2018. július 21. szombat Dániel
Menü

Székesfehérvár félórával közelebb Budapesthez – ötven éve adták át az M7-est

Székesfehérvár félórával közelebb Budapesthez – ötven éve adták át az M7-est
Az M7-es autópálya építése Martonvásárnál. (Fotó: Fortepan)

Megvannak még a betonkockák, amiken Budapesttől Fehérvárig zötyögtünk élvezve a modernkor csodáját, a száguldást, az éles kanyaroktól mentes utat? Ma ötven éve, hogy átadták az M7-es Székesfehérvárig tartó szakaszát.

„Egy nemzeti színű szalagot vágott ketté az olló, s az ünnepi pillanat után Székesfehérvár egy fél órával „közelebb került” a fővároshoz.” – állt az 1968. május 17-i Népszabadságban. Ma már kis híján az egész távot letudjuk ennyi idő alatt az autópályán, sőt, van ismerősöm, akinek saját bevallása szerint – a szabályokat többé-kevésbé betartva – tizenkilenc perc a rekordja. Persze akkoriban egy leheletnyivel kisebb sebességgel kalkuláltak: az M7-es Székesfehérvárig csak négy és fél kilométerrel lett rövidebb a régi útnál, de a gépkocsik menetideje – 80 kilométeres sebességet számítva – fél órával csökken. – írja ugyancsak a Népszabadság.

Magyarországon az első autópályát, az M1-M7 közös szakaszát 1964-ben építették. Két évvel később elkészült az M7-es Balaton felé vezető sávja Martonvásárig, majd 1967-ben már a jobb pálya Velencéig tartott. 1968-ban Székesfehérvárig ért az M7-es balatoni sávja, 1970-ben pedig már a Balaton partjáig, Balatonaliga határáig tartott a jobb sáv – írja a Wikipédia.

Persze akkoriban nemcsak a kilométerekkel, hanem a költségekkel is másképpen számoltak az építéseknél. A lap szerint az autópálya minden egyes kilométere huszonöt, az autóúté pedig tizenöt millió forintba került, ma már ugyanezt hárommilliárd körül adják, legalábbis ha hinni lehet az uniós közbeszerzési értesítőnek.

És hogy mi munka állt abban, hogy a Székesfehérvár-Budapest táv elkészüljön? A lap szerint kétszázezer köbméternyi sziklát kellett szétfejteni ahhoz, hogy négy százalékosnál meredekebb emelkedő ne legyen az autópályán, mindehhez pedig ugyanennyi földet is ki kellett cserélni. Az alaphoz végül négy millió köbméter földet mozgattak meg, majd negyedmillió tonna betont használtak fel. A pálya 51 kilométeres szakaszra 45 alul-, illetve felüljáró került.

A hozzáadott érték, főként a gazdasági, talán meg sem becsülhető, hiszen így Székesfehérvár könnyebben elérhetővé és még inkább vonzó várossá vált a befektetők számára. A mi kényelmünkről pedig talán nem is kell beszélnünk.

Városi legendák
Rossz nyelvek szerint sokáig azért csak Balatonaligáig tartott az út, mert Kádár János kedvenc villája a balatonaligai partokon, a mostani Club Aliga terültén állt.
Megint mások olyan csúnyaságokat emlegetnek, amely szerint a Balaton és a Velencei-tó környékén akkortájt épült nyaralók nagy részét az M7-es alapanyagaiból húzták fel. Természetesen bizonyított esetet senki nem tud felmutatni.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

  • A kávé a hosszú élet titka?
    A kávé a hosszú élet titka?
  • Személyvonat gázolt halálra egy embert Budapesten
    Személyvonat gázolt halálra egy embert Budapesten
  • Szakértő: a magyar utazók fele köt bizotsítást
    Szakértő: a magyar utazók fele köt bizotsítást
  • A női döntővel folytatódik az Öttusa Európa -bajnokság
    A női döntővel folytatódik az Öttusa Európa -bajnokság

A hét embere

  • Irán kibertámadásokra készül az Egyesült Államok és Európa ellen
    Irán kibertámadásokra készül az Egyesült Államok és Európa ellen
  • Folyamatos a készültség a déli határnál
    Folyamatos a készültség a déli határnál
  • Már tart a Dunamenti Halfesztivál Mohácson
    Már tart a Dunamenti Halfesztivál Mohácson
  • Itthon újra a piknikzőké és a pihenőké a Szabadság-híd
    Itthon újra a piknikzőké és a pihenőké a Szabadság-híd
  • Egymást érik a tornádók Amerikában
    Egymást érik a tornádók Amerikában
  • Tovább szedi áldozatait a hőhullám Japánban
    Tovább szedi áldozatait a hőhullám Japánban
  • Vádemelést javasolnak egy vendéglátóját forró vízzel leöntő férfi ellen
    Vádemelést javasolnak egy vendéglátóját forró vízzel leöntő férfi ellen
  • Nincs magyar érintettje a pénteki lübecki késelésnek
    Nincs magyar érintettje a pénteki lübecki késelésnek

Eseménynaptár

  • MSZP: a kormány ne emelje vissza az új lakások áfáját!
    MSZP: a kormány ne emelje vissza az új lakások áfáját!
  • Felértékelődött a diákmunka
    Felértékelődött a diákmunka
  • Dalosok találkoznak Fehérváron
    Dalosok találkoznak Fehérváron
  • Az Egyesült Államok újabb 200 millió dollárt utal át katonai támogatásra Ukrajnának
    Az Egyesült Államok újabb 200 millió dollárt utal át katonai támogatásra Ukrajnának
  • Klórt adományoz a kormány a kárpátaljai víz tisztításához
    Klórt adományoz a kormány a kárpátaljai víz tisztításához
  • Több filmet is terveznek a kimentett thai gyerekekről
    Több filmet is terveznek a kimentett thai gyerekekről
  • Délután erősen felhős idő várható borult időszakokkal
    Délután erősen felhős idő várható borult időszakokkal
  • Forma-1, strandröplada, atlétika? Jöhet bármi! - A fehérvári sportfotós bejárja a világot
    Forma-1, strandröplada, atlétika? Jöhet bármi! - A fehérvári sportfotós bejárja a világot
  • Vasúti átjáróban ütközött vonattal egy autó Nyárlőrincnél
    Vasúti átjáróban ütközött vonattal egy autó Nyárlőrincnél
  • Akár két év börtönt is kaphat, aki engedély nélkül átalakított buszt vezet
    Akár két év börtönt is kaphat, aki engedély nélkül átalakított buszt vezet
  • Ma is felvonunak az óriásbábok a Belvárosban
    Ma is felvonunak az óriásbábok a Belvárosban
  • Nagy sikere volt a Digitális Alkotótábornak
    Nagy sikere volt a Digitális Alkotótábornak
  • Egész Balatonfüred a mai Anna-bálra készül
    Egész Balatonfüred a mai Anna-bálra készül