2018. január 22. hétfő Vince
Menü

Jogsértő webáruházak, lista a karácsonyi készülődéshez – székesfehérvári cégek is érintettek

Jogsértő webáruházak, lista a karácsonyi készülődéshez – székesfehérvári cégek is érintettek
(Fotó: pexels.com)

Egyre többen vannak, akik az össznépi tülekedéssel járó karácsonyi vásárlásrohamot szeretik inkább otthon, a gépük előtti letudni. Ma már webáruházak tízezrei kínálják azt is, amire a naiv vásárló sokszor még gondolni sem mer. A legtöbb helyen bátran vásárolhatunk, ám ezen a területen is akadnak problémás kereskedők.

Az elmúlt másfél évtizedben robbanásszerűen fejlődött az e-kereskedelem, a KSH adatait böngészve (bár tisztán online vásárlási számokhoz nem jutottam el, ami könnyen lehet, hogy az én hibám), ám egy érdekes adatsort így is találtam: 2002-ben a kiskereskedelmi üzletek forgalma csomagküldő és internetes vásárlásokhoz kötődően 12 010 millió forint volt, jó eséllyel itt azért még az újságból kivágott megrendelőszelvény vitte el a forgalom nagyobb részét. 2016-ban ez a tétel már 300 522 millió forintra rúgott, vagyis huszonötszörös forgalmat bonyolítottak le, és nem hiszem, hogy ekkorra már jelentőset haraptak volna a postán küldött megrendelőszelvények...

Rizikó nyilván a polcról leemelt terméknél is van, a weben rendelt áruknál pedig ez hatványozottan igaz: nem látjuk, nem mi választjuk ki a biztosan sérülésmenteset, nem tudjuk felpróbálni és még sorolhatnám. A kényelem és a gyakran sokkal kedvezőbb árak azonban egyre inkább kimozgatnak minket a jól megszokott vásárlási rutinunkból. 

Ha mi is úgy döntenénk, hogy idén a karácsonyi bevásárlást a neten intézzük el, akkor rendelés előtt érdemes futni egy kört, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hasznos listáján ellenőrizhetjük, hogy az általunk kiválasztott kereskedő, webáruház nincsen-e a súlyos jogsértés elkövetők között. Ez a lista csak a .hu végződésű online boltokat tartalmazza, és a cikk készítésének időpontjában (2017.11. 21-én) összesen 112 cég szerepel rajta, amelyből öt székesfehérvári székhelyű.


A jogsértő webáruházak listája mellett pedig néhány jó tanáccsal, tippel és a próbavásárlások során összegyűjtött tapasztalattal is szolgálnak:

  • A próbavásárlások tapasztalatai alapján a webáruház és termék kiválasztását követően a rendelés lépéseinél érdemes képernyőfotóval rögzíteni az árat, szállítási határidőt és díjat, mert azok mértéke a vásárlási folyamat végére változhat. A termék árát, a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb járulékos költségekkel, pl. szállítási díjjal együtt kell feltüntetni. A webáruházak többféle szállítási lehetőséget és fizetési módot biztosítanak a vásárló részére, utóbbiak közül a legbiztonságosabb az utánvét. Előre fizetés esetén a bankkártya használatkor visszaterhelésre (chargeback) van lehetőség, ha a kifizetett termék nem érkezik meg.

  • Online vásárlásnál akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház visszaigazolást küld a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is. A szállítási határidőt az értékesítő cég határozza meg raktárkészlete és a logisztikai partnerrel kötött szerződés alapján. Ha a termék jelentős késéssel érkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat megtévesztő gyakorlat miatt.

  • Futár általi kézbesítés esetén az átvételkor csak akkor bontható fel a csomag a termék állapotának megvizsgálása érdekében, ha a webáruház és a futárcég erről előzetesen megállapodást kötött. Ilyen esetben a vásárló aláírásával a termék sértetlenségét igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen kézbesítéséért felel. A későbbi igényérvényesítési lehetőségek miatt a vásárlónak fontos ellenőriznie az átvételi elismervény tartalmát.

  • Amennyiben a termék nem felel meg, vagy a vásárló meggondolta magát, indoklás nélküli, a termék átvételétől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg. Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott erre a vásárlónak ebben az esetben is lehetősége van. Ezen felül több webáruház csak akkor venné vissza a terméket elállás keretében, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza, pedig az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez.

  • Az ellenőrzött webáruházak 41%-a nem tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy elállásra a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania (pl: gyorsan romló élelmiszerek, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftver, letöltött programok, a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek).

 

Mit tegyünk, ha nem sikerül rendeznünk a vitás kérdést a webáruházzal, esetleg nem magyarországi webáruháztól rendeltünk?

Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vásárló a 197 járási hivatal egyikéhez és a békéltető testületekhez fordulhat. 2016-tól a fogyasztók igénybe vehetik az online vitarendezési eljárást is a http://ec.europa.eu/odr honlapon. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az NFM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani, amiről bővebb tájékoztatás a www.magyarefk.hu oldalon érhető el.
(forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár