5 évnél régebbi cikk

Elfeledett elektronikai márkák
Fehérvár Médiacentrum fotójaElfeledett elektronikai márkák

A hétvégi pakolás eredményként előkerült faterom nagyon retró fejhallgatója. Tényleg régi darab. Lehet vagy 35 éves, de még működik. Gondoltam, ennyi idő távlatából rákeresek a neten, vajon van még ilyen, árulnak hasonlót? És csak úgy tódultak elő az emlékek a már nem is létező márkáról.

Kicsit sem lepődhetünk meg már azon, hogy a retró mennyire is divatos. Életünk bármely szegmenséről is esik szó, a régi idők divatja, vagy ahogy az angol emlegeti, a vintage egyre inkább divatba jön. Így van ez a ruhákkal is, meg a különböző használati tárgyak retró formatervezésével is. És elgondolkodtam gyermekkorom ma már talán nem is létező márkáiról.

Bevallom, nem vagyok egy nagy retró őrült, inkább csak gyermekkorom megszépült emlékképeiként őrzöm magamban ezeket a márkákat. AKAI, Orion, SANYO, Blaupunkt, ITT, Sharp, Grundig, Maxell. De említhetném a mindenkinek oly csábító, a bécsi kirándulásokról hazahozott Schneider vagy SABA márkákat is. Ugye, hogy voltak ilyenek?

Sajnos az idő nem csak rajtunk fog. Egy-egy ismert, egykor menő elektronikai márka felett is eljárhat az idő. Persze nem mintha egy korosodó márka ne lehetne ma is menő, mert erre is akad bőven példa. Itt van például rögtön napjaink egyik legnagyobb kütyü gyártója: a Samsung. 1938-ban alapították és köszöni szépen jól van, nem is kicsit. Világuralkodó az elektronikában, olyan cégeknek is szállít be, mint az Apple. Igaz, hazánkban csak a rendszerváltás után jelent meg.

Azonban gazdasági szereplőként egyáltalán nem egyszerű ezeknek a hatalmas márkáknak az élete. Sajnos sok ismert, sőt elismert, méltán híres márka esett áldozatul a gazdasági tényezőknek. Az, hogy saját hibájukból, vagy más egyéb okok miatt történt az végül is mindegy. A lényeg, hogy sok olyan nagy név nincs már velünk, akikről nehéz lett volna harminc éve azt mondani, hogy egyszer nem lesz már. Pedig van ilyen bőven. Nekem az egyik legnagyobb fájdalom, gyerekkorom etalon audiomárkája, az AKAI.

Szerintem a '80-as években iskolába járók zöme emlékszik még az osztálytermekben a falra felfúrt óriási SuperColor tévék alatt megjelenő tipikus AKAI videómagnókra, de nekünk otthon még a kazettás deck is AKAI volt, az erősítő meg JVC, ha valakinek mond ez a márka még valamit. De nem kell mindig a külföldi márkák közt kutatgatnunk, akad hazai világmárka is. Talán a legismertebb az Orion és a Videoton. Jó, Videoton van még, de érdemben már nem gyárt saját terméket, csak bérmunkát vállal más cégeknek, azt viszont sokat és minőségit.

A 80-as évek sláger márkái: AKAI, JVC. Sok zeneimádó ezeken hallgatta az akkor még németül beszélő Danubius Rádiót vagy az osztrák Ö3-t és próbálta kazettára venni az éppen aktuális slágereket.

Igen, az idő pörög. Az is rég volt, mikor a határnyitást követően mindannyian kirándulni mentünk Nickelsdorfba. Persze senkit sem az érdekelt, hogy merre van a helyi templom. Kígyózó sorok álltak a helyi elektró üzletek előtt és nem volt az a mennyiségű Gorenje-hűtő és Grundig-videó, amit ne lehetett volna eladni. Persze egyik márka sem él már, pedig a Grundig sem volt rossz a videók között.

Sajnos napjaink ügyeskedői ezeknek az egykor nagy márkáknak a nevével igen gyakran visszaélnek. Persze lehet, hogy nem is annyira ez a cél, sokkal inkább a gazdasági haszon, előny, amit egy valamikor jól csengő márkával jóval könnyebb elérni, mint egy bevezetés előtt álló, ismeretlennel. Abba nem mennék bele, hogy ezek a korábban védett brandek hogyan kerülnek újra egy-egy termékre. Van, hogy az eredeti jogtulajdonos adja el kompletten a védett nevet, nem foglalkozva azzal, hogy utána ki és mit kezd vele. És van, hogy csak szimplán ügyeskedők, névbitorlók élnek vissza ezzel.

Így lehet például az, hogy akár még ma is találkozhatunk AKAI néven értékesített tablettel, okostelefonnak csúfolt telefonokkal. Ezzel persze a leendő vevőben azt a hamis képet keltve, hogy az anno nagy márka termékéről van szó. A csalódás csak otthon ér minket, mikor rájövünk, hogy egy silány terméket vettünk, aminek nagy valószínűséggel semmi köze az eredeti céghez. És ilyenből sok van. Hasonló az eset a hazai Orion márkával is. Bár itt a brandet folyamatos adták-vették és a nevet jogosan használó cégek csak ebben látták a lényeget. Így eshetett meg, hogy az eredetileg rádiókon megtalálható Orion még pár évvel ezelőtt is megtalálható volt török gyártmányú mikrókon, konyhai kisgépeken. Persze ezeknek a minősége a közelében sem volt az ős-Orionnak.

Legyünk óvatosak a régi márkákkal, mert igaz egykor ők voltak a nagyok, de napjainkban már új márkák vannak és egyre kevesebb a nagy múlttal rendelkező, komoly gyártó. Fájó, de sosem tudhatjuk, hogy unokáink emlékeznek-e majd például a Samsungra vagy az Apple-re?

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek