World Press Photo Exhibition 2017 - Egy mellbevágó kiállításWorld Press Photo Exhibition 2017 - Egy mellbevágó kiállítás
Már a belépéskor szembesülhetünk vele, az idei World Press Photo kiállítás nem féltétlenül földünk legszebb, legvidámabb oldalát mutatja be. Számomra meglepő módon nagyon kevés díjazott pályamű láttán mosolyodhatunk el, örülhetünk az életnek, értékelhetjük bolygónk szépségeit. Még a természetfotó kategóriában sem, pedig a már említett, belépéskor fogadó kép is e kategória egyik díjazottja, azonban nem egy, a természet szépségét bemutató pillanatot örökít meg, hanem egy álcserepes teknőst, melyet végzetes öleléssel fogott körbe egy elhagyott halászháló. És akkor egy másik fotóról, az emberi brutalitást bemutató, levágott szarvú, vérben úszó orrszarvúról még nem is szóltam...
Az orrszarvúak továbbra is az orvvadászok kedvenc prédái, Brent Stirton az ellenük zajló védekezésről készített első helyet szerző sorozatot (Brent Stirton/worldpressphoto.org)
És igen, az ember, az élet brutalitása, valahogy ez lengi körbe a World Press Photo Exhibition 2017 kiállítást, vagy legalábbis annak jelentős részt a Szépművészeti Múzeumban. Maguk a díjnyertes sajtófotók mégis magasan verik a zsenialitás mércéjét. Nem hiába, készítőik a világ legjobb, legszakavatottabb fotósai, akik bántó, mégis művészi nyersességében mutatják be, milyen világban is élünk a XXI. század elején.
A szíriai válság, az orosz-ukrán katonai incidens, a menekültáradat vagy épp a Fülöp-szigeteki drogháború egyaránt visszaköszön a díjnyertes képekről és sorozatokról. Halott csecsemőiket sirató apák és anyák, szétlőtt házak között a túlélésért evickélő emberek, a brazil nyomornegyedekben, a favellákban oszladozó lótetemeket kerülgető gyerekek néznek vissza ránk, tükröt tartva: Igen, itt tart most ez a világ.
Az ausztrál Daniel Berehulak a Fülöp-szigeteki kormány és a drogbárók közötti harcok véres valóságát választotta témául (Fotó: Daniel Berehulak/worldpressphoto.org)
A rengeteg, fájdalommal, vérrel, puskaporral teli sorozat között üdítő szigetként feltűnnek a sport kategória gyönyörű felvételei, a természetfotóknál a verseny magyar díjazottjának, Máté Bencének egy dél-afrikai itatóhely éjszakai világát megörökítő képei is, melyek megnyugvást nyújtanak. Itt jegyezném meg, a World Press Photo Exhibition 2017 kísérő kiállítását a világszerte elismert magyar természetfotós képei adják, Máté Bence "Láthatatlanul" című gyűjteménye leírhatatlan csodák világába kalauzol el minket.
Máté Bence harmadik díjas fotósorozatának egyik legszebb képe: Egy víziló érkezik az itatóhoz Dél-Afrikában (Fotó:Máté Bence/worldpressphoto.org)
Érdekesség, hogy az idei év fotója olyan körülmények között született, melyre nem lehetett felkészülni, annak készítője másodpercek alatt került olyan szituációba, melyben döntenie kellett: életét menti vagy azt kockáztatva megörökíti a váratlan esemény pillanatait. 2016 decemberében Oroszország törökországi nagykövete, Andrej Karlov egy fotókiállítást nyitott meg Ankarában, amikor egy szolgálaton kívüli rendőr, Mevrut Mert Atlintas lelőtte. "Allahu akbar" (Isten a leghatalmasabb), kiáltotta a merénylő, majd törökül folytatta: "Ne feledjétek Aleppót, ne feledjétek Szíriát!". A török terrorelhárítás különleges alakulata megölte a támadót. Oroszország és Törökország szemben álló feleket támogatott a szíriai polgárháborúban, az oroszok a kormányhű erők, a törökök a felkelők mellé álltak. E politikai helyzet vitte gyilkosságba a török rendőrt, kinek támadásakor a helyszínen tartózkodó, szintén török fotóriporter, Burhan Ozbilici életét kockáztatva elképesztő képsorozatban örökítette meg a terrortámadás pillanatait. Alábbi képe nyerte el a World Press Photo 2017 fődíját.
Az év sajtófotója: Mevrut Mert Atlintas pillanatokkal azt követően, hogy meggyilkolta az orosz nagykövetet (Fotó: Burhan Ozbilici/worldpressphoto.org)
Már maga a fődíjas fotó egyfajta korképet ad világunkról, 2017-ben közel sem a béke járja át a földet. És ez nem csupán a politikai és háborús válságok, a vallási és felekezeti különbségek miatt van így, olyan alapproblémák, mint a szegénység, szintén meghatározzák mindennapjainkat. Ahogy a kiállítás egyik látogatója, Ágnes fogalmazott: Eddig sem terveztem, hogy egy brazil favellába költözöm, de a fotókat nézve most már biztosan állítom: az egyik legszörnyűbb hely lehet a világon.
Peter Bauza a brazil nyomornegyedek, a favellák mélyén készített képriportot. Nem túl szívderítő környék... (Fotó: Peter Bauza/worldpressphoto.org)
Tükröt kapunk a World Photo Press Exhibition 2017 kiállításon, olyan tükröt, melynek képe nem biztos hogy tetszeni fog. Mégis érdemes belenézni, aki teheti, ne hagyja ki.
A kiállítás október 23-ig látogatható a budapesti Néprajzi Múzeumban.