4 évnél régebbi cikk

Végigkönnyeztem a Disney leglelketlenebb filmjét - Az oroszlánkirály kritika
Fehérvár Médiacentrum fotójaVégigkönnyeztem a Disney leglelketlenebb filmjét - Az oroszlánkirály kritika

Végre bemutatták az év egyik legjobban várt darabját, Az oroszlánkirály élőszereplős (???) változatát, amelyben sokunk gyerekkorának kedvenc jelenetei elevenednek meg. Már az előzeteseket látva is igencsak sírós darabbal van dolgunk, ugyanis Az oroszlánkirályt meghatározó snittekhez nem nagyon nyúltak a készítők, így szinte csontra ugyanazt az élményt kaptuk, mint a rajzfilmet lesve. De elég ez? Nézzük, hogyan teljesített nálunk Az oroszlánkirály. (Spoilermentes kritikánk következik.)

Külcsín

Egy ideje már nagyon böki a csőröm a Disney élőszereplős változatainak futószalagon való érkezése, mégis minden egyes újabb darab premierjére beülök, a nagy finálé után pedig tapsikolva jövök ki a moziteremből. Persze miután megemésztettem a látottakat (és nem a gyerek szól belőlem), akkor teljesen máshogy látom ezeket a filmeket, és bár akad közöttük egy-egy pofásabb darab, sajnos mind egy célból (pénz, mi más?) és egy kaptafára készülnek. Mondhatjátok, hogy nincs igazam, de higgyétek el, így van.

Eleinte én is azt hittem, hogy majd A dzsungel könyve (szintén Jon Favreau rendezésében, aki jelen alkotásunkat is dirigálta) marad a favorit, és biztos vagyok benne, hogy nem látok a mauglis kalandnál jobban összerakott élőszereplős mesét, ám az évek múlásával ez is teljesen átfordult bennem. Jönnek-mennek ezek az átgondolatlan alkotások, sokszor céltalanul bolyongnak a nagyvilágban, és nem nagyon látom a fényt az alagút végén. Igen, még most Az oroszlánkirályban látottak után sem.

Pedig, pedig. Szerintem bátran kijelenthetem, hogy mindenki, aki figyelemmel kíséri a filmekkel kapcsolatos eseményeket, egy emberként véste be Az oroszlánkirály bemutatójának dátumát, ugyanis Szimba története nagy eséllyel pályázott arra, hogy megfordítsa a Disney szerencséjét, és olyan történetet mutasson be, amelyre az egész világ egyöntetűen csettint majd. Erre mi lett a vége? Ugyanaz, mint a korábbi alkotásoknál: látványosan lelketlen (vagy lelketlenül látványos) mozi. Sajnos.

Ennek fényében még egyszer megvizsgáltam a korábbi újragondolt Disney-rajzfilmeket, és arra az elhatározásra jutottam, hogy egyetlen alkotás lett, amelyik szinte tökéletesre sikeredett: a Barátom, Róbert Gida. Ha nem hiszitek, járjatok utána (kritikánkat itt olvashatjátok).

Sztori

Most tényleg írjam le? Kicsit fura lesz, de legyen. Szóval megszületett Szimba, a kis oroszlánkölyök, aki egy szép nap Mufasát, az állatok királyát követi majd a trónon. Szimba (és bűntársa - később élete szerelme - Nala) kíváncsiságától vezérelve veszélyes terepre, az elefánttemetőbe tévednek, ahova megtiltotta apja, hogy valaha is belépjenek. Ahogy ilyenkor lenni szokott, a fiatalokra azonnal lecsapnak a rosszarcok - jelen esetben a hiénák -, akiknek Mufasa rövid távon ellátja a bajukat.

Hogy Szimba kiengesztelje apját, üvölteni tanul egy szűk szurdokban, ám a hanghatásoknak (és Zordon hathatós kavarásának) köszönhetően megindul a bölénycsorda, és Szimba ismételten galibában találja magát. Mielőtt elsodorná az állatáradat, apja megmenti őt, ám a király már nem hagyja el élve a veszélyes helyet. Zordon Szimbát hibáztatja Mufasa haláláért, így a kölyök menekülésre fogja a dolgot...

Karakterek

Ismételten eljött a kedvenc részem olyan mozinál, ahol nincsenek színészek a szereplők mögött. Na jó, ez így nem teljesen, ugyanis számos kiváló művészt szerződtetek, hogy megszólaltassák a karaktereket, ám a színészi játékukból semmit sem látunk. Legalább használtak volna motion capture-t. Na, mindegy.

Az oroszlánkirály látványa igencsak áll-leejtős, és ez az állatokra is igaz (a kis Pumba mindent visz). Cserébe olyannyira realisztikusan ábrázolják őket, hogy semmilyen érzelmet nem fejeznek ki. Ez leginkább akkor tűnt fel, amikor a Mufasa halálánál az egész moziterem hangosan zokogott, és Szimba csak úgy nézett a nagy fekete szemével. De ezen kívül semmi, de semmi érzelemkifejezés nem látható a figurák arcán. Mondjuk miért is lenne, az állatok nem színészkednek.

A prímet, mint ahogy azt előre sejteni lehetett, Timon és Pumba viszik, akiknek jelenetei élményszámba mennek. Itt meg kell említenem azt is, hogy talán még Timon az, aki elmenne színésznek is, abban a néhány jelenetben, amelyben szerepel, rendesen odateszi magát. Kár, hogy az ő eredeti szinkronhangját - ahogy a többiekét - sem kaptuk vissza. Ez nagy fekete pont.

Összegzés

Általában miután meglesek egy filmet, elsőnek az összesített véleményem írom le, ugyanis akkor friss még az élmény, majd abból kiindulva vezetem le a többi részt. Na, Az oroszlánkirály esetében ez fordítva történt. Az összegzés maradt a végére, ugyanis igencsak bajban voltam a látottak után. Mint ahogy a címben is utaltam rá, a legtöbben (velem együtt) szinte végigkönnyezték az alkotást, amely - bár a látvány tényleg ott van a szeren - sanszos, hogy a mesének, ezzel együtt pedig a nosztalgiának szólt.

Megpróbáltam úgy agyalni, hogy mi lenne, ha úgy nézném az alkotást, mintha most látnám először. Akkor is megállná a helyét? A válaszom pedig az, hogy nem. A látványosan összetákolt CGI-állatkákon és -díszleteken túl nem sok pozitívumot kapunk, így a végeredmény sokkal jobban hasonlít Disney-erődemonstrációhoz, mint kész termékhez, amelyből pont az hiányzik, ami anno kedvenc mesénket a fellegekbe emelte: a lélek. 

Igen, Az oroszlánkirály üres lett, amelyet néha fura humorral próbáltak oldani, de Timon és Pumba jelenetein kívül nem sok sót esznek meg a készítők. Ettől függetlenül mégis azt mondom, hogy lessétek meg, ugyanis nosztalgiának hibátlan, ám sajnos nem Az oroszlánkirály lett a Disney legnagyobb dobása, pedig minden esélye meg volt rá. Ezután már félve ülök be minden jövőbeli élőszereplős, Miki egeres címre. 

10/7 - Csak a nosztalgia miatt

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek