Mi van, ha ömlik a gáz - védelmi gyakorlatot rendeztek FehérváronMi van, ha ömlik a gáz - védelmi gyakorlatot rendeztek Fehérváron
Ezt évente részlegesen, háromévente pedig teljes körűen kötelező végrehajtani. A gyakorlat keretében megszólaltak a szirénák, az iskolákban pedig tűzriadó gyakorlatot tartottak.
A lakosság védelme érdekében külső védelmi terv készítésére és gyakoroltatására kötelezettek azok a települések, amelyek vonzáskörzetében úgynevezett felső küszöb értékű – veszélyes anyagokkal foglalkozó – üzem működik.
Székesfehérvár tekintetében ilyen a FLAGA Gáz Kft. töltőüzeme és a Móraagro Kft., ezért a megyeszékhely is rendelkezik külső védelmi tervvel, amelyet az esetleges vészhelyzetek könnyebb felszámolása érdekében háromévente teljes körűen, évente pedig részlegesen gyakorolnak. Ez utóbbira került sor kedden délelőtt Székesfehérváron.
A közreműködő szakembereknek egy szimulált vészhelyzetet kellett kezelniük, mely szerint reggel meghibásodás történt egy tankautó töltésekor és jelentős mennyiségű, veszélyes gáz került a szabadba.
A gázömlés észlelésekor haladéktalanul elindult a vészhelyzeti procedúra: a FLAGA üzemében belső tűzvédelmi gyakorlat történt, a Városháza Dísztermében pedig az érintett hatóságok és szolgáltatók – többek között a mentők, a katasztrófavédelem, a tűzoltóság, a rendőrség, az autópálya-rendőrség, az E.ON, a vízművek és a Polgármesteri Hivatal – szakembereinek részvételével tartottak gyakorlatot.
A résztvevőket Róth Péter alpolgármester köszöntötte. Mint mondta, Székesfehérvár ipara óriási értéket állít elő, viszont nincs benne a köztudatban, hogy ez a pozitív hatások mellett komoly kockázatot és felelősséget is jelent.
Az imitált vészhelyzet kapcsán Snell Péter, a FLAGA Hungária Kft. biztonságtechnikai vezetője mutatta be a cég tevékenységét, kiemelve annak veszélyességét. A FLAGA Hungária Kft. tartálykocsik és PB gázpalackok töltésével foglalkozik. A székesfehérvári telephelyen nagy mennyiségben, 350 és 250 köbméteres tartályokban tárolnak PB gázt, melyet tartályautókba vagy gázpalackokba töltenek, hogy kiszolgálják a vevőket. Egy esetleges megsemmisülés komolyan érintené a várost, az M7-es autópályát és a vasútvonalat is.
Sallai László tűzoltó alezredes, a székesfehérvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője arról beszélt, hogy a város környezete folyamatosan változik, melynek hatásai komolyan befolyásolják a tűzoltók helyszínre érkezését is. Pozitív példaként említette az idén májusban átadott déli összekötő utat, amely jelentősen megkönnyítheti a mentést, a lakosság kimenekítését és a helyszínek megközelítését.
A gyakorlat során két alkalommal, 10.50 órakor, majd 11.40 órakor városszerte megszólaltak a lakossági tájékoztató szirénák, és az oktatási intézményekben is tűzvédelmi gyakorlatot tartottak, ami mintegy 23 ezer diákot érintett.