Rekordot döntöttek a gyorshajtók, fél év alatt 10,9 milliárdnyi büntetést osztottak kiRekordot döntöttek a gyorshajtók, fél év alatt 10,9 milliárdnyi büntetést osztottak ki
"A rendőrök az ellenőrzés során egy olyan járművezetővel szemben is intézkedtek, aki a megengedett 90 km/h helyett 157 km/h sebességgel közlekedett."
"Egy személyautó a megengedett 90 km/óra helyett 131 km/órával közlekedett, ezért a rendőrök megállították."
"Két óra alatt 35 gyorshajtóval szemben intézkedtek. Egyikük a megengedett 90 km/h helyett 157 km/h-s sebességgel ment."
Nem túlzás, a gyorshajtások szám egyre inkább elharapódzik a hazai közlekedésben. A fenti idézetek a police.hu elmúlt néhány nap során publikált, kirívó gyorshajtásokról szóló cikkeiben találhatóak. Az egyre gyakoribb száguldozásokat az ORFK adatai is alátámasztják.
A 2019, illetve 2020 első félévére vonatkozó statisztikákat a vezess.hu kérésére adta ki az ORFK, a két különböző esztendő kimutatásai pedig érdekes következtetések levonására adnak lehetőséget. Azt talán mondanunk sem kell, hogy a tavasszal hazánkba érkező koronavírus-járvány, illetve az ezzel kapcsolatban hozott kijárási korlátozások idején egyértelműen csökkent hazánk közúti forgalma. Mindez azonban nem érzékelhető a gyorshajtások számában, sőt!
Az ORFK adatai szerint 2019 első felében 290 203 gyorshajtás miatt róttak ki büntetést, ez a szám 2020 első felében 312 236-ra nőtt. A növekedés úgy is 7,5%-os, hogy a Magyar Közút forgalomszámlálásai szerint idén áprilisban a hazai sztrádákon alkalmanként 50-80 százalékkal kevesebb jármű haladt, mint egy esztendővel korábban.
A portál a büntetések mértékét is nagyító alá vette. Jelenleg a legkisebb kiróható bírság gyorshajtás esetén 30 000 forint, ilyen összegű csekket 245 000 alkalommal postáztak. A 30 000 forintos bírság egy bizonyos szintű sebességtúllépésig róható ki. A szabályozás szerint 50-es táblánál 78 km/órás sebességtől, 90-es táblánál 124 km/órás sebességtől, míg 130-as táblánál 170 km/órás sebességtől már 45 ezres közigazgatási bírság jár. Természetesen a büntetés mértéke sávosan emelkedő, ami azt jelenti, hogy minél nagyobb a gyorshajtás mértéke, annál nagyobb a fizetendő büntetés is, extrém esetekben volt már példa 500 000 forintos bírságra is. Utóbbira nem is oly régen, az ügyben ismét idézzük a police.hu beszámolóját: "A sebességmérést végző szolgálati gépjárművet Gulács közelében előzte meg egy Audi típusú személygépkocsi, amely a mérőműszer felvétele alapján, az útszakaszon megengedett legnagyobb 90 km/h sebesség helyett 211 km/h-val közlekedett. Az eltúlzott sebességgel haladó gépkocsi Gulács településen lassított ugyan, de továbbra is jelentős sebességtúllépéssel dokumentálták a rendőrök lakott területen belül, ahol a megengedett 50 km/h legnagyobb sebesség helyett 120 km/h-val közlekedett. A járművezető a két dokumentált gyorshajtás elkövetése miatt összesen 500.000 forint közigazgatási bírság, valamint 16 előéleti pont kiszabására számíthat."
Ez utóbbi, vagyis a súlyosabb bírságok száma egyértelműen nőtt 2019-hez képest. Míg a tavalyi év első felében 45 000 alkalommal állapították meg a jelentősebb gyorshajtást, addig idén az első hat hónapban 67 000 ilyen esetet regisztráltak. Mindez azt mutatja, hogy jelentősen nőtt a durva gyorshajtások száma, mindez pedig természetesen hatással volt a kirótt büntetések összértékére is. Az idei esztendő első félévében összesen 10 881 855 000 forintnyi csekket postáztak a gyorshajtóknak, ez az összeg egy éve, 2019 első hat hónapjában még „csak” 10 054 865 000 forint volt.
A kirótt büntetések egyébként százalékosítva nagyobb arányban nőttek a gyorshajtásos esetek számánál, mindez pedig azt jelzi, hogy nőtt a sebességtúllépések mértéke és emelkedett a sebességhatárokat súlyosan megszegők száma. Hazánkban egyébként a VÉDA-rendszer keretében 365 fixen rögzített, illetve 160 darab mobil traffipax pásztázza az utakat.