Partly cloudy6 °C
2018. november 18. vasárnap Jenő
Menü

A vitorlázás igazi adrenalinbomba! - fehérvári siker a Kékszalagon

Nincsen nyár Balaton nélkül. Legalábbis nekünk, magyaroknak. A hazai tengerről pedig nem hiányozhatnak a vitorlások és a vitorlás versenyek sem. A székesfehérvári Séllei Norbert és csapata a Gardazzura nevű hajójukkal kategóriájukban a második, összesítettben a huszadik helyen ért célba az idei Kékszalag vitorlásversenyen.

Az első dokumentált vitorlásversenyt 1661. szeptemberében rendezték meg a Temzén. Ekkor hívta versenyezni II. Károly angol király a yorki herceget. A 23 mérföldes Greeenwich – Gravesend távot II. Károly nyerte. A sportvitorlázás – valószínűleg mindenki kitalálta - tehát Angliából ered, s népszerű volt I. Péter orosz cár és I. Frigyes porosz király köreiben is. Az első orosz vitorlásklub 1718-ban alakult Nagy Péternek köszönhetően, aki 141 jachtot ajándékozott a klubnak.


 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)

A vízen való száguldás a 19. század végén vált igazán népszerűvé. 1900-ban a nyári olimpiai játékokon még 40 tonnás, 20 méteres hajók is versenyeztek, majd a robusztus szerkezeteket felváltották a kisebb, gyorsabb járművek.

1907-ben alakult meg a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (1996-tól International Sailing Federation). A világ leghosszabb versenyét pedig 1973. óta rendezik meg négy évenként. Ez eleinte 26180 tengeri mérföldet foglalt magába, majd 1990-ben 32000 tengeri mérföldre nyújtották a távot Portsmouth – Jóreménység foka – Horn-fok – Portsmouth útvonalra téve.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Csodás látványt nyújt egy vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)

A Balatonon eleinte halászatra használták a vitorlásokat. A Balaton-Füredi Yacht Egylet 1867-ben jött létre. Tagjai főként főúri, főnemesi osztályból származtak. Az első versenyt az 1882-ben alakult Balatoni Vitorlázó Egylet rendezte meg 1882. augusztusában. Az első Kékszalag versenyre 1934. július 27-én került sor a balatonfüredi Hungária Yacht Club szervezésében. Akkor 21 hajó állt rajthoz és 19-en értek be a célba. Idén 50. alkalommal rendezték meg Európa legnagyobb tókerülő versenyét a Balatonon – közel 700 hajóval. Köztük volt az 1990-es években, Olaszországban épült, tőkesúly nélküli soktrapézos hajó, a Gardazzura is, mely 1800 kilót nyom. Tekintve, hogy 42 láb hosszú (kb. 12 méter), igazán pehelysúlyúnak mondhatjuk.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Gardazzura

Nem fiatal az „Öreg Hölgy”, de kora ellenére még mindig igen gyors hajónak számít. Nincs a fedélzetén semmilyen kényelmi felszerelés: se kabin, se pihentető fotelek, csupán a munkához való kellékek. Minden a sebességnek van alárendelve! Megjegyzem: Litkey Farkas kétszer is nyert ezzel a hajóval Kékszalagot!

A Gardazzura idén abszolút 20. helyen futott be Balatonfüreden a célba, kategóriájában pedig (nyílt egytestű hajók) a második helyezést szerezte meg csapatának. Ennek tagja volt a székesfehérvári Séllei Norbert is, a legénység többi tajga pedig: Dobai Lajos, Both Péter Ákos, Kovács Gábor, Harangozó László, Bánfi László Antal, Nagy László, Vörös Balázs, a kormányos pedig Simó Béla volt, a hajó tulajdonosa és a Gardazzura Sailing Team vezetője.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Kategóriájában második lett a Gardazzura

 „Tavaly volt az első Kékszalagom, mely hatalmas élmény volt, és nem csak maga a verseny, hanem a felkészülés miatt is.” – nyilatkozta az FMC-nek Séllei Norbert – „A díjkiosztó ünnepségen kellett szembesülnöm azzal, hogy csak hajszál híján csúsztunk le kategóriánkban a dobogóról. Akkor elhatároztam, hogy idén benne leszünk az első háromban. A sok munka és az alapos felkészülés meg is hozta a gyümölcsét. Talán elsőre nem hangzik nagy teljesítménynek, hogy abszolút huszadikként futottunk be, de tudni kell, hogy az előttünk állók mind amolyan "Forma 1-es verseny-rohanógépek”, olyan csapatokkal és versenyzőkkel, akik igencsak profik! Ezeknek a csapatoknak nem csak a legénysége élvonalbeli, hanem a technikai és az anyagi háttere is professzionális. Mondhatni „nem egy ligában játszunk”! Ezért is volt nagy meglepetés az, hogy kategóriánkban a másodikak lettünk.” 

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
A Gardazzura és legénysége

A fehérvári fiatalember kifejtette, hogy a verseny embert próbáló volt. A közel 160 kilométeres távot ugyanis megállás nélkül kell megtenni, 48 óra limit idővel, kikötés nélkül. Az egész versenyen feszült a figyelem, pihenésre nincsen idő. A legfárasztóbb rész az éjszakázás, a hajnali órák, amikor már az álmosság lesz úrrá az emberen, le-le csukódnak a szemek, de akkor is fent kell maradni, és helyt kell állni egészen a célvonal átlépéséig.

Maximális figyelemre van szükség, hiszen a keszthelyi pályajel megkerülése után visszafele Balatonfüred felé szembe találja magát az ember azokkal a hajókkal, akik még csak Keszthely felé igyekeznek.” – mondta Norbi – „A telihold fényében ugyan nincsen vaksötét, de gondoljunk csak bele, hogy mennyire nehéz meglátni sötétben egy fekete suhanó árnyat, amely a szembe jövő hajó!”

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Rengeteg időt, energiát és anyagi erőforrást kíván a felkészülés és a versenyzés

Mind a felkészülés mind maga a versenyzés egész embert kíván, rengeteg időt, energiát, és nem utolsó sorban anyagi erőforrást is. Az otthon maradóktól toleranciát, türelmet és támogatást követel minden versenysport, s nincs ez másként a versenyvitorlázásban sem. A hajó körülötti munka, a versenyek helyszínére való eljutás, az edzések rengeteg szabadidőt emésztenek fel. Kiváltképp igaz ez az olyan csapatoknál, amely tagjai nem a vitorlássportból élnek.

Norbiék egyébként nem csak a Balatonon versenyeznek (egynapos versenyeken, szakmai regattákon, pálya- és túraversenyeken), hanem évente két-három alkalommal tengeren is egy tengeri versenyhajóval.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Nemcsak a Balatonon versenyeznek a fiúk, hanem sokszor a tengeren is

Norbi szerint minden férfi szeret valamilyen csapatba tartozni, keresni a kihívásokat - ő legalábbis biztosan! A sebesség, a vitorlás verseny adrenalin lökete számára igazi komfortzóna-átlépést jelent. Erre az izgalomra pedig szüksége van, nem tudna élni nélküle. - Ezért is ajánlja minden férfinek, hogy próbálja ki a vitorlázást!

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Kalandos vitorlázás - a fantáziában (Fotó: Pixabay)

Előtte azonban tanácsos tisztázni pár dolgot:

- A versenyvitorlázás csapatsport - hacsak nem szólóvitorlázó valaki -, vagyis mindenkinek meg van a posztja, de csak egy „főnök” van, aki irányít. Kellő alázat nélkül nem lehet vitorlázni!

- Tudni kell, hogy a Balatonon szinte állandó a mannschaft hiány, azaz állandóan keresik a csapattagokat. Persze ez az élvonalhoz tartozó hajókra nem igaz. Szinte bárki, akinek van egy minimális vitorlázásban szerzett tapasztalata, az felkerülhet egy versenyhajóra.

- Érdemes túravitorlázással kezdeni és minél többet a hajón lenni, mert minden vízen töltött óra újabb és újabb tapasztalatokat eredményez.

 A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat 

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár