2017. október 19. csütörtök Nándor
Menü

Hogyan sportoljunk? Egyénileg, személyi edzővel vagy csoportosan?

Az edzőtermi öltözőben (Fotó: snopes.com)

Akár gyógytornáról, akár sportolásról legyen szó, mindig felmerül a kérdés, hogy csoportos edzésre jelentkezzünk, vagy inkább egyéni órákat adó gyógytornászt vagy személyi edzőt fogadjunk? Természetesen erre az esetre is igaz az, hogy a cél határozza meg az eszközt.

Azt már a múltkor tisztáztuk, hogy a gyógytorna a mechanikai energiát használja fel a kezelések során. A gyógytornát nem lehet helyettesíteni más kezeléssel, és sokszor elkerülhetetlen, hogy ily’ módon mozgassuk meg testünket. Részletesen ecseteltük azokat az eseteket, amikor feltétlenül szükséges a szakértői segítség a gyógyuláshoz vagy a megelőzéshez.

Az alkalmazott technikákat (Schroth, McKenzie-módszer, Alexander-módszer,  Dévény-mozgásterápia, Feldenkrais-módszer, K-Taping módszer, Kinesio Tape, Terrier-módszer) senki sem tudja magától megtanulni. Az információk nem szállnak be maguktól a fejünkbe csak úgy. Ha pedig a cél alapján kategorizálunk, akkor is egyértelmű mindenki számára, hogy a műtéti és baleseti rehabilitáció, se a tartásjavítás, mozgáskoordináció javítás, tartáshibák korrigálása, gerinctorna, szülés utáni torna stb. mind szakértői tudást és alapos ismereteket igényelnek.

Mint már említettük korábban, az aktív gyógytorna esetén maga az alany végzi a mozdulatokat. Ebben az esetben a terapeuta és páciens közösen dolgozik – a gyógytornász irányításával. Passzív esetben a gyógytornász vagy valamilyen eszköz hozza létre a kívánt mozdulatokat.

Gyógytorna esetén szükség van egy vezetőre (Fotó: Temesvári Márta)

E mozgásformához tehát szükség van egy gyógytornászra, aki megtanítja a mozdulatokat és korrigálja is azokat. Ugyanez érvényes többfajta sporttevékenységre is: vannak olyan típusok, amelyekhez elengedhetetlenül szükséges a szakértői felügyelet.

Futni tudunk ösztönből is, de súlyt emelni már nem. Az persze már más kérdés, hogy én személy szerint még a helyes futást is először megtanulnám egy szakértőtől, s csak később rónám egyedül a köröket, ha ahhoz van kedvem. Nem flancolásból, hanem azért, mert szeretem tudni, hogy pontosan mikor mi történik, hova kell helyezni a súlypontomat, mit csináljanak közben a kezek, hogyan kell helyesen növelni a terhelést. Tanácsot kérnék arra vonatkozóan, hogy milyen cipőt használjak, hogyan kíméljem az ízületeimet stb. Mindezen kérdésekre persze magamtól is sejthetem a választ, viszont szeretem a precizitást, és tudom, hogy milyen fontos az, hogy ne csak sejtsünk valamit, hanem pontosan tudjuk is!

Visszatérve azokhoz a tevékenységekhez, amelyeknél mindenképpen szükséges a segítség: nyilvánvalóan a szertorna, műkorcsolya, szinkronúszás, rocky, versenytánc stb. Ezeket magyarázni se kell, hogy miért. Ahol pedig felmerülhet a kérdése annak, hogy egyedül mókoljunk, vagy sem: ezek főként a súlyokon alapuló edzések, ahol nagy a sérülés veszélye: kettlebell, konditermes edzések, crossfitt stb.

Minden olyan mozgásforma esetén szakértőhöz kell fordulnunk, amikor fontos a precizitás a balesetmentességhez. Ha valaki például súlyt akar emelni, akkor nincsen olyan egyszerű dolga, mint ahogyan az elsőre látszik! Nem annyiból áll a súlylökés sem, mint amit általában vizionál a tapasztalat nélküli szem!

Fontos a precizitás a balesetmentességhez! Az egyik tanítványom, Zoli minden gyakorlatnál törekszik a tökéletes kivitelezésre. 
(Fotó: Temesvári Márta)

A súlyokkal való munkavégzéshez meg kell tanulnunk, hogyan tartsuk helyesen a hátunkat, miként pozicionáljuk a térdünket, s a fejünk se lebeghet szabadon erre-arra. (Vagyis de, ám akkor igen hamar megismerkedünk majd a kórházak nyújtotta kényelemmel és a műtők tisztaságával, aztán jöhet a rehabilitáció és az azon való elmélkedés, hogy vajon mi lett volna, ha…? )

Ha súlyokkal akarunk dolgozni, feltétlenül keressünk tehát képzett szakembert – legalább a betanuláshoz! És könyörgöm, felejtsük el a Youtube-ot, legalábbis azok mindenképpen, akik még nem rendelkeznek kellő ismeretekkel az adott területen, és nem tudják, hogy kiknek a videóit szabad alapul venni, és kiket kell elkerülni! Számtalan önjelölt mester dobálja fel naponta dögös felvételeit arról, hogy mit hogyan kell csinálnia annak, aki naaaaaagyon kemény akar lenni! Lehet, hogy látványosak ezek a kisfilmek, viszont durva sérülések is származhatnak utánzásukból!

Brigi és Réka szeret együtt edzeni (Fotó: Temesvári Márta)

Láttam már lifegő térdekkel kettlebell-swingelni lelkes embereket azzal a felkiáltással, hogy biztos jó, mert a Youtube-on úgy volt! Aztán hamarosan kórházba kerültek ízületi problémákkal, törésekkel, rosszabb esetben gerincsérvvel…

Mindig győződjünk meg arról, hogy akitől tanulni szeretnénk, az kellő szakértelemmel rendelkezik-e? Ha megfelelő precizitással végezzük el a gyakorlatokat, akkor a sérülések kockázata minimális. Érdemes figyelni a biztonságra, mert ha lesérülünk, a felépülési idő akár évekbe is telhet! Nem is beszélve a fájdalomról és a lelki traumáról.

A csoportos edzés előnye, hogy vidám társaságban fejlődhetünk! (Fotó: Temesvári Márta)

Most jön a következő kérdés: csoportos edzésre járjunk-e vagy egyénire?

Erre egyszerű a válasz: Kinek milyen igényei vannak? Személyi edzésnél egyénre szabott edzéstervet kap az alany, s végig kontrollálja azt az edző - kliense egészségi állapotának figyelembe vételével, s azt szem előtt tartva, hogy mi a cél. Magánedzésnél több idő van a feladatok pontos betanítására, a tanár végig kontrollál minden mozdulatot, egyénileg motiválja tanítványát, személyre szabja az edzésterhelést (elkerülve így a túlterhelést). A jó személyi edző nem csupán a sportképességeket fejleszti, hanem az egészség megőrzésére is koncentrál, a jó közérzet kialakítására is hangsúlyt helyez.

Persze, csoportos edzésnél is – jó esetben – figyel az edző a sportolók testi adottságaira, vágyaira, figyelembe veszi az edzéseknél a korábbi sérüléseket, megtanít a helyes levegővételre, az optimális pihenőidő meghatározására, ösztönöz arra, hogy kihozzuk magunkból a maximumot, viszont nem kap annyi személyes törődést az ember.

Ha valaki kifejezetten azt szereti, ha csak rá figyelnek és koncentráltan rá szabják az edzést, akkor egyéni edzés ajánlott. Csoportos foglalkozások esetén megoszlik a figyelem, viszont a hangulat motiváló lehet, sőt, sokak kifejezetten azt szeretik, ha többen mozognak körülöttük, és ezzel felfelé húzzák őket. Amikor igazítani tudják magukat másokhoz, viszonyítási alapjuk van, és jobban fejlődnek társak között.

A sportolók motiválhatják egymást.Tanítványaim, János és Feri kifejezetten jól fejlődik a közös edzésen. (Fotó: Temesvári Márta)

Én azért ehhez hozzátenném, hogy soha sem a másikat kell néznünk – kivéve versenysportoknál, amikor egyértelmű a másik fél elemzése (egy idő után), és a törekvés arra, hogy gyorsabbak/erősebbek legyünk, hogy aztán le tudjuk győzni a végső megmérettetésekkor -, hanem a saját fejlődésünkre kell koncentrálnunk!

Sportolni úgy érdemes, ha a saját vágyaink kielégítése a cél, ha a mozgás örömet okoz. Amennyiben úgy érezzük, hogy csak szenvedünk és kényszercselekvéseket végzünk (esetlegesen valaki más kedvéért), akkor hosszútávon nem lesz kellő motivációnk, kelletlenül végezzük majd a gyakorlatokat, le is sérülhetünk, és minden valószínűség szerint hosszú évekre elmegy a kedvünk a sportolástól.

Figyeljünk tehát mindig arra, hogy élvezzük azt, amit csinálunk, hogy a fejlődésünk biztosítva legyen, s boldogok legyünk az adott cselekvéstől!

Brigi és Viki boldog, ha közösen lóbálhatja a kettlebellt! (Fotó: Temesvári Márta)

A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár