Fair15 °C
2019. november 17. vasárnap Hortenzia, Gergő
Menü

Gazprom, az orosz csodafegyver

Gazprom, az orosz csodafegyver
A Gazprom Európa egyik legnagyobb cége (Fotó: Financial Tribune)

Az, hogy az energiahordozók stratégiai fegyverként történő felhasználása előbb-utóbb valósággá (mi több: hétköznapi eseménnyé) válik, már négy évtizeddel ezelőtt, az első kőolajválság idején nyilvánvalónak tűnt. Azt azonban, hogy a huszonegyedik század elejére az Európai Unió illetékesei nagyobb érdeklődéssel tanulmányozzák majd egy orosz vállalat döntési mechanizmusát, mint a moszkvai nagyvezérkar személyi összetételét – nos, ezt még tíz évvel ezelőtt is kevesen gondolták volna.

Ahhoz, hogy bárki megértse, esetleg megpróbálja előre látni az orosz nagypolitika lépéseit, óhatatlanul tanulmányoznia kell a Föld legnagyobb földgázkitermelőjének, az orosz Gazpromnak a múltját, jelenét és működési mechanizmusát. Különösen fontos teendője ez a brüsszeli energetikai illetékeseknek, hiszen az Európai Unió gázszükségletének közel egyharmada (ezen belül a bolgár és a balti felhasználás 100, a magyar 65, az osztrák 62 és a német 45 százaléka) Oroszországból érkezik.

Romokból született

A Gazpromot 1989 júliusában, Mihail Gorbacsov elnök-főtitkár javaslatára hozták létre az addig létező, s a szovjet rendszer valamennyi betegségében (túlbürokratizálódott szervezet, adminisztratív szemlélet, apparátcsik-elfekvő) szenvedő Gázipari Minisztérium romjain. A nem sokkal korábban feltárt szibériai gázmezők kiaknázása új, kapitalista megközelítést igényelt. Ennek érdekében egy évre rá ipari konszernként szervezték újjá, és a Szovjetunió felbomlását követő tervek szerint közös, orosz-ukrán-belorusz menedzsmentnek kellett volna irányítania a három állam közös vállalatát.

Egy sikertörténet kezdetei

1992 nyarán a tervezett háromoldalú együttműködésen megmutatkoztak az első repedések, minek következtében Jelcin úgy döntött, hogy Kijevnek és Minszknek morzsákat sem ad. Kizárólagosan orosz, állami többségű részvénytársasággá alakította a céget, amely akkorra már hatvanezer embernek adott munkát és – hazai viszonylatban legalábbis versenyképes – fizetést. Az általános oroszországi gazdasági káoszban a Gazprom jelentette az üdítő, szabályerősítő kivételt: üzleti eredményei messze kiemelték nemcsak az állami cégek, de a magántulajdonú vállalatok sorából is. Együttműködési megállapodások születtek olyan nyugati partnerekkel, mint a Gaz de France vagy a finn Neste.

Gazprom, az orosz csodafegyver

A Gazprom központja (Fotó: gazprom.com)

Az utolsó szalmaszál

1994-ben a Gazprom részleges privatizáció tárgya lett: a 40 százalékos állami tulajdon megtartása mellett az alkalmazottak kedvezményes áron vásárolhatták meg a részvények 15 százalékát, a többit főleg hazai és (a törvényi előírások szerint maximum 9 százalék erejéig) külföldi befektetők. A szekér olyan jól futott, hogy 1998-ban, elég komoly alkotmányjogi kérdőjelek közepette a kormány a Gazprom nyereségéből, mondvacsinált adóelmaradás behajtásával finanszírozta a küszöbön állt államcsőd elkerülését. A külföld bizalma megcsappant, a Nyugat egyre hangosabban hiányolta a kiszámíthatóbb gazdasági-üzleti környezetet.

Putyin, a nagy gázstratéga

Amikor 1999. december 31-én Vlagyimir Putyint a sors (pontosabban Borisz Jelcin váratlan lemondása) a moszkvai hatalmi piramis legmagasabb beosztásába repítette, mindenki tudta, hogy az aranytojást tojó tyúk sem úszhatja meg változások nélkül. A cég egyfelől ismét tágabbra nyitotta kapuit a külföldiek előtt, másfelől maga is terjeszkedett. Az új évezred első éveiben hosszú távú stratégiai együttműködési megállapodások egész sorát írták alá, többek között a német Ruhrgas-zal és a Wintershall-al, a holland Gasunie-vel és az olasz SNAM-mal. Európa egyre szorosabban kötődött az orosz gázhoz… 2001-ben új elnököt neveztek ki: ő a 39 éves Alexej Miller, volgai németek leszármazottja, Putyin felfedezettje és bizalmasa, aki immáron tizenhatodik éve a cég egyik csúcsvezetője. Miller jelenleg „csak” elnökhelyettes ugyan, de hozzáértők szerint továbbra is ő fújja a passzátszelet, nem pedig Viktor Zubkov elnök.

Gazprom, az orosz csodafegyver

Alexej Miller (balra) és Dmitrij Medvegyev, orosz miniszterelnök (Fotó: EnetEnglish)

Főpróba?

Tizenegy évvel ezelőtt, 2006. január elsején a Gazprom megmutatta, hogy tisztában van oroszlánkörmei nagyságával és nem fél használni azokat. Az Ukrajnával akkor már hetek óta folyt, lassan parttalanná vált árvitát (nyugati szomszédja nemcsak hogy a gázszámlát nem fizette rendszeresen, de következetesen meg is csapolta a területén áthaladó gázvezetékeket) huszáros mozdulattal zárta rövidre: délelőtt tíz órától fokozatosan elzárta a csapokat, ideiglenesen ellátás nélkül hagyva nemcsak a renitens Kijevet, de fél Európát is. A probléma pár napon belül megoldódott, de a fenyegetés diszkrét illata ott lebeg kontinensünk felett: bármikor bekövetkezhet egy ismétlés, és abban is biztosak lehetünk, hogy nem a júliusi kánikulában kerül rá sor.

Döbbenetes számok

Zárásként pár szám azoknak, akik szeretnek szörnyűlködni: 2016-ban 110 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le (ez a magyar államháztartás 2017-es költségvetése bevételi főösszegének közel a kétszerese) és 450 ezer alkalmazottja volt. Ez a vállalat adja az orosz állami adóbevételek 27, valamint az orosz GDP 6 százalékát. A szénhidrogénüzleten kívül érdekeltségei vannak a mezőgazdaságban, az építőiparban, a bankszektorban, jelentős szeletet tudhat magáénak az orosz biztosítási piacból és az írott, valamint az elektronikus médiából. Az utóbbi időben már külföldi sportegyesületek szponzoraként is fellép; évi 30 millió dolláros szerződése van például a német Schalke 04 focicsapatával, amit 2022-ig meghosszabbítottak. Nem véletlen tehát egy magát megnevezni nem kívánó NATO-főtiszt szállóigévé vált mondása: Kit érdekel, hogy ki az orosz hadsereg vezérkari főnöke? Csak Alexej Millerrel legyünk jóban!

Gazprom, az orosz csodafegyver

A Schalke szurkolói és a csapat óriási meze (Fotó: JP4sport)

Rajongj a Konteóblogért itt vagy csak simán olvasd itt.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

A hét sztorija

  • Márton-napi programokkal várják ma az érdeklődőket a Táncházba
    Márton-napi programokkal várják ma az érdeklődőket a Táncházba
  • Már beváltották a rezsiutalványok többségét
    Már beváltották a rezsiutalványok többségét
  • Nulla negatív vérre van szüksége egy hat hetes székesfehérvári kisbabának
    Nulla negatív vérre van szüksége egy hat hetes székesfehérvári kisbabának
  • Urológiai szűrőnapot tartanak a Család és Nővédelmi Központban
    Urológiai szűrőnapot tartanak a Család és Nővédelmi Központban
  • Százmilliókat ásott el a kertjében egy biatorbágyi drogkereskedő
    Százmilliókat ásott el a kertjében egy biatorbágyi drogkereskedő
  • Már lehet jelentkezni a középiskolai felvételikre
    Már lehet jelentkezni a középiskolai felvételikre
  • Tragédia történt a sárvári gyógyfürdőben
    Tragédia történt a sárvári gyógyfürdőben
  • HÍRADÓ 2019. november 15.
    HÍRADÓ 2019. november 15.

Eseménynaptár

  • HÍRADÓ 1-kor 2019. november 15.
    HÍRADÓ 1-kor 2019. november 15.
  • Káoszt okozott a havazás Ausztria több tartományában.
    Káoszt okozott a havazás Ausztria több tartományában.
  • Ma avatják fel a Puskás Arénát Budapesten.
    Ma avatják fel a Puskás Arénát Budapesten.
  • Több mint 300 ezer háztartásban szünetel az áramszolgáltatás az első havazás után Franciaországban
    Több mint 300 ezer háztartásban szünetel az áramszolgáltatás az első havazás után Franciaországban
  • Az aszfalt királyai kritika: a Ford és a Ferrari a mozivásznakat is meghódították
    Az aszfalt királyai kritika: a Ford és a Ferrari a mozivásznakat is meghódították
  • A zaklatásról és az ADHDról is szó esik a második Kincsestár Konferencián
    A zaklatásról és az ADHDról is szó esik a második Kincsestár Konferencián
  • A koraszülöttekre hívta fel a figyelmet a Szent György Kórház
    A koraszülöttekre hívta fel a figyelmet a Szent György Kórház
  • Jövő héten kezdődik a légvezetékek alatti gallyazás Fehérváron
    Jövő héten kezdődik a légvezetékek alatti gallyazás Fehérváron
  • Ellenőrzés - a járművek téli felkészültségét vizsgálják a jövő héten
    Ellenőrzés - a járművek téli felkészültségét vizsgálják a jövő héten