Ügyfélkapu+: már az Ügyfélkapu is működik kétfaktoros hitelesítésselÜgyfélkapu+: már az Ügyfélkapu is működik kétfaktoros hitelesítéssel
Az elmúlt időben egyre többet lehet hallani a felhasználónevek és jelszavak ellopásáról, mellyel tulajdonképpen az online világba való belépésünket és az ott tárolt adatainkat igyekeznek ellopni. Hogy ez mennyire nem gyerekjáték, arra nem egy elrettentő példa akad. És nem csak a netbankra érdemes azonnal gondolni.
Az egyik leggyakoribb eset, hogy a közösségi oldalak, instant üzenő programok, vagy e-mail belépési adatainkat lopják el, melyek ismeretében a kiberbűnözők az online bőrünkbe bújva követhetnek el visszaéléseket, vagy akár ki is zárhatnak minket a profilunkból.
Ennek egyik ellenszere lehet az úgynevezett kétfaktoros hitelesítés, melynek lényege, hogy az eddig használt felhasználónév és jelszó mellé a belépéshez még egy adat, egy második faktor is szükséges. Ez a második adat például egy korábban már általunk megadott és hitelesített mobiltelefonszám, melyre a belépéshez szükséges második kódsor érkezik, melyet szintén be kell gépelnünk a belépéshez. De lehet ez a második hitelesítő eszköz egy úgynevezett jelszó generátor szoftver (token) is, mely egy egyszer használatos, egyedi kódsort küld a belépéshez.
Ez az eljárás nagyban növeli az online biztonságunkat, ráadásul jól jelzi ennek fontosságát, hogy a nagy online rendszerek (Google/Gmail, Facebook/Messenger) is használják, sőt igyekeznek a felhasználókat rávenni ennek használatára is.
Ügyfélkapu+
Június 4-től már az eMagyarország ügyfélkapus bejelentkezés esetén is van mód arra, hogy ezt a biztonságos lehetőséget aktiváljuk, ezáltal az ott elérhető ügyeinket fokozottabb biztonságban tudhassuk.
A kétfaktoros bejelentkezést az Ügyfélkapu felületére történő bejelentkezést követően tudjuk beállítani, az Ügyfélkapu+ igénylése menüben. A szolgáltatás használatához szükséges egy okostelefon, melyre telepíteni kell egy, az általunk választott hitelesítő alkalmazás egyikét. Ez lehet a Google Hitelesítő, vagy a Microsoft Authenticator, de akár a NISZ saját fejlesztésű alkalmazása is, a NISZ Hitelesítő.
A szolgáltatás aktiválása után a jövőben az Ügyfélkapura az Ügyfélkapu+ gombra kattintva tudunk bejelentkezni, a korábban már használt felhasználónév és jelszó páros, illetve a Hitelesítő alkalmazás által generált egyszer használatos és fél percenként frissülő azonosító kulcs ismeretében.
Az Ügyfélkapu kétfaktoros hitelesítési (Ügyfélkapu+) szolgáltatásának használata nem kötelező, azonban online ügyintézéseink biztonságának fokozása érdekében erősen ajánlott.