2017. szeptember 25. hétfő Eufrozina
Menü

Hogyan tartsd hűvösen az autódat nyári hőségben is?

Ha forró a kormány... (Fotó: twitter.com/Awd349)

A legegyszerűbb, ha egy sötét, hideg garázsban, esetleg egy földalatti bunkerben tartod augusztus végéig. Amennyiben mégis használni akarod a kocsidat az év legmelegebb hónapjaiban, jó lesz, ha néhány dologra felkészülsz testben, lélekben és eszközben. Hasznos tippek következnek az autó hidegen tartására kánikula idején.

Amikor télen visszasírod a nyarat, már biztosan kiment a fejedből az a pillanat, amikor a kinti 36 fok után beülsz a kocsiban uralkodó kb. 60 fokba és csak tátogsz, mint egy guppi. Nem, a 60 fok egyáltalán nem volt túlzás, sőt, kicsit még alá is lőttük a várható hőmérsékletet. Ez persze gyorsan megoldható egy ablaklehúzós kereszthuzat kialakításával vagy a légkondi beindításával, de attól még az a pillanat örökre beleéghet az agyadba - és jó esetben csak oda -, amikor megmarkolod a kormányt. Aú! 

A forró kormánykerék helyes használatára a globális felmelegedést nálunk jobban megérző és az egyenlítőhöz közelebb fekvő országok sofőrjei komplett trükkarzenált vonultattak fel. Szóval ha nem lenne jobb ötlet, akkor ezeket a megoldásokat javasolják a profik:

1. Van, aki valamiért azt hiszi, hogy lent hidegebb a kormány.

ford_kormany

(Fotó: twitter.com/LoveHayleigh13)

2. Mások szerint a tenyér csontos részével kormányozva nem érzed a forróságot.

volvo_kormany

(Fotó: twitter.com/rowantheboatt)

3. Megint mások úgy vannak vele, minél kisebb felületen érintkeznek a kormánnyal, annál jobb.

honda_kormany

(Fotó: twitter.com/meghawnw)

4. Aztán léteznek olyanok is, akik mindent felhasználnak, amit a kocsiban találnak, hogy megússzák a forróságot...

dodge_kormany_kesztyu

(Fotó: twitter.com/nicole_giese)

5. ...úgy értem mindent. Még a frissen vásárolt tortillát is.

kormany_toyota_tortilla

(Fotó: twitter.com/MelRows)

És nekik van igazuk! Egy-egy komolyabb nyári hőség alkalmával egészen elképesztő hőmérsékleti viszonyok tudnak kialakulni az autókban. Talán el sem tudjuk képzelni mennyire. A Koreai Közlekedésbiztonsági Hatóság adatai szerint 35 Celsius fokos meleg esetén a napon álló autó belső tere már néhány óra alatt ennek a két, vagy akár háromszorosára is melegedhet. A felmérés szerint négy óra napon ácsorgás után a kocsi legmelegebb pontja a műszerfal, ami akár 92 fokos is lehet. Ezt követi a hátsó szélvédő alatti rész (kalaptartó), ahol 78 fokot mértek, de még az ülések is 62 fokig melegedtek. Gyakorlatilag az autónk egy-egy balatoni fürdőzés alatt méregdrága sütővé változik, ami úgy nagyjából tényleg mindent meg is süt, ami benne van. Éppen ezért (is) nagyon fontos, hogy néhány apróságra mindenképpen figyeljünk oda, ha már a kánikulában autózunk.

1. Lehetőleg minden gyúlékony, robbanékony tárgyat távolítsunk el a járgányból, de legalábbis ne tegyük olyan helyre, ahol direkt éri a napsütés és a meleg. Ha mégis elengedhetetlen szükségét érezzük annak, hogy bontatlan szénsavas üdítőt vagy például öngyújtót tároljunk rekkenő hőségben az autó utasterében, egyáltalán ne lepődjünk meg azon, ha legközelebbi viszontlátásunk alkalmával már teljesen más halmazállapotban terülnek el (szó szerint) a kocsi belsejében.

2. Résnyire hagyjunk nyitva két szemközti ablakot az autóban, hogy a várhatóan kialakuló extrém hőmérsékletet a kereszthuzattal csökkentsük. Ezt persze csak akkor érdemes megtenni, ha olyan helyen parkolunk, ahol sanszos, hogy visszafelé is még ott áll az autó. Mert mégiscsak jobb egy forró kocsival távozni a nap végén, mint annak a hűlt helyéről.

3. Most jön a legnagyobb megfejtés: igyekezzünk árnyékba parkolni, de még ennél is jobb, ha nem sajnáljuk a pénzt egy hűvös, föld alatti parkolóra. Ugye hogy erre senki nem számított? Mindenesetre aki már próbálta ezt az ördögi trükköt, az pontosan tudja, hogy nincs annál jobb érzés, mint nyáron egy hűvös autóban jaszkarizni úgy, hogy nem kell a fentebb már bemutatott módszerek valamelyikével fogni a kormányt és a térdhajlatunk sem sül azonnal oda az ülés pereméhez. 

4. Ha már mindenképpen arra kényszerülünk, hogy napon parkoljunk, szerezzünk be mondjuk egy alu napvédőt. Bár utóbbi első pillantásra meglehetősen csehszlovák megoldásnak tűnik, valójában mégis elég hasznos. A fólia visszaveri a napsugarakat és megóvja a műszerfalat, kormánykereket a brutális felhevüléstől, rosszabb esetben deformálódástól. Csak az a hat másodperc lehet kellemetlen az erre érzékenyeknek, amikor a parkolás végén hanyag csuklómozdulatokkal feltekerjük a napvédőt és a csomagtartóban helyezzük el további felhasználásig.

5. Mielőtt beszállsz a kocsiba, szellőztess! Tekerd le az ablakokat minden ajtón és várj egy fél percet, indulás előtt. Lehetőleg a klímát se azonnal indítsd el, mert rögtön arcba kapod a fullasztó meleget. Itt jegyeznénk meg, hogy nagyon fontos a légkondi rendszeres karbantartása, tisztítása, mert simán olyan betegséget és fertőzéseket kaphatsz el a rendszerben megtelepedő gombáktól és baktériumoktól, amik akár komolyabb károkat is okozhatnak – benned. 

6. Az autós szakértők szerint a legjobb módszer az ajtók gyors ki- és becsapkodása, legalább három alkalommal, ízlés szerint akár többször is. Ettől elég gyorsan keveredik a kocsiban kialakult 60-90 Celsius fokos levegő az autón kívüli hűsítő 35 fokossal és máris felfrissült sofőrként vághatunk bele az út további részébe.

7. A kocsi mindig legyen megfelelő műszaki állapotban. Ezt célszerű szakemberre bízni a sufnituning helyett. Ha mégis az otthoni bütykölés mellett döntünk, ne lepődjünk meg, ha autónk váratlanul lángra lobban. Ahogy ez mostanában többször is megtörtént országszerte és Fejér megyében is.

 

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

Meg ez is van

  • img facebook img
    Fehérvár TV
  • img
    Több mint három évet kapott a Margitszigeten elfogott rabló
  • img
    Lesz béremelés a Tesconál
  • img
    Jó tanuló, jó sportoló - október 20-ig lehet pályázni