2 hónapnál régebbi cikk

Nyakunkon a karácsony, meredeken emelkedik az online csalások száma
Fehérvár Médiacentrum fotója
freepik.com
Nyakunkon a karácsony, meredeken emelkedik az online csalások száma

Az online csalások száma nagyjából egész évben állandó, de az év vége felé, a karácsony közeledtével nemcsak az internetes rendelések száma, hanem a csalásoké is jelentősen emelkedik.

Mióta a webáruházak palotaforradalommal átvették a hatalmat a klasszikus kereskedelem felett, azóta a csalók helyzete is sokkal könnyebb lett. Korábban a vásárlások decemberi menete kimerült abban, hogy nyakunkba vettük a fél várost és naphosszat keresgéltük az üzletekben a megfelelő ajándékot.

Azonban napjainkban ez már csak kattintások formájában működik. Leülünk a számítógép elé, vagy szimplán csak a telefonon böngészve valamelyik webáruház alkalmazásában nézelődünk és talán már bankkártyánkat sem kell elővennünk ahhoz, hogy a kiválasztott terméket pár nap múlva meghozza a futár.

Pont ezt használják ki a csalók és a lehető legkülönfélébb trükkökkel próbálják meg kijátszani éberségünket.

A napokban már a rendőrség is felhívta a figyelmet olyan SMS-ekre, melyek azt próbálják meg elhitetni a felhasználókkal, hogy a megrendelt csomagunkat a futárcég megkísérelte kézbesíteni, de nem jártak sikerrel, ezért az üzenetben olvasható linkre kattintva kell kérnünk újbóli kiszállítást.

Kapcsolódó
Ne dőljünk be a facebookos átveréseknek!

Az emberi természet hiszékeny. Még akkor is, ha az, amit a neten látunk égbekiáltó baromság. Ki hinné el, hogy egy menő, amúgy közel kétszázezres elektromos roller csak 699 forintért lehet a miénk?

Természetesen, amennyiben nem rendeltünk semmit, sehonnan, akkor azért nem olyan nehéz rájönni a turpisságra. Éppen ezért szezonális ez a fajta csalás. Nincsenek nehéz helyzetben a csalók, hiszen a korábbi évek kereskedelmi statisztikájából jól látszik, hogy minden második vevő már a webáruházakat is rendszeresen használja. Így könnyű prédák lehetünk, ha nem figyelünk alaposan.

Ha mégis rákattintunk a megtévesztő üzenet hivatkozására, akkor jó eséllyel egy olyan honlapon találjuk magunkat, ahol az újbóli kézbesítés végett olyan adatokat kérnek tőlünk, mellyel könnyen áldozatokká válhatunk. Érdemes elgondolkodni azon, hogy amennyiben kifizettük már online a terméket, akkor miért is kérik újból a bankkártyánk adatait. Ha pedig utánvéttel kértük a kiszállítást, akkor miért kell mégis online fizetnünk a kiszállítás előtt?

Kapcsolódó
Te mivel fizetsz: mobillal vagy bankkártyával?

A mobilfizetés lassan nyolc éve velünk élő fogalom, azonban ismertsége és elterjedése csak az utóbbi pár évben kezdett érezhetően növekedni. Sokan még ma sem tudják, hogy ez mire is való.

Ilyen esetekben, ha bizonytalanok vagyunk, érdemes először a webáruház oldalán megnézni a rendelésünk állapotát, vagy a kapott visszaigazoló e-mailekben olvasható futárcég csomagszáma alapján tájékozódnunk közvetlenül a futárcég oldalán. Fontos azonban, hogy ezt sose az üzenetben kapott hivatkozásból kezdeményezzük!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek