Light rain showers29 °C
2020. július 6. hétfő Csaba
Menü

Gépi, kézi vagy tökmindegy? Hogyan kell helyesen autót mosni?

Gépi, kézi vagy tökmindegy? Hogyan kell helyesen autót mosni?
Autómosás magasnyomású vízzel (Fotó: Odisha Bytes)

Gépi kefés mosóba soha, mindig fentről haladj lefelé és waxolj vagy ne? Ahány kocsi annyi szokás, mert az autómosáshoz mindenki nagyon ért Magyarországon. Nem árt azért, ha néhány közismert ténnyel és pár alig ismert tévedéssel tisztában vagyunk.

Az autómosás - különösen a nyári hónapokban - a húsleves, a rántott hús és a Forma-1 mellett a magyar hétvégék egyik fontos alapvetése. Innentől fogva aztán mindenkinek van egy tuti tippje, vagy egy kevesek által ismert, szuperolcsó helye, netán valami tabukat döngető megállapítása a témában. Néhány napja hiánypótló videó jelent meg a témában Horváth András YouTube-csatornáján. Az egyik budapesti kézi autómosó munkatársával 16 percben fejtik meg a tökéletes autómosás titkát, közben pedig olyan közismert városi legendákról is kiderül, hogy igazak-e vagy sem, mint például az, hogy valóban árt-e a kocsi fényezésének a gépi kefés mosó. Spolier: igen. 

Ha túl tudjuk tenni magunkat azon, hogy - az autómosós videók műfaját ezzel amúgy tökéletesen kiherélve - a vizespólós, meredező mellbimbójú, forrónadrágos lányok helyét egy szakállas és egy kopaszodó férfi veszi át, egész hasznos kis filmet kaptunk. Azoknak a kedvéért, akiknek esetleg nem lenne kedve vagy ideje végigülni ezt a bő negyed órát, röviden összefoglaljuk a videóban elhangzó legfontosabb tudnivalókat:

  • Aki szeretné a járgánya fényezését hosszú távon életben tartani, lehetőleg kerülje a gépi mosókat. A kefék ugyanis nemcsak a saját kocsinkon található, hanem az előttünk mosott autókról a sörtéken maradt koszt is bedolgozzák a miénk fényezésébe. Ettől alakulnak ki a napfényen jól látható hajszálkarcok.
  • Lehetőleg ne napon mossuk az autót, és mielőtt nekiállunk a műveletnek, várjuk meg, amíg egy kicsit kihűl a kocsi, elsősorban a fékek.
  • Érdemes a felnik tisztításával kezdeni: a legtöbb erre a felületre kitalált tisztítószernek néhány percre szüksége van, amíg hatni kezd. Így miután ezt felvittük, tudunk a kocsi egyéb részein dolgozni.
  • Az előmosásnál lentről felfelé (!!!) haladjunk, különben a fentről lefelé csorgó piszok csíkokban folyik végig az autón, amit sokkal nehezebb lesz majd utólag eltávolítani.
  • Érdemes mosókesztyűt használni és nem szivacsot. Utóbbi ugyanis magába zárja a szennyeződést, és onnantól kezdve tulajdonképpen megint csak a kosszal mossuk - és karcoljuk - az autót.
  • Soha ne körkörös, hanem határozott, egy irányba tartó mozdulatokkal mossuk a kocsit. 
  • Érdemes legalább két vödörrel dolgozni: az egyikben öblítjük a koszos szivacsot, amit aztán kicsavarunk (de ne bele a vödörbe!), a másikban pedig tiszta víz van, amiben mindig nedvesítünk a folytatás előtt. 
  • A végső öblítés alapos, nem elnagyolt mozdulatokkal történik, és fentről lefelé halad.
  • Szilikonos lehúzót és szarvasbőrt nem érdemes a szárítás után a cseppmentesre törlésnél használni, ezeknek a felületén is megtapad a kosz, és karcolhatnak. 
  • Mikroszálas törölközővel érdemes leszárítani az autót: egyszerűen végig kell csak húzni a még nedves felületen. Itt is kerüljük az indokolatlan dörgölést és a körkörös mozdulatokat.
  • Kizárólag már tökéletesen száraz felületre vigyük fel a waxot, amit addig töröljünk, amíg egy vékony viaszos réteget nem látunk a járgányon.

Dióhéjban ennyi. Akinek van ideje, kedve, itt tudja végignézni az egészet, a helyes mozdulatokkal együtt:

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák


Ez van

A hét sztorija

Eseménynaptár