2017. október 20. péntek Vendel
Menü

Az autós közlekedés új dimenziói napjainkban: greenGO, villanyautók és SPARKON

A jövő az okos parkolásé (Fotó: Google)

Világunk egyre modernebb lesz, a technika fejlődése diktálja az ütemet életünk lassan minden területén. Szinte havonta jelennek meg újabb és újabb kütyük, hozzájuk alkalmazások és ezek persze igen gyorsan be is férkőznek a hétköznapjainkba. Nincs ezzel gond. A világ ezáltal halad előre. A közlekedés szempontjából is érdekes technikai újítások hírei általában az önvezető autók kisebb-nagyobb hibáiból vagy újdonságaival ki is merül. Pedig a közlekedés mindenkit érint. Van, akit az egyéni közlekedés van, akit közösségi közlekedés érint érzékenyebben. Nézzünk szét szűkebb környezetünkben, hol is tart hazánkban az autós közlekedés, ha egy kocka ül éppen autóba.

Először is üljünk autóba! - GreenGO

Manapság már hazánkban sem újdonság, hogy nem saját drótszamarunkra pattanunk, ha éppen ahhoz van kedvünk. Pesten már jó két éve, hogy működik a közösségi kerékpárkölcsönzés, a Bubi. Sikereit nehéz megkérdőjelezni. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy napjainkban is folyamatos a rendszer bővítése. De arra eddig senki sem gondolt, hogy ezt meg lehetne csinálni autókkal is. Pedig tőlünk nyugatabbra ez sem ördögtől való. Sőt!

Nem is oly rég elstartolt hazánkban is a GreenGO villanyautós közösségi autózás. Egyelőre ugyan csak Budapesten, és ott is csak a belvárosban kezdte el szolgáltatását a GreenGO közösségi autórendszer. Csakis villanyautókkal, és persze csakis okostelefonos azonosítással. Elsőre 45 elektromos kisautóval, pontosan 45 Volkswagen e-up! modellel. Jelenleg Budapest belvárosában ülhetünk be a GreenGO közösségi autóiba. A szolgáltatáshoz bárki csatlakozhat, aki legalább egy éve rendelkezik jogosítvánnyal. A regisztráció természetesen online, illetve a szolgáltatás okostelefonos applikációját letöltve néhány kattintással lehetséges, de azért egy személyes találkozó és 4.900,- forint regisztrációs díj befizetése, na meg néhány igazolvány, jogosítvány, lakcímkártya bemutatása is szükséges hozzá. Ha a rendőr GreenGO autót vezetve igazoltat minket, a forgalmi engedély a kesztyűtartóban lesz, ahogyan indulás előtt a slusszkulcs is. Az ajtókat okostelefonunkkal (ha azzal nem rendelkezünk, a külön díjért igényelhető mágneskártyával) nyithatjuk.


Ahhoz, hogy GreenGO autót használhassunk, havi 990,- forintot szükséges csupán fizetnünk, ez az e-up! kedvezményes, 6 millió forintos árához képest is jelképes. Igaz, utóbbi összeg megfizetése még csupán a használat lehetőségét adja meg, amennyiben valóban használni is kívánjuk az autót, az percenként 65,- forintunkba kerül vezetés közben. Ha megállunk az autóval és leparkoljuk azt, akkor csupán 15,- forintot kell fizetnünk − addig ameddig a kocsit vissza nem adjuk. A visszaadásra és a felvételre ugyanis nincs mindenhol mód, csak Budapest belvárosában. Amennyiben nem merítettük le teljesen az autót, akkor azt bárhol lerakhatjuk, a töltést majd megoldja a GreenGO csapata. Az autókat az okostelefonos applikációval, vagy akár az internetről 30 perccel előre lehet foglalni, mindegyikben van GPS, így az alkalmazás oda is vezet az autókhoz (meg persze a központ is követi, hogy melyik autó merre jár, ki használja, milyen tempóval hajt vele, mekkora az akkumulátor töltöttsége).

Bármikor látható, hogy a városban épp hol, milyen töltöttséggel állnak GreenGo e-up!-ok. A rendszer mindent lát, ha szeretnénk egy ilyennel furikázni, akkor az erre kifejlesztett applikációval tudjuk megkeresni, hogy hol is parkol a hozzánk legközelebbi GreenGO autó. Az külön díjazandó, hogy nem kizárólag azért indult villanyautókkal az autómegosztó, mert azokkal a fővárosban amúgy is ingyenes a parkolás, hanem mert a GreenGO elkötelezett a környezet megóvása érdekében. A 45 okos elektromos miniautó minden bizonnyal nagy népszerűségnek fog örvendeni Budapesten és szinte borítékolható, hogy igen hamar szükség lesz a bővítésre. A környezettudatosság kezd napjaink részévé válni és ez az autós lehetőség a Bubival karöltve igen jó példája ennek, talán még egyszer a közösségi közlekedés alternatívája is lehet.

Villanyautók - ingyen energiával?

Hazánkban is egyre több az elektromos autó. A GreenGO sem véletlen indult elektromos autókkal. Jelenleg ezeknek az autóknak nem csak a parkolása, de a “tankolása” is ingyenes, vagyis a nyilvános parkolókban napjainkban egyre több helyen fellelhető elektromos töltőállomásokon ingyenesen használhatjuk a töltő rendszert. Ez nem is oly rossz lehetőség, figyelembe véve, hogy mennyibe is kerül a hagyományos autók tankolása. De nem csak ezzel támogatja az állam a tisztán elektromos autók elterjedését. Jelenleg 1,5 millió forintos állami támogatás is igényelhető elektromos autó vásárlásához.

Hogy a “konnektoros” töltés meddig marad ingyenes az még nem egyértelmű. Jelenleg még mindig nincs kidolgozva a villanyautó-töltés fizetésének szabályzása, ezért aztán a közterületi töltők ingyenesen használhatók, várhatóan jövő év végéig. Bár állítólag már most dolgoznak az elektromos autók által vételezhető áram árszabályozásán. Tarifákról még nincs hír, de vélhetően nem kell jövedéki adótól tartani, nem kell majd a villanyautó-töltést porszívózásnak álcázni a garázsban. Noha a parkolóüzemeltetők számára kötelező a töltőpontok kialakítása, ám amíg nincs tarifaszabályzás, addig nem kérhetnek pénzt a töltésért. Az árakat úgy fogják megállapítani, hogy az áramfelvétel költségén túl a töltőüzemeltetés, a töltőoszlop telepítési költségeit és amortizációját is fedezze. És hogy mennyire trendi a villanyautó-töltés, azt jól mutatja, hogy kis hazánkban is egyre szaporodnak az ilyen töltőpontok. Érdekes módon, javarészt olyan helyeken, ahol a praktikusság és az autós szükséglet találkozik némi marketinggel is. Ilyen például az M7 autópálya fehérvári pihenője, az étterem mellett.  

Parkoljunk, de hogyan? SPARKON!

Talán a legnagyobb fejtörés az autós közlekedésben és ez alól a GreenGO sem lesz kivétel, a parkolás. Igaz az elektromos autók jelenleg még díjmentesen parkolhatnak, de a díjmentesség mellé nem jár dedikált parkoló még a GreenGO autósoknak sem. Egyértelmű tény, sőt mondhatom tapasztalat, hogy egyre több az autó a városokban, sőt dinamikusan nő a számuk, míg a parkolók száma mondhatni konstans, de ha növekszik, akkor sincs összhangban az autók számával. Így aztán ott tartunk, hogy a menetidőbe lassan már nem csak a dugókban eltöltött időt kell beleszámolnunk, hanem a parkolókeresést is, ami manapság már nem is kis mutatvány.

A technika persze a parkolás területére is kezd beszivárogni. Főleg mióta nem cetli jegyekből kell kitépdesni a parkolás kezdésének az idejét. A parkolóautomaták sokadik generációjánál tartunk már. Maga a díjfizető és nyilvántartó rendszer is már a jövőt idézi. A legújabb típusokon már nem csak érmével lehet fizetni a parkolásért, hanem elfogadják a bankkártyákat, a parkolócégek által elérhető saját, NFC chipes feltöltőkártyákat is. És akkor még nem is beszéltünk a mobilos fizetési rendszerekről, ahol nem kell még az automatáig sem elsétálnunk, a parkolás kezdetét és rendszámunkat megadva indíthatjuk is a parkolást, fizetni meg nyilván online tudunk az alkalmazáson keresztül bankkártyánkkal, és ehhez csak egy egyszeri regisztrációra van szükségünk, az éppen használt díjfizetési rendszerben. Bár ezek a praktikus megoldások kényelmesebbé tudják tenni a parkolás amúgy kényelmetlen tényét, de a szabad parkolók lehetőségét, ahogy azt mondjuk mostanság egy parkolóházban a parkolók feletti zöld vagy piros fények jelzik még nem tudják jelezni. De a jövő már ebben a kérdésben sincs messze.

Elindult egy olyan rendszer fejlesztése mely a parkolást az alapjaitól gondolja újra és olyan kényelmi és funkcionális lehetőségeket kínál, amit eddig még nem is gondoltunk. A SPARKON egy olyan komplex rendszer lesz, ami alapjaiban változtatja meg és teszi kényelmesebbé a parkolás időt rabló gyakorlatát.

Képzeljünk el olyan várost, ahol megérkezve célpontunkhoz nem kell bolyonganunk az utcán szabad parkolót keresve, nem kell a táblákat figyelve nagy parkolókat keresgetni, hanem okostelefonunk a SPARKON rendszer segítségével azonnal egy szabad, akár utcai parkolóhoz navigál minket, majd a parkolóba beállva egy gombnyomásra elindítja a parkolási folyamatot. Sőt a parkolóba épített szenzor még azt is jelzi, ha autónk már nem áll a parkolóban, de nem mi hajtottunk el vele. Ha pedig mi hagytuk el a parkolót gépjárművünkkel, akkor azt is érzi és szintén egy gombnyomásra befejezi a parkolás folyamatát, majd online rendezi is a parkolási díjat. Igen, ez elég futurisztikus, de korántsem lehetetlen.

Somogyi Róbert a SPARKON alapító-tulajdonosa a felhasználói előnyök között kiemelte a szabad parkolóhely kiválasztását,  a navigáció lehetőségét és a  parkolás mobil applikációval (akár bankkártyás fizetés) történő fizetését. A SPARKON rendszerrel nincs több túlfizetés, az autósok előre láthatják, hogy hol van szabad hely, ha esetleg elfoglalná valaki automatikusan javasol a rendszer egy másik helyet. Ha a parkolóból ellopnák autónkat, az aszfalt felületére helyezett szenzorok jelzést küldenek a rendszer felhasználójának, vagy akár a hatóságoknak is.

A rendszer fenntartási, üzemeltetői oldalról is számos előnnyel bír. Nem kell annyi parkolóellenőr, már meglévő parkoló rendszerekbe is könnyen integrálható. A SPARKON könnyen követhető parkolási statisztikát ad az üzemetetőnek, melyből akár pillanatnyi kihasználtsági statisztika is elérhető. És ne felejtsük el a környezettudatosságot sem. A rendszer használatával jelentősen csökkenthető a fölöslegesen kavargó, parkolóhelyet keresgélő autósok száma is, mellyel így jelentősen csökkenthető a káros anyag kibocsátás is.

Lehet sokunknak még a városunkban nem rég bevezetett NFC kártyás parkolás is szokatlan és ismeretlen, de a technika fejlődik és a jövő még ha futurisztikusnak is tűnik, de nekünk dolgozik. A technológia komplett rendszerekben gondolkodik, mely az okostelefonunkon keresztül a GPS-en át egészen a parkolásig képes olyan alternatívát kínálni a hétköznapi dolgokra is, melyek alapjaiban változtatják meg életünk napi rutinjait is.

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • Kifizetik az átvert diákokat.
    Kifizetik az átvert diákokat.
  • Módosul a dublini szabályozás a migrációra vonatkozóan
    Módosul a dublini szabályozás a migrációra vonatkozóan
  • Jelentősen nőttek az átlagbérek.
    Jelentősen nőttek az átlagbérek.
  • 2020 végére a kormány a megmaradt 13 nagy létszámú gyermekvédelmi otthont is bezárja
    2020 végére a kormány a megmaradt 13 nagy létszámú gyermekvédelmi otthont is bezárja