismertebb) magnézium pótlására kell a legjobban odafigyelni.

Erre alkalmasak a kifejezetten sportolók számára kifejlesztett izotóniás sportitalok, illetve azok házilag elkészíthető változatai. Bár megjegyzem, hogy az izotóniás italoknál a hipotóniásak jobbak felszívódásuk miatt, mert gyorsabban kompenzálják az izzadtsággal keletkezett ásványi sókat és nyomelemeket. Így kevésbé lesz izomláza annak, aki ilyen folyadékot fogyaszt, és nő (elméletileg) a sportteljesítménye is.

A lényeg, hogy mindemellett még a vér cukorszintjét is figyelni kell, ami csökken sportolás közben – és ezzel a sportteljesítmény is romlik.

Sőt, az izohidria, vagyis a vér optimális vegyhatása is figyelemreméltó adatokkal szolgálhat, de ezt inkább most nem ecsetelem, legyen elég annyi, hogy 7,3-7,4 között ideális a ph szint, és ha ez az érték csökken, akkor savasodásról beszélünk, ha növekszik, akkor lúgosodásról. Sportolás közben a savasodás a domináns.

S mivel a vérben található, úgynevezett puffer rendszer (biokémai rendszer) igyekszik a vegyhatási kilengéseket kiegyenlíteni, az edzéshez nem szokott emberek sportoláskor erős fáradtságérzéssel szembesülnek. S, hogy is ne éreznék ezt, hiszen a ph érték hirtelen két vagy háromtizednyi eltérést is produkálhat, és még súlyos működési zavarokat is okozhat.  Edzett sportolóknál viszont 4-5 tizednyi eltérést is képest tolerálni a szervezet rövidtávon.

Mindezekből leszűrhető, hogy az optimális folyadékfogyasztásra bizony nagy szükség van! Amikor sportolunk, a szervezetünk főként folyadékot, sót és cukrot veszít, amit pótolnunk kell és ezt ital formájában tudjuk megtenni. Ideális az, ha kis adagokban fogyasztjuk italunkat.

A pótlást kizárólag jó minőségű sportitalokkal vigyük végbe, mivel - elméletileg, ha a címkéken jelzett adatok a valóságot tükrözik és nincsen semmilyen kis csillag és olvashatatlan apró betűs rész, ahova az van írva, hogy „LEHET”, és „tartalmazHAT” -, ezekkel újra tudjuk tölteni raktárainkat. Ezekben a készítményekben többnyire egyszerű szőlőcukrot és gyümölcscukrot találhatunk, valamint összetett cukrokat a sók és szénhidrátok mellett.

Azt az italt, amely koffeint tartalmaz, és/vagy szénsavas, nem nevezhetjük sportitalnak!

Ajánlom egyébként a házilag elkészített italok fogyasztását! Így garantáltan aszpartam-, színezék- és tartósítószer-mentes, bio folyadékot juttathatunk szervezetünkbe! Ráadásul olcsón, gyorsan, egyszerűen!

Az egyik tanítványom, Zoli tiszta vízbe sót és cukrot kever, azt fogyasztja. Mások 1 liter szénsavmentes vízhez 2 dl frissen facsart narancslevelet kevernek és egy csipetnyi sót. Ha még precízebbek akarunk lenni: 200 ml préselt gyümölcsléhez adjunk 800 ml vizet és 1-1,5 g sót. (Ha kisebb a gyümölcslé koncentrációja, és magasabb a vízé, akkor már hipotóniás italról beszélünk.)

Izotóniás italok, avagy mit igyunk edzés alatt és után?

Gál Zoli, sót és szőlőcukrot kever össze szénsavmentes vízzel izotóniás italként, és a teljesítménye valóban nem romlik, sőt! 
(Fotó: Temesvári Márta)

A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat 

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

  • 169 éve tárták fel III. Béla király sírját Fehérváron - ünnepi előadás a Városházán
    169 éve tárták fel III. Béla király sírját Fehérváron - ünnepi előadás a Városházán
  • HÍRADÓ 2017. december 12.
    HÍRADÓ 2017. december 12.
  • Ismét lesz Kákics-táncház
    Ismét lesz Kákics-táncház
  • Új lengyel kormányfő: Varsó nem fogadja el a kétsebességes Európát
    Új lengyel kormányfő: Varsó nem fogadja el a kétsebességes Európát
  • A Viszkis - kétszázezernél is többen látták már
    A Viszkis - kétszázezernél is többen látták már
  • Olaszország - jég és heves esőzés okoz vészhelyzetet
    Olaszország - jég és heves esőzés okoz vészhelyzetet
  • Meggyújtották az első hanukagyertyát a Nyugati téren
    Meggyújtották az első hanukagyertyát a Nyugati téren
  • Négylábúval a gyógyulásért
    Négylábúval a gyógyulásért

Eseménynaptár

  • Nagy bejelentésre készül a NASA
    Nagy bejelentésre készül a NASA
  • Vershúron - gála a Városházán
    Vershúron - gála a Városházán
  • Osztrák gázrobbanás - Olaszországban válsághelyzetet hirdettek
    Osztrák gázrobbanás - Olaszországban válsághelyzetet hirdettek
  • "Fehérvár Angyalai" - 66 kisiskolást ajándékoztak meg
    "Fehérvár Angyalai" - 66 kisiskolást ajándékoztak meg