1 évnél régebbi cikk

A nézőkért folytatott harc a streaming piacon folytatódik: érkezik a SkyShowtime
Fehérvár Médiacentrum fotója
Unsplash/ Glenn Carstens-Peters
A nézőkért folytatott harc a streaming piacon folytatódik: érkezik a SkyShowtime

Még alig vetette meg lábát itthon a Disney+ szolgáltatás, máris új és népszerű szolgáltató kopogtat a nézők képernyőjén.

A tévénézőkért folytatott harc úgy tűnik teljesen kiköltözik a kábeltévék világából és új front nyílik az online világban. Az utóbbi évek újdonsága az interneten keresztül közvetített filmek, sorozatok, tévéműsorok. Ezt összefoglaló néven szokta a szakma streaming szolgáltatásnak hívni.

Ami itthon pár éve még elképzelhetetlennek tűnt, az most a kőkemény valóság. Őszintén szólva én magam sem hittem volna, hogy egy olyan kicsi piac, mint hazánk, részese lehet a streaming szolgáltatók között dúló csatának. Nyilván ha globálisan nézzük ezt a tévénézési lehetőséget, akkor meg azt látjuk, hogy a csatát azok nyerhetik csak meg, akik a legszélesebb körben is meg tudják vetni a lábukat. A globalizáció ezen része azonban nekünk, nézőknek csak jó.

Az már egy más kérdés, hogy a világ és a technológia fejlődése gyökeresen alakítja át az emberek tartalomfogyasztási szokásait. Láthatjuk, hogy a hagyományos kábeltévék portfóliójából az igazi, egész estés mozifilmek szinte kikoptak. Leszámítva a Bud Spencer és a Columbo filmeket. Helyettük a műsoridőt kétes értékű showműsorokkal és még kétesebb értékű vetélkedőkkel töltik ki.

De a mozit üzemeltetőknek is főhet a feje, nem kicsit. A Covidból éppen kilábalva újfent azt látjuk, hogy az egekbe szökő fenntartási költségek miatt akár hetente több napra ki sem nyitnak. Van már olyan mozis cég is, mely európai szintű csődvédelmet kért, mert egyrészt nem bírják a terheket, másrészt kevés a néző.

Mindezek láttán nem kell meglepődni, hogy az otthonülős, kanapéról moziélményt ígérő, ár-értékben teljesen máshogy működő streaming szolgáltatók egymásra licitálva harcolnak értünk.

Kapcsolódó
Elindult itthon is a Disney+

A hagyományos televíziózás leáldozóban van. Ez nem csak holmi frázis, hanem már itthon is kézzelfogható valóság. Az online szolgáltatók népszerűsége töretlen és még mindig bőven van hová fejlődni.

A streaming piac mozgását, helyezkedését jól tükrözi az utóbbi hónapok folyamatai is. Az összes résztvevő igyekszik egyrészt gazdaságosan működni. Nem hiába, nagy a konkurencia. Másrészt a szolgáltatók igyekeznek magukat előnyösebb helyzetbe hozni, mely akár azt is jelentheti, hogy a szolgáltatók piaci és gazdaságossági okok miatt összeolvadnak.

Jó példa erre az elmúlt hónapokban a Netflix előfizetések megosztásának a szigorítása, az új, reklámokkal felturbózott (olcsóbb, de butább előfizetések) havidíjak megjelenése és szintén erre példa az HBO Max esetében a Discovery+ szolgáltató integrálása, mely itthon is nem kevés hazai gyártású HBO filmet tett a süllyesztőbe. Bár igaz, ígérnek sok új egyéb tartalmat is.

Kapcsolódó
Valamit nagyon nem ért a Netflix

A felhasználóit és az internetet semmiképp sem érti a streaming óriás. Mi mással lehetne magyarázni, hogy egy katasztrofálisan sikerült negyedév után azonnal a reklámok bevezetését fontolgatja a Netflix? Szubjektív.

És ha ez még nem lenne elég, az itthon is elérhető (Netflix, HBO Max, Disney+, Apple TV+, Prime Video) szolgáltatók mellé érkeznek újak is. Pár hete jelentették be Amszterdamban egy európai sajtótájékoztatón, hogy miután a skandináv régióban már az ősszel elindult, ezt követően pedig további európai országokkal bővült a szolgáltatási területe a SkyShowtimenak.

Még télen megérkezik Európa keleti felébe, majd pedig a sort jövő év elején Közép- és Kelet Európa zárja. Így összességében elmondható, hogy a SkyShowtime pár hónap leforgása alatt berobbant Európába, és megindult felvenni a harcot a már csatában álló szolgáltatókkal.

A SkyShowtime árazásáról még sokat nem tudni. Becslések és találgatások arról szólnak, hogy 7 euró közeli havi díjban kell gondolkodni, mely itthon mostani árfolyam szerint 2800 forint körül mozog. Az új belépő, akárcsak a konkurensek, igen tekintélyes tartalommal várja majd előfizetőit: Universal Pictures, Paramount Pictures, Nickelodeon, DreamWorks Animation, Peacock, Sky Studio, Illuminations, Blumhouse.

A kérdés már csak az, hogy ebből a csatából mi nézők kijöhetünk-e egyáltalán győztesként? Nehéz szelektálni, hogy melyik szolgáltatót válasszuk. Főleg úgy, hogy döntésünk elég jól behatárolja, hogy milyen gyártók filmjeit is látjuk majd adott előfizetés esetén. Ha mindegyiket szeretnénk az nem kevés pénz már havi szinten, akár 15 ezer forintra is rúghat. Egy viszont biztos: ha a csatát nem is mi nézők nyerjük, azért a döntés lehetősége  kezünkben van.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek