Menü

Hogyan hagyd abba az agyalást? – A leghatékonyabb aggodalomgyilkos kérdések

Csak gondolkozik és gondolkozik (Fotó: kellieclaire.com)

Van az úgy, hogy az ember egyszerűen túlgondolja a dolgokat. Nem tud szabadulni egy témától, még éjjel is arra riad, hogy kattog az agya. Aki hajlamos erre, az esetek többségében belepörgeti magát a negatív gondolatspirálba. Van megoldás erre? Persze! Máris megmutatom:

  • Már megint elszúrtad!
  • Ilyen is csak veled történik!
  • Hogy lehetsz ilyen szerencsétlen?!
  • Ha így folytatod, ne csodálkozz, ha ... !

Szoktál néha ilyen, vagy ehhez hasonló hangokat hallani te is valahonnan belülről? Nyugi, nem vagy orvosi eset, ha igen. Ez csupán egyik világos jele annak, hogy életben vagy. No meg annak is, hogy  stresszeled, rombolod magad. Mert azzal egyetérthetünk, hogy ezek a gondolatok nyomasztóak és cseppet sem használnak neked, ugye? Csak az a baj, hogy irtó nehéz leállni velük. Sőt, nem ritkán egyre rémesebb és rémesebb lehetőségeket vázolnak elénk:

A párunk nem vette fel a telefont, nem hívott vissza, és mi már a temetést intézzük gondolatban.A főnökünk mogorván köszönt vissza, és mi már azonnal frissítjük is az önéletrajzunkat. A gyermekünk nehezen kecmereg ki az influenzából, és a gyógyíthatatlan betegségek tüneteit bogarásszuk a neten.

Ez persze kicsit eltúlzott ábrázolás tudom de így már egyértelmű, hogy mi is negatív gondolatspirál  Biztos ismersz te is olyant, aki hasonló gondolati köröket fut, és talán veled is előfordult már, hogy nem bírtad elengedni a legrosszabb forgatókönyvet.

rodin_gondolkozo

Egy ember, aki mindig gondolkozik (Fotó: postcardsfromtomandliz.wordpress.com)

Hogy is állj le ilyen helyzetekben a rágódással? Például úgy, hogy egy kicsit vitába szállsz velük és felteszel annak a belső kis hangnak néhány kérdést:

– Milyen konkrét bizonyítékaim vannak, hogy amit hiszek, valóban igaz? (Másképp fogalmazva: Tények vagy vélemények miatt aggódom?
– Ha vannak bizonyítékaim, akkor azok mennyire meggyőzőek? (Másképpen: Elfogadnám azokat, ha egy barátomtól hallanám?)
– Milyen értelmes magyarázataim lehetnek az adott helyzetre? (Másképpen: ha egy barátomat kellene meggyőznöm, hogy nem is olyan aggasztó ez a helyzet, hogy érvelnék? )

Gyakran elég néhány kijózanító kérdés, hogy a sötét szemüveget világosabbra váltsuk.

De néha szükség van cselekvési tervre, előremenekülési stratégiára is a megkönnyebbüléshez. Ehhez az én kedvenc aggodalomromboló gyakorlatom a következő: Most is kérdezek, mert ezzel tudjuk aktivizálni a belső erőnket a leghatásosabban.

  • Mi a legrosszabb, ami történhet?
  • Mit fogok tenni, ha ez bekövetkezik?
  • Mi tehetek, hogy ez ne következzen be?
  • Mi az, amit már MA megteszek erről a listáról?
  • Mi a legjobb, ami történhet?
  • Mit számít mindez 10 év múlva?

Nekem ez a pár kérdés mindig segít. Kibillent a mélypontról, felébreszti a kreatív énem, és visszaadja a hitem, hogy képes leszek megbirkózni a nehézségekkel. Így gyakran már nem is olyan ijesztő még a legsötétebb verzió sem. Hiszen van cselekvési tervem. 

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

  • img
    Manchesteri robbantás - Áder János részvétét fejezte ki II. Erzsébetnek
  • img
    Világgazdaság: a fizetés a legfontosabb a pályakezdőknek
  • img
    Egybeolvad a Pető Intézet és a SOTE
  • img
    Régészet napja - Dunaújvárosban a bronzkor a középpontban
  • img
    Szakértő: Észak-Korea zsarolásra használja a rakétákat
  • img
    Manchesteri merénylet - egyelőre nem tudni magyar áldozatról
  • img
    Kamatdöntő ülést tart a Monetáris Tanács
  • img
    Manchesteri robbantás - Amerikai szakértők szerint öngyilkos merénylet történt

Eseménynaptár