2017. október 19. csütörtök Nándor
Menü

Milyen kettlebellnek nevezett súlyt ne vegyél meg?

Milyen kettlebell-t használjunk az edzéshez? (Fotó: Men's Fitness)

Többfajta sportágban használnak már kettlebellt kiegészítő eszközként. A crossfitesek kezében is leng a gömbsúly – sokszor sajnos egyáltalán nem szabályosan, sőt, brutál balesetveszélyesen, de most túllépünk ezen, mert ez a cikk más témára született (és általánosítani se illik, sőt sértő is lehet, hiszen vannak jó példák is, magam is láttam már), és magánemberként is sokan fordulnak a füles golyóhoz erősítési célzattal. No, de vajon tudja-e mindenki, milyen a jó kettlebell?

Ahogyan a bevezető utolsó mondata is sugallja: nem minden kettlebellnek nevezett golyó alkalmas a rendszeres és helyes használatra, a célunkhoz szükséges gyakorlatok elvégzésére.

Nem szeretnék megbántani egyetlen golyógyártó céget sem, pláne a nagyáruházakat, amelyek minden bizonnyal elég profi jogászcsapatot foglalkoztatnak azért, hogy az őket ért vélt/valós támadásokat visszaverjék/földbe döngöljék (plusz még több milliós perköltséggel is megajándékozzák az alperest), ezért csak finoman annyit mondok, hogy nem kell azonnal örömmámorban úszni, ha kettlebellnek kinéző, és ilyen néven hirdetett tárgyat látunk egy postaládánkban landoló katalógusban - és persze olcsón!

 

Ez a fotó nem szorul magyarázatra....

Az ár az, amivel könnyedén megfogható a laikus ember, akiben ott van a vágy, hogy edzeni akar (Mert például olvasta a kettlebellről szóló cikkemet, vagy felizgatta e súlyban rejlő lehetőségek tárháza, avagy rehabilitálódni vágyik),  és nem kérdez megy egy szakértőt az eszközvásárlással kapcsolatban, illetve el sem megy egy profi instruktorhoz (Pedig szóltunk arról is, miért fontos a szakértelem és van egy régi cikkem is arról, hogy személyi edzővel vagy nélküle?), hanem a Youtube-ról akar tanulni, vagy a szomszéd gyerektől, aki "jó jattos”, és ő már profi, mert tud két gyakorlatot.

Nem akarok leszólni senkit, én is mókoltam több sportágban régen úgy, hogy azt hittem, a megfelelő embertől tanulok, és jól is csinálom, aztán persze kiderült, hogy dehogy! Kellenek az ilyen tévutak ahhoz, hogy később észnél legyünk és tudjuk, hogy mindig meg kell keresni a forrást, ha valóban tiszta vizet akarunk inni, s meg tudjuk különböztetni a felkavart, iszapos tóvizet a kristályszínű nedűtől.

Íme egy több sebből vérző, szörnyűséges swing-nek nevezett gyakorlat... (Ahol még a golyó se jó... Az előbb pont áthúztuk a mellékelt fotón, hogy NE!) Most nem fogom részletezni, hogy miért veszélyes a gerincre (is) nézve, ha görbe a hát, és az is kimarad most az elemzésből, hogy pont a swing funkcióját veszi el ez a kivitelezés, és képtelen vagyok felfogni, hogy aki ezt így kitalálta, pontosan mire gondolt, mit akart erősíteni/fejleszteni. Tényleg nem értem - úgyhogy erre majd egy másik cikkben visszatérünk. Most maradjunk az eszköznél.

Mivel tudom, hogy miből lehet a baj, sérülés (és persze a felesleges pénzkidobás, mert ami nem megfelelő minőségű, azt úgyse tudjuk sokáig használni, tehát újat kell vennünk, ami újabb pénzeszközök felhasználását jelenti – a semmiért), ezért tartom fontosnak, hogy e blogbejegyzésben most végigvegyük azt, hogy milyen kettlebell alkalmas a használatra?

Én személy szerint minden tanítványomnak kizárólag minőségi kettlebellt adok, amivel balesetmentesen, optimális módon lehet edzeni. Teljesen mindegy, hogy CrossFit-ről, Hot Iron-ról vagy kimondottan kettlebell óráról van szó: a fogás azonos, a súly leng, a kezünkben forog a fül, körülöttünk pedig emberek vannak, esetleg a lakásunk berendezései, amelyek sérülhetnek – és persze mi magunk is sírhatunk, ha megfájdul/eltörik/elszakad valamink.

Néhány tanítványom - különböző méretű és típusú, de minőségi kettlebellel (Fotó: Temesvári Márta)

Mi a különbség a jó és a rossz kettlebell között?

Az olyan kettlebellt mindenképpen kerülni kell, amelynek szögletes a füle, mert nem lehet jól kezelni. Sőt, sehogy se lehet. Maximum felhúzáshoz (deadlift) használhatjuk, de ahhoz megfelel egy nagybevásárlásról hazacincált szatyor is jól megpakolva több zacskó zabbal. (És helyben is van, plusz kiadással sem jár.)

Brett Jones (Pavel jobbkeze) e képen épp azt tanítja meg, hogyan kell a helyes deadlift-et elvégezni (és az alany kezében minőségi súlyt látunk persze!):

A durván megöntött súlyok nem jók, mert az öntési határnál éles csík képződik, amely megsérti az ember tenyerét. A fogantyúnak simának kell lennie, mert ha recés, akkor dinamikus mozgáskor (swing, snatch) széttépi a kezünket. Használat közben forog a kezünkben a fogantyú, és csak reszeli, reszeli az érdes rész a puha bőrt, majd a húst… Próbáljunk csak meg egy vasreszelőre rákötözni valamilyen nehezéket, majd simogassuk vele bőszen a kezünket. Nem jó érzés, ugye?

Íme egy tökéletes swing remek kettlebellel, Pavel bemutatásában: (hasonlítsuk csak össze a korábban közölt álltólagos swing fotójával....).

Fontos, hogy milyen a felület, hiszen ha nem az optimális bevonattal vonták be, akkor vagy túlságosan csúszhat, és kirepül a kezünkből a súly gyakorlat közben, vagy ha nagyon tapadós, akkor nem tudjuk pattintani a tenyérből az ujjakhoz, és beállhat a daráló effektus.

Láttam már olyan súlyt, ami kocka alakú volt. Nos, a gyakorlatok szinte kivitelezhetetlenek egy ilyen kettlebellnek nevezett eszközzel, mert megütődik az alkar, és megtörik például a clean íve is. (Clean-nek nevezzük a felrántást, melyről később szólni fogok.)

A Youtube-on látható egy kettlebell promo videó, amely nagy kedvencem, s most ide is illik, mert a benne használt súlyok is tökéletesek, ahogy a gyakorlatok kivitelezése is, és nem utolsó sorban szívemhez közel álló a film hangulata, zenéje is:

Az se mindegy, hogy milyen anyagból van a súly, és milyen a fül-golyó kapcsolódása. Ha nem megfelelő, akkor bizony egy swing (lendítés) közben sutty ki is repülhet a golyó a hatáskörünkből, miközben mi még mindig bőszen szorongatjuk a fület, és nem értjük, hogy miért söpör el körülöttünk mindent a vasdarab.

Ha a fogantyú vastag, akkor segít a fogásnál: az ujjak nem tudnak egymásra zárni és erősödik a fogás! Mi az edzéseken vékonyabb és vastagabb fülű súlyt is használunk attól függően, hogy éppen milyen gyakorlathoz van szükségünk rá, illetve, hogy mekkora keze van annak, aki dolgozni szeretne vele. Mert ugyebár minden személyfüggő. (Ahogy guggolásnál is befolyásolja a kivitelezést a lábak hossza is.)

Megjegyzem: egy bottom up clean/bottom up military press/bottom up TGU vastagabb füllel mindenkinek jobban megy tenyér-mérettől függetlenül.

Bottom up - Lakatos Pétertől, a kettlebell legmagasabb szintű hazai mesterétől

Fontos a fogantyú és a golyó távolsága is. Ha kicsi a távolság, akkor a súly folyamatosan törni fogja a csuklónkat, és komoly ízületi problémákat okozhat. – Viszont van, amikor kifejezetten jól jön, hogy kicsi a hely és nem szel át akkora pályát a golyó.

Figyelni kell a fogantyú szélességére is: vannak olyan gyakorlatok, amelyeknél két kézzel fogjuk a súlyt, és van, amikor az egyik kézből átadjuk a másikba. Ha nem megfelelő a szélesség, akkor ezeket a gyakorlatokat nem fogjuk tudni megvalósítani, illetve e probléma balesetekhez is vezethet.

Csak jó minőséget válasszunk!

Én is csak kiváló minőségű kettlebellt használok (Fotó: Pordán Krisztián)

Ha kettlebellt akarunk vásárolni, mindenképpen fordítsunk nagy figyelmet a megfelelő minőségre, hiszen ez egy életre szóló darab, nem dobjuk el akkor sem, ha már nagyobb súlyba erősödtünk, hiszen a gyakorlatokat sokszor más-más nagyságú golyóval végezzük el, tehát mindig szükségünk lesz majd a régi eszközeinkre, és jó is, ha sokszor visszatérünk a kezdetekhez és csiszolgatjuk velük a technikánkat.

Régen...

Nekem is megvan még az első 8 kg-os súlyom, a (mára már kicsit meg)kopott 12-es is, és ott állt a sorban a 16-os, a 20-as…, amikor egyre nagyobb és nagyobb golyókkal barátkoztam meg, s nem feledkeztem el a kicsikről akkor sem, amikor már kezembe került a 32-es. Sőt, amikor egy baleset miatt rehabilitációra szorultam, persze, hogy visszanyúltam a 8-ashoz, mert szinte elölről kellett kezdeni mindent.

Egy kettlebell örök értéket jelent, nem romlik meg, nem törik össze, és ha mégis el akarnád adni – mert már olyan sok súlyod van, hogy nem bírod tárolni a szobakonyhás lakásodban -, akkor fél nap alatt simán gazdát találsz neki pár ezer forintos mínusszal a kezdeti kiadásodhoz képest. (Ami azért elég jó…)

Bár én úgy vagyok ezzel, mint a japánok a kardjukkal: ha saját edzésemhez keresek eszközt, az legyen új, és én avassam fel. Kivételek persze – mint mindenhol, úgy itt is – vannak: Az egyik edzés végén Böröcz Ádám például elárulta, hogy van egy 32-es girjája, ami több, mint 50 éves. Egy orosz laktanyában találta a nagyapja a '80-as években, és garázsajtó-kitámasztónak használta, amíg Ádám fel nem fedezte a kincset.

lyen kincsnek én is örülnék! (Fotó: Böröcz Ádám)

No, egy ilyen „sokat látott” darabbal szívesen edz az ember, mert belegondol a történetébe. És abban azért van valami inspiráló, felemelő, testet-lelket megremegtető. Ha tehát kettlebell-vásárláson gondolkozol: vedd a lehető legjobbat! És fogadd el az ajándékba kapott kuriózumokat! 

Böröcz Ádám az örökölt súllyal (Fotó: Böröcz Ádám)

Hogy mekkora súlyt használj? Az már a következő blog témája lesz.

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár