Tudod, miért jó a vonalkód és a QR-kód?
Tudod, miért jó a vonalkód és a QR-kód?

A vonalkódok hétköznapi használata szinte pavlovi reflexként nőtt össze a legtöbbünk fejében az áruházi kasszák csippanásával. Ennél persze jóval többet adott nekünk a vonalkód-technológia, de talán mivel karrierje is az áruházi rendszerekkel indult útjára közel 50 éve, így ez érthető.
A vonalkód ötlete az 1940-es években született meg, de az első kereskedelmi alkalmazásra 1974-ben került sor az Egyesült Államokban. A klasszikus vonalkód – legismertebb formájában az EAN-13 vagy UPC – egy lineáris, egydimenziós kód, amely számjegyeket kódol különböző vastagságú és távolságú vonalak segítségével. A vonalkódot egy lézerszkenner olvassa le, amely érzékeli a vonalak és a köztük lévő távolságok visszaverődő fényét. Az így kapott jelet egy dekóder alakítja át számokká, amelyek az adott termékhez tartozó adatbázisban szerepelnek. A vonalkód-technológia az egyik legmeghatározóbb újítás a kereskedelem és logisztika történetében. Az egyszerű fekete-fehér vonalakból álló kódok mára komplex, digitális információs kapukká fejlődtek.
Hazánkban a rendszerváltás utáni időkben, a modern kor vívmányaként találkozhattunk az első hipermarketek kasszáinál a vonalkódokkal. Addig a pénztáros csak a termékre egyesével ráírt árcédulából tudhatta egy-egy termék árát. Ahhoz képest hol tartunk most?
A technológia gyorsan elterjedt az élelmiszerboltokban és szupermarketekben, mivel lehetővé tette:
- A termékek gyors azonosítását
- Az árak automatikus lekérdezését
- A készletkezelés hatékonyabbá tételét
- A statisztikai adatok pontosabb gyűjtését
A vonalkódok használata nemcsak a pénztári folyamatokat gyorsította fel, hanem a logisztikai lánc minden szintjén forradalmasította az adatkezelést.
Az eltelt évtizedek alatt pedig a technológia észrevétlenül bekúszott életünk szinte legapróbb részleteibe is. A vonalkód ott van minden kereskedelemben kapható terméken, kivétel nélkül. De használják a csomagküldő cégek, a bankok, a raktározást végzők. Találkozhatunk vele a repülőjegyeken, a közösségi közlekedés jegyein, bérletein, ott vannak az egészségügyben (pl. vérvételi kémcsövek, leletek azonosítása), segít az intézményekben a leltározásban és sorolhatnánk szinte napestig, hogy életünk mennyi különféle helyzetében találkozhatunk vonalkóddal.
A vonalkód-technika fejlődése jól tükrözi a digitális korszak igényeit, az egyszerű azonosítástól eljutottunk a komplex, interaktív információmegosztásig. A klasszikus vonalkódok továbbra is fontos szerepet játszanak a kereskedelemben, míg legújabb típusa, a QR-kódok új lehetőségeket nyitnak a kommunikáció, marketing és adatkezelés terén. A jövőben várhatóan még fejlettebb, akár biometrikus vagy NFC-alapú azonosítási technikák válthatják fel őket, de a vonalkód öröksége megmarad.