5 évnél régebbi cikk

Május 20-tól az egész EU-ban bűncselekménynek számít a kilométeróra tekerése
Fehérvár Médiacentrum fotójaMájus 20-tól az egész EU-ban bűncselekménynek számít a kilométeróra tekerése

Biztos te is hallottál már arról, hogy az autónepperek a külföldről behozott verdák kilométeróráját előszeretettel állítgatják, annak reményében, hogy jobb áron tudják továbbpasszolni a gyanútlan vevőknek. Na mármost az a helyzet, hogy - bár Magyarországon régóta büntetik - május 20-tól az egész Európai Unióban bűncselekménynek számít az óratekerés. Sorry.

Hogyan lehet visszaszorítani a használt autók kilométer-számlálójával kapcsolatos csalásokat?

Erre a kérdésre kereste a választ 2017 májusában az Európai Parlament egy konferenciája, majd megbízták a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságot, hogy készítsen tanulmányt a jelenlegi helyzetről.

A Magyarországon is jelen lévő probléma relevanciáját bizonyítja az a tény is, hogy a használt autót vásárlók többsége elsősorban az autó futásteljesítménye alapján ítéli meg, hogy érdemes-e megvenni a kiszemelt példányt, vagy sem. A gépkocsik árát tehát nagy mértékben befolyásolja annak a fránya számlálónak az állása, így konkrétan ez alakítja ki a hirdetések ársorrendjét is és ez dönti el, hogy milyen hamar talál vevőt a kereskedő. 

Na, és ilyenkor üthet be a krach, ugyanis a tekert órával árusított autó megtévesztheti tulajdonosát, így az elmaradó, vagy későn elvégzett karbantartások miatt az újdonsült vevőnek brutális javítási költségekre kell számítania.

A Totalcar - persze hang, arc és név nélkül - pár éve készített egy rövidke interjút egy óratekerővel:

Optimista becslések szerint 1,31 milliárd euró, a pesszimistább szerint, minden lehetséges károsító tényezőt figyelembe véve akár 8,77 milliárd eurót is veszíthet az unió gazdasága a csalók miatt. Nem elírás: átszámítva évi 413-2700 milliárd forintról van szó.

Egy másik, 2016-os tanulmányból kiderült, hogy a vizsgált árucikkek közül a használtautó-vásárlásakor messze a legkisebb a vásárlói bizalom a többi termékcsoporthoz képest. Ez azt jelenti, hogy főként ebben az autós ágazatban érzik úgy a fogyasztók, hogy a legkevésbé bízhatnak a termékben.

Ami aztán nem is csoda, ugyanis a tanulmány azt is kimutatja, hogy az Európai Unión belül importált használt autók felében meghamisítják a futásteljesítményt. Durva mi? De ez még semmi ahhoz képest, hogy az újabb EU-tagállamokban (Magyarország, Szlovákia, Románia, Lengyelország stb.) vásárolt használt autók esetében kétszer, akár háromszor nagyobb az esélyünk arra, hogy tekert autóval újítsunk be. 

Ezt azzal magyarázzák, hogy a később csatlakozott tagországokban sokkal nagyobb az igény a fiatal, alacsony óraállású, de mégis olcsó használt autókra. Ehhez jön hozzá az a tény is, hogy (meglepő módon) a vevők már sokszor tisztában vannak azzal, hogy egy papíron pöpec járgány beszerzése csak tekert órával valósulhat meg, sőt, olyan is előfordulhat, hogy maguk a vásárlók kérik a tekerést. Egyrészt, hogy később könnyebb legyen továbbpasszolni az autót, másrészt, ha már a forrásországban elkövetik a csalást, akkor nehezebb legyen megtalálni a tettest. Na, de ilyet! 

Ezen a kissé már kaotikus helyzeten valamelyest javíthat, hogy 2018. május 20-ától az Európai Unió teljes területén bűncselekménynek számít majd az óratekerés (Magyarországon már régóta csalásnak minősül).

Sőt, a 2014/47/EU irányelv alapján 2018. május 20-ától a közúti ellenőrzések során a hatóságok akár azt is ellenőrizhetik, hogy a megállított autó órája tekert-e. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

(Forrás: Totalcar)

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek