Partly cloudy28 °C
2019. július 23. kedd Lenke
Menü

Te betartod a böjtöt? - Így csináld egészségesen!

Te betartod a böjtöt?  - Így csináld egészségesen!
Böjt alatt is táplálkozzunk változatosan! (Fotó: forksoverknives.com)

A húsvét előtti hetekben nem csak vallási okokból böjtölhetünk. Dönthetünk a visszafogottabb táplálkozás mellett azért is, hogy tavaszra ledobjuk a télen ránk rakódott kilókat, vagy csak kicsit megkönnyebbüljön a szervezetünk a nehéz téli fogások után. A szélsőségeket azonban ajánlott elkerülni!

Miután búcsút intettünk a farsangi fánkoknak és a disznótoros sült kolbásznak, tényleg nem árt egy kis felfrissülés az emésztőrendszerünknek.

Fontos azonban észben tartani, hogy a radikális koplalással nem teszünk jót magunknak. A Wikipédia nagyböjtről szóló meghatározásából is kitűnik, ma már a katolikus egyház sem veszi olyan szigorúan, mit és mennyit együnk a böjti hetek alatt. Hamvazószerdán és nagypénteken várja a hívektől (közülük is az egészséges felnőttektől!), hogy naponta háromszor étkezzenek, abból is csak egyszer lakjanak jól, és péntekenként a tizennégy évesnél idősebbek ne egyenek húst. A vallásban a lemondás gyakorlása és bűnbánat a lényege a böjtnek, és Jézus Krisztus negyven napos böjtje előtti tiszteletadás.

Fehérjeforrásként hús helyet fogyasszunk babot (Fotó: simplyrecipes.com)
Fehérjeforrásként hús helyet fogyasszunk babot (Fotó: simplyrecipes.com)

Nem véletlen azonban, hogy a gyerekek és az idősek kimaradnak a böjtölésből. Az elégtelen táplálkozás ugyanis az ő gyengébb szervezetükre kifejezetten veszélyes lehet, ahogy a várandós nőkre és tartósan betegekre (például cukorbetegekre vagy daganatos betegekre is).

Az Egészségtükör.hu a Semmelweis Egyetem kutatásaira hivatkozva arra hívja fel a figyelmet: húsmentes táplálkozás esetén a legfontosabb arra odafigyelnünk, hogy a fehérjét, a kalciumot és a vasat más forrásokból helyettesítsük. A vitaminkészítmények bevetése is segítség lehet, valamint az olyan magas fehérjetartalmú élelmiszerek, mint a bab vagy a tojás fogyasztása. Együnk naponta többször, kisebb adagokat, nassoljunk mandulát, diót, mogyorót.

A cékla kiváló vasforrás húsmentes táplálkozás esetén (Fotó: amoils.com)
A cékla kiváló vasforrás húsmentes táplálkozás esetén (Fotó: amoils.com)

Az elegendő vasbevitel biztosítására fogyasszunk például rendszeresen céklát vagy mákot. Hiszen ha böjtölünk is, az erőnlétünk megtartására akkor is ügyelnünk kell. Az izmainknak és az agyunknak is kellő mennyiségű tápanyaghoz kell jutniuk, hogy megfelelően működjenek.

Ha eltaláljuk az arányokat, nem gyengülünk le, akkor tényleg energikusan és erővel telve köszönthetjük a tavaszt.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • K2 - megkezdte a csúcsmászást Klein Dávid és Suhajda Szilárd
    K2 - megkezdte a csúcsmászást Klein Dávid és Suhajda Szilárd
  • Veszélyesek lehetnek a kamaszokra a társkereső oldalak
    Veszélyesek lehetnek a kamaszokra a társkereső oldalak
  • Árcsökkenés - érdemes holnapig várni a tankolással
    Árcsökkenés - érdemes holnapig várni a tankolással
  • Folytatódik a szúnyoggyérítés
    Folytatódik a szúnyoggyérítés