Nyakunkon a karácsony, meredeken emelkedik az online csalások számaNyakunkon a karácsony, meredeken emelkedik az online csalások száma
Mióta a webáruházak palotaforradalommal átvették a hatalmat a klasszikus kereskedelem felett, azóta a csalók helyzete is sokkal könnyebb lett. Korábban a vásárlások decemberi menete kimerült abban, hogy nyakunkba vettük a fél várost és naphosszat keresgéltük az üzletekben a megfelelő ajándékot.
Azonban napjainkban ez már csak kattintások formájában működik. Leülünk a számítógép elé, vagy szimplán csak a telefonon böngészve valamelyik webáruház alkalmazásában nézelődünk és talán már bankkártyánkat sem kell elővennünk ahhoz, hogy a kiválasztott terméket pár nap múlva meghozza a futár.
Pont ezt használják ki a csalók és a lehető legkülönfélébb trükkökkel próbálják meg kijátszani éberségünket.
A napokban már a rendőrség is felhívta a figyelmet olyan SMS-ekre, melyek azt próbálják meg elhitetni a felhasználókkal, hogy a megrendelt csomagunkat a futárcég megkísérelte kézbesíteni, de nem jártak sikerrel, ezért az üzenetben olvasható linkre kattintva kell kérnünk újbóli kiszállítást.
Természetesen, amennyiben nem rendeltünk semmit, sehonnan, akkor azért nem olyan nehéz rájönni a turpisságra. Éppen ezért szezonális ez a fajta csalás. Nincsenek nehéz helyzetben a csalók, hiszen a korábbi évek kereskedelmi statisztikájából jól látszik, hogy minden második vevő már a webáruházakat is rendszeresen használja. Így könnyű prédák lehetünk, ha nem figyelünk alaposan.
Ha mégis rákattintunk a megtévesztő üzenet hivatkozására, akkor jó eséllyel egy olyan honlapon találjuk magunkat, ahol az újbóli kézbesítés végett olyan adatokat kérnek tőlünk, mellyel könnyen áldozatokká válhatunk. Érdemes elgondolkodni azon, hogy amennyiben kifizettük már online a terméket, akkor miért is kérik újból a bankkártyánk adatait. Ha pedig utánvéttel kértük a kiszállítást, akkor miért kell mégis online fizetnünk a kiszállítás előtt?
Ilyen esetekben, ha bizonytalanok vagyunk, érdemes először a webáruház oldalán megnézni a rendelésünk állapotát, vagy a kapott visszaigazoló e-mailekben olvasható futárcég csomagszáma alapján tájékozódnunk közvetlenül a futárcég oldalán. Fontos azonban, hogy ezt sose az üzenetben kapott hivatkozásból kezdeményezzük!