2018. október 20. szombat Vendel
Menü

Feladnád a fogadalmad? Újrakezdés helyett inkább folytasd!

Feladnád a fogadalmad? Újrakezdés helyett inkább folytasd!
Diéta vagy nem diéta? (Fotó: www.today.com)

Hogy állsz az idénre előirányzott változásokkal, fogadalmakkal? Ha nem túl fényesen, esetleg már fel is adtad őket, akkor jó ha tudod: nem vagy egyedül, és még csak akaratgyenge sem vagy. A feladások felelőse (vagyis a bűnös) az érzelmi agyunk, ami mindig szereti a könnyebb utat választani, és igazán kifinomultak a módszerei.

Több mint 650 millió éve volt ezeknek a módszereknek a kidolgozására, míg a gondolkodó agyunk csak pár százezer éve alakult ki. Naná, hogy tapasztaltabb az érzelmi agyad! Így aztán könnyen visz tévútra, könnyen terel el a céljaidról a gyors örömök (szelet csoki, hívogató fotel, izgalmas film stb.) és a kényelem felajánlásával.

Van négy tanácsom és két jól bevált stratégiám hogy könnyebb legyen kitartani!

  1. Ha elszúrtad, nincs vége! Akkor van vége, ha feladod! Ha ettél egy szelet tortát, még nem kell „most már mindegy!” felkiáltással a többit is befalni Bocsáss meg magadnak és folytasd, amit megígértél! Minek várnál egy újabb jó alkalomra a kezdéshez? Inkább folytasd, hisz már tettél a sikerért!
  2. Egy nap kihagyás nem a világvége – de kettő már szinte biztos, hogy az lesz! Ha ma nem sportoltál, vagy tanultál, még nem omlik le amit az előző napokban felépítettél. Menj tovább, folytasd, amit eddig jól csináltál. Ne újrakezdd, hanem folytasd!
  3. Többet ésszel, mint erővel. A szabotőrödet - az érzelmi agyad galádul sutyorgó kis hangját a fejedben - nem tudod teljesen elnémítani, de halkítani tudsz rajta! Mindjárt mutatom hogyan cselezheted ki!
  4. Tanulj magadtól, magadról! Figyeld meg, hol, hogyan inogtál meg korábban, és ebből rájöhetsz, hogyan tudod a rád veszélyes helyzetet kivédeni! Nincs egyetemes sikerrecept, csak személyre kikísérletezett létezik.

Viszont van két igen hatásos módszerünk:

  • a reflektorfény-stratégia
  • és/vagy a 20 másodperces szabály!
Mindig vannak nehéz pillanatok (Fotó: Greatist)
Mindig vannak nehéz pillanatok (Fotó: Greatist)

A reflektorfény-stratégia

Abban segít, hogy szem előtt tartsd a vágyad, és így ne vedd észre az elterelő hatásokat! A lényeg, hogy „hangosabban hívjon” a vágyad, mint a fejedben sutyorgó szabotőröd. Találd ki, hogy fókuszálhatsz a célodra, és kevesebb figyelem jut majd a kísértésnek!

Figyeld meg magad, és derítsd ki, hogy mik azok a helyzetek, amikor könnyű kitartanod a vágyad mellett és mik visznek tévútra! 

Miért is akarsz pl. lefogyni, mi motivál, mi a "miért"-ed? Mert a szüleid elhíztak, és meg is betegedtek? Vagy mert élvezni akarod a szabadidőt a gyerekeid (unokáid) mellett? Esetleg azért, mert nem férsz bele a legcsinibb ruhádba?

Keress valamit ami a vágyadra, és a "miért?"-edre emlékeztet: pl. fotót, a játszótéren strandon a vidáman játszó anyukákról, esetleg egy képet az elhízott családtagjaidról, és tartsd szem előtt, ott ahol a legerősebb a kísértés, mondjuk a hűtőajtón.

Félre akarsz tenni egy izgalmas körutazásra valót? Keress képet a célállomásról, és tedd jól látható helyre, esetleg a tükröd mellé, vagy állítsd be képernyő-pihentetőnek, háttérképnek! Bármi is a vágyad, kis munkával találhatsz valamit, ami a célba érésre, és a rád váró örömre emlékeztet.

Ez azonban általában még nem elég! Menj tovább és halkítsd le a szabotőröd hangját!

Például ne tarts otthon rágcsálnivalót, ha mindig megeszed. Vagy ne bontsd fel a csokit, ha nem tudsz egy kocka után megállni. Ne kísérd be a kollégáidat a pékségbe, menj tovább nélkülük. Ugyanez a módszer az is, amikor az ébresztőórát olyan messzire teszed, hogy felkelés nélkül ne tudd kikapcsolni.

A lényeg: figyeld és teszteld magad! Előbb-utóbb meglesz a sikerre vivő kombód a reflektorfény-stratégiára! Ráadásul ha kiegészíted a 20 másodperces szabállyal, lényegesen könnyebb dolgod lesz ezután.

Csak a célra fókuszálj! (Fotó: Medium)
Csak a célra fókuszálj! (Fotó: Medium)

A 20 másodperces szabály

Most is az az első feladatod, hogy megfigyeld magad!

Mi az, amiért mégsem tartod be az ígéreted? Mi akadályoz meg abban, hogy elmenj futni, hogy megtanuld azt a tíz új szót naponta, hogy eleget gyakorolj? Mit sutyorog az a kis hang, hogy beszél le a cselekvésről?

A tapasztalat az, hogy ha egy cselekvés megkezdéséhez 20 másodpercnél több rákészülés szükséges, sanszos, hogy veszni hagyod az egészet! Tedd lehetővé magadnak, hogy minél egyszerűbben elkezdhesd.

Tartsd a kocsiban az edzőcuccot, keress közelebbi vagy késő estig nyitva tartó edzőtermet, hagyd könnyen hozzáférhető helyen a tanulnivalót, nyomtasd ki, hogy mindig kéznél legyen, vagy tedd ki a gyors-elérés gombot az asztalra, pakold tele a hűtőd egészséges finomságokkal. Ha főzöl, akkor fagyassz is le többféle fogást magadnak, hisz ha gyrost rendelni gyorsabb és kényelmesebb, akkor éhesen, türelmetlenül tuti nem fogsz főzőcskézni!

Ha voltak korábbi feladott fogadalmaid, itt az idő megvizsgálni őket! Biztos megleled majd a gyenge pontokat! Ha pedig megtaláltad őket, akkor találd ki, hogyan

  • erősítsd fel a vágyad hangját;
  • halkítsd le a szabotőröd (emelj akadályokat elé);
  • tedd könnyűvé, hozzáférhetővé, azonnal kivitelezhetővé amit szeretnél – bonts el minden akadályt a jó szokás útjából!

Azt mondják, nincs más kudarc, csak ha feladjuk a próbálkozást. Hát akkor hajrá!

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár