2017. december 13. szerda Luca
Menü

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod
Spinning órán (Fotó: Greatist)

A tavasz beköszöntével egyre többen pattannak nyeregbe, s irány a Velencei-tó, avagy a keményebbek célpontja, a Balaton. Egy laza kerékpározás mindig üdítően hat a testre, lélekre, s főként akkor, ha mindent átitat a friss virágillat, meg az udvarló madarak vidám zsivaja. No, de mi újság a teremben történő tekeréssel, vagyis a spinninggel? Mennyire hozza lázba az embert, és milyen hatékonysággal bír? Kemény edzés vagy inkább szabadidős, könnyed kikapcsolódási forma?

– Fitnesz irányzatok jönnek, aztán szép csendben eltűnnek. Van azonban néhány, aminek a sikere töretlen. Ilyen a világ legismertebb beltéri kerékpáros edzésprogramja is, a spinning. Bár nagyon sok fitneszteremben tartanak ilyen órákat, mégis kevesen tudják, hogy nem minden az, ami annak látszik. Több kritériumnak is meg kell felelni, hogy egy teremben végzett tekerést spinning órának lehessen hívni – tudtam meg Andrássy Zolitól, aki már régóta oktatja ezt a sportot Székesfehérváron.

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

Spinning szakértőnk: Andrássy Zoli (Fotó: Andrássy Zoli)

Zoli 2009-ben ment el először tekerni egy ismerőse unszolására. Ha nem is rögtön, de pár alkalom után szerelem lett a „találkozásból”, ami annak is köszönhető, hogy vendégként olyan oktatóhoz került, aki nem a manapság népszerű „aerobik óra a biciklin”-vonalat képviselte, hanem odafigyelt a vendégei szakszerű és folyamatos fejlődésére. 2010-ben elvégezte a Spinning® oktatói alapképzést, majd folyamatos továbbképzéseken vett részt.

Hamar belátta, hogy ha szakmailag is elfogadható edzéseket szeretne tartani, ahhoz el kell kerülnie azokat a mozgásfajtákat, amelyek hosszú távon sérülésveszélyesek és a teljesítmény szempontjából sem hatékonyak.

Hiszen tudjuk jól, hogy nem mindig az a jó, ami látványos! És nem az fejleszt a legjobban, ami a legnagyobb akrobatikát kívánja meg a sportolótól! Ahogyan egy kettlebell edzés se akkor jó és hatásos, ha minél több vasgolyó pörög  a levegőben, miközben lélegzetelállító szaltókat mutat be az oktató és/vagy a tanítványok.

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

A Spinning nem aerobik óra a biciklin (Fotó: Andrássy Zoli)

– A Spinning® program a világ legismertebb beltéri kerékpáros edzésprogramja. Az egyik legnagyszerűbb kardióedzés, amely fejleszti az állóképességet, segíti az ideális testsúly elérését, nem mellékesen pedig mentálisan is feltölt, igazi flow érzést biztosít a résztvevők számára – mondta Zoli. – A spinning az országúti kerékpározás edzéselméletét alapul véve, az átlagember számára is emészthető, a fitnesztermekben is alkalmazható formára átdolgozott olyan csoportos óratípus, ami teljesen személyre szabható, biztonságos és biztosítja a folyamatos fejlődést. A spinning ugyan egy zenés, csoportos óra, de mégis sokkal több annál, minthogy tekersz egy helyhez kötött biciklin a többiekkel és közben zenét hallgatsz. Mert azt ugye lehetne otthon is, egyedül, csupán egy megfelelő sporteszköz és a számunkra tetsző zene segítségével. Esetleg a családtagok bevonásával. De az élmény és a hatás nem lesz azonos egy olyan edzéssel, amelyben feltűnik egy "igazi oktató" és a "csoporttagok".

A spinning óra nem azt jelenti, hogy a biciklin ülő embereknek egyszerre kell mozogniuk, s parancsszóra bonyolult, művészi színvonalú mutatványokat kell végrehajtaniuk adott koreográfia alapján. Bár sok ilyen ámulatba ejtő produkcióval van tele az Internet, mégse keverendő össze azokkal a látványvideókkal ez a sport! Van, ami jól mutat egy videoklipben, de egyébként semmilyen fejlesztő hatása nincs. Azt se felejtsük el, hogy más a szórakoztatás, és más a fejlődést célzó sportmozgás!

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

Zenés, csoportos spinning óra az oktató irányításával (Fotó: Andrássy Zoli)

Egy spinning óra közben mindenki a saját céljainak és aktuális fittségi állapotának megfelelően határozhatja meg a számára megfelelő intenzitást.

Zoli meglátása szerint a fitnesztermekbe járó vendégek jelentős hányada téves ismeretekkel rendelkezik a hatékony edzéssel kapcsolatban. Ezt a kijelentését "sajnos" én is alátámasztom eddigi tapasztalataim alapján. Általában azt az edzést tartják jónak, amely során, minden tekerés alkalmával magas intenzitáson dolgoznak, óra végére teljesen kimerülnek, szinte azt érzik, hogy annyira széthajtották magukat, hogy közel a vég. Örülnek, hogy másnap izomlázzal ébrednek, mert akkor jól végezték a dolgukat.

– Igazi cél nélkül, a trendeknek eleget téve járnak csak be a terembe. Sajnos ez az általános gondolatmenet igencsak hibás – fejtette ki az oktató. – Ahogyan az élsportolóknál, úgy az átlagos, fittségi céllal mozgó embereknél is fontos a szakaszos edzéstervezés, az úgynevezett periodizáció. Nem számíthatsz igazi fejlődésre, ha minden alkalommal közel azonos intenzitáson dolgozol. Legyen az magas, vagy akár alacsony intenzitás. Itt is nagyon fontos az összhang. A terhelés és a regeneráció egyensúlyának alkalmazása biztosítaná a legnagyobb fejlődést mindenki számára.

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

Fontos a szakaszos edzéstervezés (Fotó: Andrássy Zoli)

Mint mondta: a spinning óra első szakaszának az aerob állóképesség növelésére kell irányulnia, ami egy alapozásnak felel meg és felkészíti a szervezetet a későbbi magasabb terhelésekre. A 8-12 hetes szakasz megteremti az alapokat, erősíti az immunrendszert, csökkenti a sérülésveszélyt és ilyenkor vagyunk képesek a legjobban a tekerési technikánkat csiszolni.

Amikor már megteremtettük az alapokat, akkor jöhet csak a keménykedés. Jelentős ellenállás és egyenletes terhelés mellett, de még mindig aerob zóna határán dolgozva növelhetjük az izomerőt, fejleszthetjük a keringési- és légzőszervrendszerünket.

A minimum négy hetes szakasz után következhet a munka az anaerob zónában, ami megteremti a gyors és számottevő fejlődést. Hosszú távon lehetünk képesek a nagy ellenállás és relatív magas pulzusszám mellett értékelhető teljesítmény leadására. Azonban nem szabad megfeledkezni a pihenésről sem, különben a csúcsformát nem fogjuk tudni fenntartani. Ennek hiányában fizikailag és mentálisan is kiégünk.

Ez természetesen minden sportra igaz!

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

Spinning óra után - vidáman (Fotó: Andrássy Zoli)

Ha nem tartjuk be az íratlan szabályokat - amelyeket egy igazi, tájékozott sportoktató már az első tanórákon megtanul, amikor az edzéselmélet rejtelmeibe kezdi beleásni magát, és amit szakértő tanárai igyekeznek jól kiszögezni (virtuálisan persze) a fejébe képzelt parafatáblára -, akkor a mozgás kényszerré válhat és elveszthetjük a motivációt.

Az egyes szakaszokban sem kell arra számítanunk, hogy monotonná válik a teremben töltött idő. A Spinning® program energiazónái ugyanis lehetőséget teremtenek a változatosságra.

S itt jön a képbe a „valójában mire is jó a spinning?” kérdésköre. E sport jelentősen javítja a keringési rendszert, megerősíti szívünket, hatékonyabbá válik a vér oxigénszállító képessége, megerősödik az érfal. Állóképességünk nagymértékben javul a spinning hatására, s ezzel együtt tüdőnk hatékonysága is fejlődik.

A spinning az egyik legjobb kardióedzés, ha ésszel csinálod

Nagymértékben javul állóképességünk a spinning órák hatására (Fotó: Andrássy Zoli)

Az órák alatt a térd ízületei és a szalagok biztonságban vannak, a gyakorlatok nem csak óvják, hanem erősítik is azokat. A spinning hatékony zsírégető, s mivel egy nagy intenzitású mozgásról van szó, így jellemző a fokozott izzadás is, ami azt jelenti, hogy beindul a méregtelenítés is, és nem utolsó sorban egy jó kis dinamikus tekeréssel a felgyülemlett feszültséget is kiadhatjuk magunkból.

S ha már e cikk a „laza kirándulós kerékpár feeling”-ből indult ki, akkor meg kell jegyezni, hogy egy folyamatos, egyenletes, alacsony intenzitású, egy órán át tartó szobakerékpározással 300 kcal-t égethetünk el. Ezzel szemben a spinning akár 700-800 kcal-t is igényelhet. Hogy pontosan mennyit és milyen arányban oszlik meg a zsírból és szénhidrátból történő energianyerési folyamat, az sok tényezőtől függ, de a legtöbb esetben inkább szénhidrát-felhasználás történik nagyobb arányban. (Ezért fordulhat elő az, hogy a spinning után erős éhségérzet léphet fel a szénhidrátok minél gyorsabb pótlására buzdítva.)

A folytatásban többek közt a mentális képességek kihasználásról és több spinning órával kapcsolatos érdekességről is szó esik majd.

A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat  

Kapcsolódó cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

  • 169 éve tárták fel III. Béla király sírját Fehérváron - ünnepi előadás a Városházán
    169 éve tárták fel III. Béla király sírját Fehérváron - ünnepi előadás a Városházán
  • HÍRADÓ 2017. december 12.
    HÍRADÓ 2017. december 12.
  • Ismét lesz Kákics-táncház
    Ismét lesz Kákics-táncház
  • Új lengyel kormányfő: Varsó nem fogadja el a kétsebességes Európát
    Új lengyel kormányfő: Varsó nem fogadja el a kétsebességes Európát
  • A Viszkis - kétszázezernél is többen látták már
    A Viszkis - kétszázezernél is többen látták már
  • Olaszország - jég és heves esőzés okoz vészhelyzetet
    Olaszország - jég és heves esőzés okoz vészhelyzetet
  • Meggyújtották az első hanukagyertyát a Nyugati téren
    Meggyújtották az első hanukagyertyát a Nyugati téren
  • Négylábúval a gyógyulásért
    Négylábúval a gyógyulásért

Eseménynaptár

  • Nagy bejelentésre készül a NASA
    Nagy bejelentésre készül a NASA
  • Vershúron - gála a Városházán
    Vershúron - gála a Városházán
  • Osztrák gázrobbanás - Olaszországban válsághelyzetet hirdettek
    Osztrák gázrobbanás - Olaszországban válsághelyzetet hirdettek
  • "Fehérvár Angyalai" - 66 kisiskolást ajándékoztak meg
    "Fehérvár Angyalai" - 66 kisiskolást ajándékoztak meg