2018. október 23. kedd Gyöngyi
Menü

Kevesebb parkolás, hosszabb vezetés

Kevesebb parkolás, hosszabb vezetés
Most már legfeljebb a dugók lassíthatják a forgalmi vizsga menetét (Fotó: Kiss László)

Januártól kevesebb manőverezési feladatot kell végrehajtaniuk az autós forgalmi vizsgán résztvevőknek. A változtatásra azért volt szükség, hogy a megmérettetés ötven percéből minél több jusson a valódi közlekedési helyzetekben való részvételre.

Megváltoztak a forgalmi vizsga követelményei. Amióta megszűnt a rutin vizsga, a tanuló vezetőknek a parkolásban, megfordulásban, kézifékes indulásban és minden egyéb manőverezési feladatban való jártasságukat is a forgalmi vizsga kevesebb mint egy órája alatt kellett bizonyítaniuk. A tapasztalatok azonban azt mutatták, hogy ez túl sok időt vesz el, hiszen nem egy erre kialakított rutinpályán, hanem egy járművekkel telezsúfolt nagyvárosban kellett megfelelő parkolóhelyet keresniük az adott feladat elvégzéséhez. Végül magára a közlekedésben való részvételre maradt túl kevés idő. Ezért az idei szabályozás során csökkentették a kötelező manőverek számát négyről kettőre.

Mik a feladatok?

A vizsgázás során az eddigi négy végrehajtandó feladat helyett már csak kettőt ír elő kötelezően a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Eddig kilenc előírt manőverből húzták ki az elvégzendő vizsgafeladatokat, január 1-től ez hatra csökkent. A megmérettetés alatt a vizsgázónak le kell parkolnia a járdával párhuzamosan, előre vagy hátra haladva. Merőleges parkolási feladatként jobbra előre, jobbra hátra vagy balra előre kell beállniuk egy adott helyre. Ezen kívül egy Y-fordulót vagy egy egyívű megfordulást kell bemutatniuk.

„Eddig azzal ment el az idő a vizsgáztatás során, hogy parkolóból parkolóba jártunk. – mondja Varga József, az egyik fehérvári autósiskola vezetője. – Most a minimális vezetésből maximális lett, hiszen a megmaradt két rutinfeladathoz könnyen és gyorsan találunk helyszínt útközben.” Az oktató hozzátette: ennek ellenére nem lehet kijelenteni, hogy a változás egyértelműen jó vagy rossz: az ötven perces folyamatos koncentrációban annyira elfáradnak a vizsgázók, hogy egy-egy apróbb közlekedési szabálysértésnek köszönhetően a negyven-negyvenötödik percben buknak meg sokan.

Parkolásból még nem lett halálos baleset

Varga József szerint egyértelmű, hogy az autóvezetők inkább a forgalomban való részvételben legyenek gyakorlottak, mint a parkolásban: „Mindannyian találkozunk olyan sofőrökkel, akik a hipermarket hatalmas parkolójában megkeresik a többi járműtől legtávolabb eső helyet. Ha valaki nehezen illeszti be az autóját két másik közé, abból még nem lesz halálos baleset. Abból már inkább, ha egy járművezető a forgalommal szemben hajt fel az autópályára.”

Az autósiskolák tanulói nem sokat érzékelnek a változásból. Nincs összehasonlítási alapjuk, hiszen általában mindenkinek csak egyszer kell sikeresen levizsgáznia életében. Azt pedig személyisége válogatja, hogy ki milyen összetételű megmérettetéstől tart jobban. A változás sikerességét a hosszú távú tapasztalatok alapján lehet majd megítélni.

Kevesebb parkolás, hosszabb vezetés

Az érvényesség is változik

A 2017-től kiállított vezetői engedélyek érvényességét már nem a kiállítás dátuma határozza meg, hanem a tulajdonos születésnapja. Ez vonatkozik a friss és a megújított jogosítványokra is. Hogy hány évig lesz érvényes az új engedély, az pedig az életkoron múlik. Tíz évre szóló jogosítványt csak az ötven alattiak kaphatnak. Efölött öt évre szól majd a dokumentum, hatvan évesen pedig már csak három évre kaphatunk egyszerre jogosultságot a forgalomban való részvételre. A hetven évesnél idősebbek két esztendőre szóló jogosítványt kapnak. Ezek azonban nem minden esetben lesznek teljes évek, hiszen attól függően, hogy valaki mennyivel a születésnapja előtt vagy után kapja meg az engedélyét, a különbség akár 53 hétnyi is lehet. Éppen ezért két évnél rövidebb egészségügyi alkalmasság esetén továbbra sem a születésnaphoz kötik az érvényességet.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

  • Óraátállítás - még nem döntött a kormány
    Óraátállítás - még nem döntött a kormány
  • Megérezte a járattörléseket a Ryanair
    Megérezte a járattörléseket a Ryanair
  • Egyre több Ladát vesznek
    Egyre több Ladát vesznek
  • Felelős gazdik - feltételekhez kötnék a kutyatartást
    Felelős gazdik - feltételekhez kötnék a kutyatartást
  • Nem az ellátást kell fizetni!
    Nem az ellátást kell fizetni!
  • Már most érezhető a brexit negatív hatása
    Már most érezhető a brexit negatív hatása
  • Hálózatkutatás magyar vezetéssel
    Hálózatkutatás magyar vezetéssel
  • Középvállalati fejlesztési program - több mint 200 vállalkozás érintett
    Középvállalati fejlesztési program - több mint 200 vállalkozás érintett

Eseménynaptár

  • Zenekadémia - újra megszólalt a Voit-orgona
    Zenekadémia - újra megszólalt a Voit-orgona
  • Brexit - már csak egy akadálya van
    Brexit - már csak egy akadálya van
  • Egyre többen kötnek utasbiztosítást belföldön is
    Egyre többen kötnek utasbiztosítást belföldön is
  • Fimünnep premier előtti vetítésekkel
    Fimünnep premier előtti vetítésekkel
  • Tisztul a levegő
    Tisztul a levegő
  • Kárpátalja - eljárás indult a magyarellenes plakátok miatt
    Kárpátalja - eljárás indult a magyarellenes plakátok miatt
  • Pocokinvázióra figyelmeztet a Nébih
    Pocokinvázióra figyelmeztet a Nébih
  • Németh Szilárd - most is érezhető a rezsicsökkentés
    Németh Szilárd - most is érezhető a rezsicsökkentés
  • Október 23. - gyűjteni kell az emlékeket
    Október 23. - gyűjteni kell az emlékeket
  • Október 23. - ünnepi megemlékezés és utcaszínház
    Október 23. - ünnepi megemlékezés és utcaszínház
  • Húszéves a Fejér Megyei Osteoporosis Klub
    Húszéves a Fejér Megyei Osteoporosis Klub
  • Drónos ételfutárokat indít az Uber
    Drónos ételfutárokat indít az Uber
  • Október 23. - Ingyenes programok a múzeumban
    Október 23. - Ingyenes programok a múzeumban