Partly cloudy15 °C
2019. szeptember 20. péntek Friderika
Menü

Mi az a flashmob, és miért nem az, amire elsőre gondolnál?

Mi az a flashmob, és miért nem az, amire elsőre gondolnál?
Egy lánykérős flashmob Londonban (Fotó: Youtube/Club Mob)

Flashmobot szervezni a világ legegyszerűbb dolga: jó ötlet nélkül bele se vágjunk, aztán kell egy teljesen hétköznapi hely, lehetőleg jó sok bámészkodóval, egy szűken behatárolt időpont, minél több beavatott résztvevő, és persze az sem árt, ha valaki az egészet videóra veszi. A flashmob (eredetileg flash mob, vagy magyarul villámcsődület) tizenhat éve van velünk, de az utóbbi időben kezd egy kicsit elkorcsosulni a dolog. Ne hagyjuk!

Közel sem akkora találmány, mint a kerék, fele annyira sem hasznos, mint a golyóstoll, de mégis az utóbbi idők egyik legfelkapottabb ötlete lett az idén tizenhat éves flashmob. Az eredetileg két szóba írt (flash mob), jellemzően maximum néhány perces eseményt eleinte magyarul villámcsődületként emlegették, és sajnos később sem lett senkinek ennél jobb ötlete. Kár.

Így aztán ez a szó - szerintünk - ma már előkelő helyet foglal el a XXI. század legrosszabb magyarításai között, nagyjából a dobogóért versenyezve az olyan bravúros megoldásokkal, mint az információs szupersztráda (internet), a drótposta (e-mail) vagy a mosolykód (smiley), miközben felkészül a workshop, amire az e-nyelv.hu Szómagyarítóján már most is olyan döbbenetes és az iménti sorba tökéletesen passzoló megfejtéseket lehet találni, mint például a gyakorolda, az ötletgyűlde, a műhelykonferencia vagy az - és most mindenki kapaszkodjon meg egy értelmező kéziszótárba - agymestertanács. Utóbbi annyira lenyűgöző, hogy szövegkörnyezetben is  illusztrálnánk helyes használatát: "Nyilvános forgatókönyvíró workshopot tartanak Kisharsányban" helyett "Nyilvános forgatókönyvíró agymestertanácsot tartanak Kisharsányban".

Feltehetően nincs olyan civilizált lény a galaxisban, aki/ami ezeket a magyar kifejezéseket bármilyen írott vagy beszélt szövegkörnyezetben komolyan használná. Úgyhogy a továbbiakban - de legalábbis ebben a cikkben biztosan - mi is maradunk a leginkább elterjedt flashmob kifejezésnél, azaz angolul és egybeírva. Csak azért fogunk néha villámcsődületezni, hogy elkerüljük a szóismétléseket. De térjünk is vissza a cikk eredeti témájához, ehhez pedig elengedhetetlenül fontos megérteni, hogy

Mi is az a flashmob?

A flashmob az angol flash (villám) és mob (tömeg) szavakból áll össze, vagyis ezek alapján a majdnem tükörfordításként is működő magyar villámcsődület már nem is annyira rossz megfejtés (de!). Amikor flashmobról beszélünk, akkor jellemzően egy olyan kezdeményezésről van szó, melyet leginkább különböző közösségi csatornákon (Facebook, Twitter, Instagram, e-mail, fórumok stb.) szerveznek meg. Az esemény résztvevői egy előre meghatározott időpontban megjelennek egy ugyancsak korábban megbeszélt helyszínen, és valamilyen közös, előre begyakorolt performanszt adnak elő. Maga a gyakorlás - ha van erre egyáltalán szükség - sokszor a neten keresztül történik, azaz ha egy bizonyos mozdulatsorról (pl. tánc vagy pantomim) van szó, akkor hetekkel korábban az ötletgazdák például videókban instruálják a többieket.

A flashmobnak nem mindig van konkrét célja, de ennek az ellenkezője is igaz lehet: akár egy fontos társadalmi mondanivalóra is felhívhatja a figyelmet. Egyértelmű lényege viszont a meghökkentés, esetlegesen az elgondolkodtatás, vagyis az egyik legfontosabb része a jó flashmobnak az, hogy a közönségnek még másodpercekkel a kezdete előtt sincs fogalma arról, hogy nemsokára valami teljesen váratlan dolog kellős közepén találja magát. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a néhány másodperces, perces eseményt videóra vegyék, majd később a neten keresztül minél jobban elterjesszék. Erre jó példa az a New York-i flashmob, amikor kétszázan váltak mozdulatlanná pontosan öt percre a Grand Central Terminalon:

Kezdetben a flashmobok résztvevői gyakran nem is ismerték egymást, csak valamilyen közös cél vezérelte őket. A későbbiekben aztán ez alakult, és egyre inkább profin begyakorolt dolgokat adtak elő a hirtelen összeverődött csoportok, vagy akár egymást korábban is ismerő közösségek.

Az első flashmobot 2003 májusában szervezte a Harper's Magazine szerkesztője. Bill Wasik terve végül kudarcba fulladt, mivel a kiszemelt áruház megneszelte, hogy mi készülődik, és keresztülhúzta a tömeg terveit. Alig egy hónappal később újra próbálkoztak: a Macy's áruház lakberendezési osztályán rövid idő alatt nagyjából százötven ember érdeklődött egy bizonyos szőnyeg felől. A villámcsődület pár hónappal később Magyarországra is megérkezett. Még ugyanabban az évben, augusztus 27-én a budapesti Deák téren gyűlt össze a látszólag céltalan tömeg, majd pontban este hétkor, a harangszó kezdetén mindenki kinyitotta az esernyőjét és úgy hallgatta végig a harangzúgást. Aztán amilyen hirtelen jött, olyan gyorsan fel is szívódott a tömeg.

Vagyis elmondhatjuk, hogy a (jó) flashmobnak alapvetően három fő jellemzője van: gyors, váratlan és látványos. Ebbe semmiképpen nem fér bele az, amire egyre többen használják ezt a kifejezést. 

Mi nem flashmob?

Az egész dolog ott kezdett félrecsúszni, amikor a cégek felismerték az ötletben rejlő viralitás lehetőségét. Mivel a flashmob résztvevői jellemzően elenyésző mennyiségben vannak ahhoz képest, ahány emberhez végül a YouTube-on, Facebookon, Instagramon vagy akár a klasszikus médiafelületeken keresztül is eljut egy-egy jobban sikerült videó, megjelentek az eleve kereskedelmi érdekeket szolgáló, vagyis tulajdonképpen reklámként funkcionáló villámcsődületek. Ezek közül az egyik legismertebb éppen tíz évvel ezelőtt történt, amikor a londoni Liverpool Street Station gyanútlan járókelőit táncoltatta meg négyszáz profi táncos, mindez pedig a T-Mobile aktuális márkapromóciójának része volt:

Attól, hogy az esemény végül is kereskedelmi érdekeket szolgált, a flashmob minden fontos kritériuma felismerhető benne, azaz: figyelemfelkeltő és látványos volt (ezzel nehéz lenne vitatkozni), váratlan (érdemes az emberek arcát figyelni), gyors (a film végén látható, hogy pillanatok alatt feloszlik a tömeg), mindezek alapján pedig tökéletesen alkalmas arra, hogy robbanásszerűen terjedjen el a neten (41 millió megtekintés felett jár a videó). A flashmobról egyébként készült egy 'Making of'-videó is, vagyis egy pár perces film az előkészületekről:

A profin működő vállalatok megértették, hogy a flashmob lényege a viralitás, vagyis az internetezők terjesszék el úgy az eseményről (vagyis tulajdonképpen a reklámot), hogy az a lehető legtöbb embert elérje. Vagyis ezek a cégek még értik a műfaj lényegét, a félreértések inkább ott kezdődtek, amikor boldog-boldogtalan be akart szállni a láthatóan virágzó flashmob-őrületbe. Intézmények, szórakozóhelyek, egyesületek vagy sportcsapatok döntöttek úgy, hogy ilyen eseményt szerveznek, különösebb ötlet és átgondoltság nélkül. Ráadásul az egyik ökölszabályt azonnal felrúgva: meghirdették a saját rendezvényeiket a létező összes felületen. 

Pedig a flashmob lényege még mindig a váratlansága, tizenhat évvel a feltalálása után is. Attól, hogy sokan vannak egy helyen és ugyanazt csinálják, még nem lesz a dologból flashmob. Ennyi erővel akkor nevezhetnénk így a hipermarketek vagy mozik pénztárainál sorban állást is.

Ha tehát jó flashmobot akarunk szervezni, ami valóban eléri a célját, akkor kezdjük azzal, hogy leülünk és végiggondoljuk, hogy miért is akarjuk csinálni. Ha ez megvan, akkor jöhet a hogyan, hol, kivel, és még véletlenül se forduljon meg a fejünkben, hogy telekürtöljük a flashmobunkkal a világot. Nem kell meghívni a létező összes tévécsatornát, online portált vagy rádiókat (utóbbiakat meg amúgy is minek, hisz ez egy erősen vizuális műfaj). Ha jót csinálunk, úgyis megkerülhetetlenek leszünk és minden médium beszámol majd a flashmobunkról. Elég, ha utólag szereznek róla tudomást, de akkor viszont minél többen. Amennyiben ezeket a szabályokat mégis felrúgjuk, akkor sincs gond, csak ne nevezzük flashmobnak, amit csinálunk. Mondjuk inkább azt, hogy egy nyilvános előadásra készülünk, vagy valami hasonlóra. 

 

 

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

  • Milyen legyen a Virágóra jövőre?
    Milyen legyen a Virágóra jövőre?
  • Fehérvári mentős házaspár mentett életet a spanyol tengerparton
    Fehérvári mentős házaspár mentett életet a spanyol tengerparton
  • A ciklus utolsó közgyűlése - erdőtelepítésről és útépítésről is döntöttek
    A ciklus utolsó közgyűlése - erdőtelepítésről és útépítésről is döntöttek
  • Kulturális Örökség Napjai - fedezzük fel Fehérvár kincseit
    Kulturális Örökség Napjai - fedezzük fel Fehérvár kincseit

A hét embere

  • Világgazdaság - Erős ősz várható a lakáspiacon
    Világgazdaság - Erős ősz várható a lakáspiacon
  • Egyre több az igénylő - töretlen a családvédelmi akcióterv sikere
    Egyre több az igénylő - töretlen a családvédelmi akcióterv sikere
  • Lövöldözés volt Washingtonban
    Lövöldözés volt Washingtonban
  • Time Out - Újbuda a világ egyik legjobb helye
    Time Out - Újbuda a világ egyik legjobb helye
  • Nyaralásuk közben mentette meg a fehérvári mentős házaspár egy férfi életét
    Nyaralásuk közben mentette meg a fehérvári mentős házaspár egy férfi életét
  • Egyre több a beteg - kanyarójárványtól tartanak Horvátországban
    Egyre több a beteg - kanyarójárványtól tartanak Horvátországban
  • Bírságolnak - egyre több az életveszélyes autókaraván az utakon
    Bírságolnak - egyre több az életveszélyes autókaraván az utakon
  • Kitelepítés - ítéletidő tombol Houstonban
    Kitelepítés - ítéletidő tombol Houstonban

Eseménynaptár

  • Halálos baleset - videózta magát a Dózsa György úti gázoló
    Halálos baleset - videózta magát a Dózsa György úti gázoló
  • Fejlesztés - kukoricafeldolgozó épült Karcagon
    Fejlesztés - kukoricafeldolgozó épült Karcagon
  • Vaux-le-Vicomte - kifosztották Franciaország egyik híres kastélyát
    Vaux-le-Vicomte - kifosztották Franciaország egyik híres kastélyát
  • Elkészült - ma avatják fel a Denso új logiszikai központját
    Elkészült - ma avatják fel a Denso új logiszikai központját
  • Erdősítés – ma dönt a közgyűlés
    Erdősítés – ma dönt a közgyűlés
  • Total Chrono Classic - több mint száz autó rajtol Fehérvárról
    Total Chrono Classic - több mint száz autó rajtol Fehérvárról
  • István, a király – koncertet ad a Clara Voce Vegyeskar és a KisseK
    István, a király – koncertet ad a Clara Voce Vegyeskar és a KisseK
  • Ovis felvonulás, Autómentes nap, Bringázz, Fehérvár - Európai Mobilitási Hét
    Ovis felvonulás, Autómentes nap, Bringázz, Fehérvár - Európai Mobilitási Hét
  • Tóvárosi őszköszöntő - Korda György és Balázs Klári is fellép
    Tóvárosi őszköszöntő - Korda György és Balázs Klári is fellép
  • Telenor: nem lesz ügyfélfogadás a hétvégén
    Telenor: nem lesz ügyfélfogadás a hétvégén
  • Rekord - rengetegen voltak kíváncsiak Lillafüredre és Szilvásváradra
    Rekord - rengetegen voltak kíváncsiak Lillafüredre és Szilvásváradra
  • HÍRADÓ 2019. szeptember 19.
    HÍRADÓ 2019. szeptember 19.
  • Kelemen István színpadi ecsetvonásai
    Kelemen István színpadi ecsetvonásai