2018. október 20. szombat Vendel
Menü

A Trabant a véremben van - interjú Nagy Antival

A sárosdi Nagy Anti már egészen fiatal kora óta a Trabantok bűvöletében él. Első családi autójuk is Trabant volt, így szinte adta magát, hogy élete első négykerekűjeként, ő is a legendás járgányban szelje az utakat. Sajnos az idő vasfoga még a német kisautókat is utoléri, ám Anti mégsem bízta a véletlenre szeretett kocsija sorsát. Úgy döntött, hogy újjáépíti azt. De mit keresett a Trabi a sárosdi Kapa-Kupán?

Augusztus 25-én a negyedik alkalommal megrendezett sárosdi Kapa-Kupán (kapálógép ügyességi verseny) jártam, amelyről itten megleshetitek az élő videómat. A videózás közben (a kezdőkép jobb oldalán láthatjátok) is feltűnt - lévén nagy autórajongó vagyok - egy patent kis Trabant a Kapa-Kupa pálya kellős közepén. Már akkor tudtam, hogy meg akarom nézni magamnak, ám ahhoz gyorsan kerítenem kellett valakit, aki bevisz a szemmel láthatóan kifogástalan állapotban lévő legendához. Mert hát Trabanton szállni élvezet...

Szerencsémre az első kapa-kupás srác, akit leszólítottam, nemhogy segített bejutni, de kiderült, hogy egyenesen ő az autó tulaja. Így ismertem meg Nagy Antit, aki kérdésemre, hogy mit is láthatok, lelkesen válaszolt: "Egy 1989-es évjáratú, utolsó szériás 601-es Trabantot. Egy kicsit le van retrósítva, ami a 80-as évek előtti lökhárítón, felnin és dísztárcsán is tökéletesen látszik. Fénykorában rendszeresen mentem vele, ám idővel eléggé rossz állapotba került, így kábé 8-9 évvel ezelőtt félreállítottam. Később úgy döntöttem, hogy megtartom, semmiképpen nem adom el sem magát az autót, sem pedig az alkatrészeket. Mivel mostanában eléggé divat a régi autók felújítása, ezért úgy gondoltam, hogy nekiállok egy értékes darab megmentésének."

A Trabant a véremben van - interjú Nagy Antival

A Kapa-Kupára készülve (Nagy Anti (balra)) (Fotó: Facebook/Sárosd Kapa-Kupa)

Anti elmondta, kézenfekvő volt, hogy régi Trabantját újítja fel, mivel ez volt az első autója (2000-ben vásárolta) és elég sok kilométert gyűrt le vele problémamentesen. "Nem volt ez egy rossz gép, de mivel bejöttek az újabb járgányok, az újabb modellek, így nyilván haladni kellett a korral és egyre inkább háttérbe szorult a régi Trabantom. Ennek az lett az eredménye, hogy csak porosodott a garázsban, így arra gondoltam, mi lenne, ha újra életet lehelnénk bele."

Maga a felújítás 2015 környékén kezdődött, de kisebb-nagyobb megszakításokkal, mert a munka mellett nem mindig volt rá ideje Antinak. "Még most sincs teljesen kész. A beltéren van még mit csiszolgatni, vannak még munkálatok: nincs hifi, illetve a kárpitok is hiányosak, de a közeljövőben azokat is pótolni fogom."

A rozsda miatt eléggé nehéz volt egyáltalán belekezdeni a műveletbe, ugyanis Anti alig talált olyan autófényezőt, homokfúvóst, akinek a kamrájába befért a Trabant. A nyertes kiválasztása után fémtisztára homokszórták a csodát, így gyakorlatilag a nulláról építette fel a járgányt. Homokszórás, alapozás, majd jött a fényezés. Ezzel a technológiával nemcsak a karosszéria lett megdolgozva, hanem minden egyes alkatrésze is, így a Trabant utolsó porcikáját is felújították.

Miután Nagy Antit további autók újjápofozásáról faggattam, mintha előre tudta volna, mit fogok kérdezni, úgy adta a válaszokat: "Igen, mindenképpen szeretnék további Trabantokat felújítani, újjáépíteni, mert Trabant-fanatikus vagyok. Ha egy mód van rá, akkor régebbi modellekkel szeretnék foglalkozni: az első szériások közül az 500-as vagy a 600-as modell lenne a cél. A későbbiekben valószínűleg olyan autókat is fogok építeni, amelyeket eladok, mert úgy látom, hogy lenne rá igény. Németországból már több helyről is jeleztek, hogy ha van ehhez hasonló felújított gépjármű, akkor érdekelné őket."

Majd az említett Trabant fanatizmusra terelődött a szó, és azt is megtudtam, hogy a Trabant mindig is családi autó volt náluk. Antinak egészen kicsi korától kezdve mindig a szeme előtt volt legalább egy Trabant. Azzal utaztak, azt is lehetne mondani, hogy a Trabant az évek során a vérébe ivódott. "Ennek köszönhetően az első autóm is Trabant lett és úgy gondoltam, ha édesapám alatt 15-20 évig jól teljesített, akkor nálam is jó helye lesz. A mai napig megvannak a régi trabantos javítási könyvek, szerelési útmutatók, elsősegély csomagok, amik majd idővel belekerülnek a felújított járműbe is."

Természetesen nem maradhatott el kedvenc kérdésem sem, amely a Trabant jövőjére vonatkozik: "Mindenféleképpen el szeretném vinni különböző autós találkozókra. Igaz amióta kiállítható állapotban van még egyre sem jutottam el, mert valami mindig közbejött, de a közeljövőben meg szeretném mutatni a kis csodát a nagyvilágnak."

Jó, jó, de van egy kis bibi. Még mindig nem tudjuk, hogyan is került ki a Trabant a Kapa-Kupa pályájának kellős közepére. "A Kapa-Kupának a kezdetektől fogva a tagja és támogatója vagyok. A műsorvezető, Lorán Barnabás (Trabarna) is rendszeresen részt vesz a rendezvényünkön, így összekötöttük a kellemest a hasznossal: ha már Trabarna és Kapa-Kupa, akkor kézenfekvő volt, hogy a helyszínre is egy Trabival érkezzen."

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár