2017. szeptember 24. vasárnap Gellért
Menü

Borravalót mindenkinek?

(Fotó: worldwanderista.com)

Mindannyian szeretünk étterembe járni és jókat enni. Lakománk végeztével jön a fizetés és a borravaló. Amíg egyes helyeken már alapból a számlához csapnak egy úgynevezett szervízdíjat, addig máshol magunk döntünk a jutalmazásról. Na már most az a helyzet, hogy a felszolgálási díjat kötelezővé akarják tenni és bizony első körben nem nagyon nyerte el a vendéglátósok tetszését. Nézzük, hogyan reagált erre Fehérvár!

A sztori ott kezdődik, hogy az éttermekben, illetve a szállodákban a vendégek időnként megfeledkeznek a borravalóról, így a pincér hoppon marad. Erre jött a válaszlépés: néhány vendéglátóhelyen már alapból tartalmazza a számla a jattot. Aztán a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége gondolt egy merészet és a kötelező szervízdíj bevezetését tűzte ki céljául. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a tervek szerint az összes vendéglátóhelyen a számla már tartalmazni fog egy bizonyos összeget a vendég "elégedettségének kifejezésére", amelynek mértékét 8-15 százalékosra saccolják. Ebből a pénzből aztán minden éttermi vagy szállodai dolgozó legálisan részesülne, mindenkinek megköszönnék a munkáját. Persze ezen felül még osztogathatunk klasszikus értelemben vett borravalót is, de ezek után ki fog?

Ehhez hozzájön még az a tény, hogy az idén már 18 százalékra csökkent a vendéglátás forgalmi adója és jövőre ez a szám már csak 5 százalék lesz. Tehát ennek a tervezetnek kimondottan az éttermek színvonalának javítása a célja, illetve hogy hazacsábítsák a külföldön dolgozó nagyérdeműt. Ez mind szép és jó, de a balatoni vendéglátósok tiltakozása kíváncsivá tett és ezen felbuzdulva megindultam a városba és kicsit körbekérdeztem, hogy ki hogy látja ezt az új szituációt Székesfehérváron.

Éttermek után kutatva a főutcán rögtön nyilatkozni vágyó emberekbe botlottam: "Ha most kötelezővé tennék a felszolgálási díjat, akkor igazából azzal a lendülettel elveszne az egész morális értéke. A vendéglátósoknak és az üzemeltetőknek biztos, hogy jó lesz, de az érzés, hogy a vendég jó szándékból ad elveszik. Elveszik maga a gesztus." A következő néhány vendégtől is hasonló nyilatkozatokat kaptam: "Ha kedves a pincér, akkor adok, ha nem, akkor meg nem. Így viszont, ha úgy vesszük, mindig adnom kell." Eléggé egyöntetűek voltak tehát a válaszok. De mi van az érem másik oldalával, mi a helyzet az éttermekkel?

Mi a helyzet a fehérvári éttermekkel? (Fotó: turizmus.szekesfehervar.hu)

"Egyre több vendéglátásban dolgozó szakembertől hallom, hogy nagyon nehéz képzett munkaerőt találni, ugyanis versenyképes fizetés hiányában a szakmabeliek nagy része külföldön próbál szerencsét. A turisztikai áfa csökkentésével úgy gondolom, sikerülne az országban tartani a képzett munkaerőt, a kevésbé megterhelő adók mellett pedig minőségi javulás lenne megfigyelhető a magyar vendéglátásban. A munkáltatóknak azonban gondot okozhat az általános szervízdíj, mert így az árak emelkedésével megjósolható a jelentős keresleti visszaesés a magyar piacon." – mondta Pálkerti Lilla üzletvezető. Majd hozzátette: szerinte a legjobb megoldás az lenne, ha a munkáltató az adókedvezményből származó extra bevételéből részesítené a dolgozókat.

Lilla szerint a borravaló nagyon jó motiváció a munkaerőnek, miszerint, ha valaki jól dolgozik, azt értékelik, viszont az egyáltalán nem javítana a szolgáltatás minőségén, ha a dolgozók tudnák, hogy akkor is megkapják a szervízdíj összegét, ha nem fektetnek annyi energiát a munkájukba.

Ahogy számítani lehetett eléggé vegyes a fogadtatás. Kíváncsian várjuk a fejleményeket!

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár