7 évnél régebbi cikk

Mozart szertelen világa elevenedik meg Rákász Gergely koncertjén
Fehérvár Médiacentrum fotójaMozart szertelen világa elevenedik meg Rákász Gergely koncertjén

Kétszázhatvan évvel ezelőtt született Mozart, a szertelen zseni. Hitt a szabadkőművesség eszméjében, bízott benne, hogy megtörténik a spirituális alkímia, aminek az eredményeként nemes lelkű emberek élnek majd a földön. Rákász Gergely orgonaművész december 13-án ebbe a a világba kalauzolja majd a székesfehérváriakat. A koncertnek a Szent István Művelődési Ház ad otthont.

- Mire készülhet a nagyközönség?

- Idén kétszázhatvan éve született Isten kegyeltje, Wolfgang Amadeus Mozart. A hangversenyen megelevenedik Mozart vidám, szertelen és zseniális világa. Vendégek lesznek még a műsorban a nagy kortárs Beethoven, a szintén évfordulós Liszt Ferenc és Bach. Amíg a tavalyi Bach-műsor számomra Az univerzum rendje volt, addig az idei Mozart, Isten mosolya.

- Számos új dolgot megtudhatunk majd róla?

- Átöleli az egész hangverseny az ő életművét. Több oldalról „támadom” Mozartot. Legnyilvánvalóbb, hogy játszom a műveit. A második réteg pedig, hogy nemcsak az ő műveit játszom, de egy kicsit a körülötte lévő korszakokat, azokat, akiket ő nagyon szeretett. Aztán egy kicsit kinézünk Beethovennel a folytatás, a romantika irányába. Egy színes, eklektikus műsor, amilyen maga Mozart is volt. Hiszen az ő egyénisége is rendkívül színes, egy folyamatosan vibráló figura volt. S aztán van egy mély rétege a hangversenynek, amit lehet, hogy kár elárulni, de közben olyan izgalmas, hogy nem bírom magamban tartani. Mozart gyermekien komolyan véve a szabadkőművesség eszméit, hitt abban, hogy az emberi lélek nemesíthető. Nemesedhet akkor, ha szépséggel táplálkozik, ha bölcsességgel, és ha erőt mutat fel, tehát gerinces az ember. Ezt a beavatási szertartást megkomponálja a Varázsfuvolában. Végigviszi a szereplőit és velük együtt nyilván a nézőket is a szépség, a bölcsesség és az erő állomásain. Ami aztán elvezet egy szemléletváltáshoz, és nemesebbé teszi a résztvevőket. Én „lenyúltam” Mozarttól az ötletet, gondoltam, hátha ma is működik ez a lelki alkímia, amit ő kitalált. A hangverseny eleje, az oda választott művek a szépségre referálnak. A közepén a bölcsesség szférájába lépünk, a vége pedig maga az elementáris erő. Ha működik Mozart alkímiája, akkor nemesedünk a hangverseny alatt!

- Mi lesz a repertoár?

- Egyik zene jobb, mint a másik. Játszom a Variációit egy francia gyermekdalra, amit mi úgy ismerünk hogy Hull a pelyhes, fehér hó. A francia gyerekek teljesen másképp éneklik a szövegét. Lesz részlet a Kis éji zenéből, a Holdfény szonátából, a templomi szonátáját is játszom, majd egy Bach-mű is felcsendül. Ezt általában cserélgetem, mert olyan sok szép Bach-mű van. A vége Mozart nagy f-moll Fantáziája. Ezt egy XVIII. századi számítógépre írta! Már akkor is megvolt az emberekben az igény, hogy magukkal vigyék a zenét. Ezt persze a gazdagok engedhették csak meg maguknak. Óraműveket gyártattak, hogy legyen egy olyan tenyérnyi szerkentyű, amit letesznek az asztalra, és el tud fütyülni egy slágert. A mai technológia mellett nehéz ezt elképzelni. Emellett voltak olyan óraművek, amik egész falakat foglaltak el. Ezekre a legnagyobb zeneszerzők – Mozart, Haydn, Beethoven, a Bach fiúk – írtak zenét. Ez úgy nézett ki, hogy volt benne egy kartonhenger, az itt-ott ki volt lyukasztva. Ahol lyuk volt, ott adott le jelet, ott megszólalt valamilyen hang, ahol nem, ott nem szólalt meg. Pontosan úgy működött, mint egy CD-lemez vagy egy számítógép. Egy ilyen művel fejezem be a koncertet, amit a közönség mindig nagyon szeret.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek