5 évnél régebbi cikk

Nagy Chips Teszt - Melyik zacskóban van a legtöbb chips?
Fehérvár Médiacentrum fotójaNagy Chips Teszt - Melyik zacskóban van a legtöbb chips?

Nincs olyan ember a Földön, aki ne szeretné ilyen vagy olyan formában az emberiség egyik legnagyobb találmányát, a chipset. Ha az angoloktól eltekintünk, ahol a chips kicsit mást jelent, akkor a szó hallatán mindenkinek a dugig tömött, színes, zörgő zacskók jutnak az eszébe. De biztos, hogy mindig azt kapjuk, amiért fizettünk? Ennek jártam utána, így meglestem, hogy mennyi chipsszel szúrja ki a szemünket a Chio, a Chio Hagyományos, a Lay's, a Pom-Bär és a Cheetos.

Már régóta foglalkoztatott a gondolat, hogy miért egyre kisebbek a chipses zacskók, illetve miért kapunk egyre kevesebb chipset dupla annyiért, mint mondjuk amennyibe gyerekkoromban került? Jó, persze általánosságban az árak is emelkednek, ráadásul 2011-ben megkaptuk a nyakunkba a chipsadót is, ám ebbe annyira nem is szeretnék belemenni. De nemcsak én tapasztaltam ezt, hanem az évek során egyre több ismerőstől hallottam hasonló gondolatokat, sőt, olyat is ismerek (nem vicc), aki konkrétan azért mászkál ki havonta egyszer külföldre, hogy olyan chipset szerezzen be, amelyben nem 50% a levegő.

Tehát a gondolat régóta ott motoszkált a fejemben, már csak az ihlet hiányzott. Július közepén aztán olvastam a 24.hu egyik cikkét, amelyben Ross Hudgens a marketinges tartalmakkal foglalkozó Siege Media alapítója talált egy megoldást, amellyel megmérte, hogy melyik chipses zacskóban van a legtöbb, illetve a legkevesebb levegő - úgy is mondhatni, hogy megnézte, melyik márka vágja át optikailag a legjobban fogyasztóit.

Ez az állítás persze csak félig igaz, ugyanis valamicske levegőre szükség van a zacskók belsejében, hogy ne port fogyasszunk tévénézés közben, hanem ropogós különálló (sokszor darabokra összetört) szirmokat. Levegő ide vagy oda, elég kiábrándító tud lenni, mikor kibontás után belenézünk a zacskó belsejébe, és azt látjuk, hogy még félig sincs. Mindezt téve úgy, hogy ha visszaidézzük gyerekkorunkat, akkor bezony beugrik, hogy annó azért a zacskók kibontása után volt, hogy pár chipsdarab a földön végezte.

Ross Hudgens mérései a magyar fogyasztóknak nem mondanak túl sokat, ugyanis a felsorolt márkák közül a legtöbb hazai szupermarketben csak a Cheetos, illetve Pringles található (bár szerintem az utóbbit hengeres dobozolás miatt full felesleges volt megmérni).

Cheetos - 59% levegő
Doritos - 48% levegő
Kettle Chips - 47% levegő
PopChips - 45% levegő
Walkers - 41% levegő
Walkers Baked - 38% levegő
Pringles - 28% levegő

A vizsgálat szerint legjobban tehát a Pringles szerepelt, míg a legrosszabbul a Cheetos. Érdekes, hogy pont az első meg az utolsó található nálunk is a legtöbb áruházban. Na mindegy, a lényeg: Ross Hudgens szerint a Cheetos vágja át optikailag a legjobban fogyasztóit.

Ezt olvasva rögtön a boltba vezetett az utam, mondom, csak megnézem magamnak, hogyan is néz ki ez az átvágós Cheetos. Majd kicsit elmélázva a többi termék között az a merész gondolat jutott eszembe, hogy mi lenne, ha én is meglesném, melyik zacskóban mennyi chips is található valójában. Persze én nem tudom a levegőt megmérni bennük, meg nagyon is a "saccperkábé" határát fogom súrolgatni, de miért is ne? 

Gyorsan kiválogattam a legnagyobb márkák közül a legalapabb termékeit (normál méret, sós - kivéve a Cheetos, ott a sajtos volt a nyerő, és bár nem klasszikus chips, mindenki annak veszi): így került a kosaramba Chio, Lay's, Pom-Bär, Cheetos és további márka hiányában a hazai berkekben igencsak futó, Chio Hagyományos.

A méréseket mérőszalaggal végeztem, méghozzá úgy, hogy megmértem minden egyes zacskó hosszát - természetesen a zacskók mindkét végén lógó perforációit kihagyva -, majd kibontva a chipset, a zacskó üresjáratát behajtva megtettem ugyanezt. A kapott centiméterekből aztán egy százalékot számoltam, hogy "nyugodt állapotban", mennyi is az annyi, tehát a zacskó hány százalékában található elemózsia.

Cheetos - 21 cm zacskó, 13 cm levegő nélkül, 61% chips
Chio Hagyományos - 24 cm zacskó, 14,5 cm levegő nélkül, 60% chips
Lay's - 22 cm zacskó, 13 cm levegő nélkül, 59% chips
Pom-Bär - 21 cm zacskó, 12 cm levegő nélkül, 57% chips
Chio - 23,5 cm zacskó, 12,5 cm levegő nélkül, 53% chips

A kapott eredmények azért is leptek meg, mert nálam a Mr. Hudgens által mért számok ellenkezőjét mutatják: pont a Cheetos az, amelyik a legkevésbé vágja át optikailag a vásárlókat. Továbbra is kiemelem, hogy egy "saccperkábé-műveletről" beszélek, tehát a számok csak megközelítőleg tükrözik a valóságot, de hogy is mondjam? Attól még tükrözik.

A második helyen a Chio Hagyományos végzett, amelynek pehelykönnyű zacskója megtévesztő lehet, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Lay's állhatott fel, amelynek azért valljuk be, még így is a családi pakkjának a mennyisége lenne elegendő egy normál zacskó kitöltésére. A "nyertesek" mellett szót kell emelnem az abszolút vesztesről is, amely nagy megdöbbenésemre a Chio lett, ugyanis első blikkre úgy láttam, hogy a profin kivitelezett zacskójában van a legtöbb cumó. Tévedni emberi dolog...

Na, így a nagy méricskélések végére illene egy verdiktet is mondanom, amely egyértelműen azt mondatja velem, hogy ne higgyetek a számoknak. Fura, mi? Egyrészt lehet, bár kétlem, hogy ha másik zacskókat kapok le a polcról, akkor más eredmények jöttek volna ki. Másrészt nem tudni, hogy Ross Hudgens mi célból készítette a méréseket (lehet, hogy a Pringles vagy a Walkers egyik titkosügynöke?), de nem biztos, hogy az ilyen tudományos mérések minden esetben valós adatokat tükröznek. Persze még a hülye is látja, hogy megcsappant a chipsmennyiség a zacskókban, amelyet az árakkal egyetemben a NETA (népegészségügyi termékadó, közismert nevén ugye a chipsadó) 2011-es bevezetése is befolyásolt.

Hogy melyik chipset is válasszuk?

Természetesen mindenkinek szíve joga, de élnék a gyanúperrel, hogy a chipsszerető emberek többsége a mindent elárasztó chipsszagért van oda, így nekik a nagyobb zacskó lesz maga a tökély. Persze akadhat olyan is, aki ugyan él-hal a ropogós falatokért, de a szaguktól egyenesen a falra tudna mászni, számukra a minél kisebb zacskó a cél. Ismerek ilyet. Nem, én sem értem, de vannak ilyenek. A lényeg tehát az, hogy akik a mennyiségre mennének, azoknak nem a chipses zacskó mérete a lényeg, hanem az, hogy mi van ráírva, vagyis hogy hány deka chips van benne. Ez alapján érdemes meghozni a döntést. Hiába nagy a zacskó, ha kevesebb vagy dettó annyi van benne, mint az optikailag kisebbnek tűnő versenytársában. Hogy is szól a mondás? "A kevesebb néha több, a több meg néha kevesebb." Jó chipsezést!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek