Érkezik a fizetős Facebook és Instagram?Érkezik a fizetős Facebook és Instagram?
Lehet, hogy a felhasználók megunták az ingyenes lehetőségeket? Vagy csak kezd elegük lenni az ingyenesnek mondott, azonban csak a szó klasszikus értelmében ingyenes szolgáltatásokból? Ugyanakkor a valóságban a Facebook a szolgáltatásáért cserébe egy halom információt gyűjt felhasználóiról, melyek alapján elsődlegesen saját szolgáltatását fejleszti és tökéletesíti. Azonban a valóságban mi felhasználók azt látjuk, hogy azok az adatok, melyeket saját magunk adunk át a Meta számára, nem kevés visszaélésre adhatnak okot.
Cseppet sem egyedi, hogy adatfelhasználási botrányba keveredik egy-egy hasonló szolgáltató, mint ahogy ezt a hírekből hallottuk és gyanítom fogjuk is még jó néhányszor. De az sem meglepő már, hogy a Facebook használata közben oly pontossággal időzített és célzott reklámok jelennek meg, melyek még a szakértő online marketinges szakembereket is időnként elgondolkodtatja.
Az Európai Unió szabályozó hatósága és a Facebook anyacége, a Meta között már jó ideje folyik az a harc, melynek egyik igen komoly végkifejlete, hogy a közösségi óriás beleegyezett abba, hogy egyértelmű jóváhagyást kérjen az európai felhasználóktól, mielőtt rendkívül precíz és pontos hirdetésekkel célozná meg őket facebookozás közben.
De mi lesz, ha a felhasználó ebbe nem egyezik bele?
Értelemszerűen a Facebook nem szeretne felhasználókat veszíteni. Ezért mindent is képes megtenni, bár a mindent is, kicsit érdekes és többoldalú megközelítés. Azonban, ha már nyilvánosan szükséges beleegyeznünk az adatgyűjtésbe, akkor mi lesz azokkal, akik nem egyeznek bele? Ők majd nem facebookoznak? Lehet? Vagy mégsem?
Nos, a legújabb hírek arról szólnak, hogy a Meta már a közeli jövőben más alapokra helyezné a Facebook és az Instagram felhasználói táborát. Két opciót ajánlana a felhasználóknak. Az egyik maradna a már eddig is megszokott (ingyenes) verzió, amikor a felhasználói adatainkkal fizetünk a szolgáltatásért, csak ebben az esetben bele kell egyeznünk a személyre szabott reklámok megjelenítésébe. A másik verzió pedig a hirdetésmentes, fizetős szolgáltatás lenne, melynek árát havi 10-13 euró (3900-5000 forint) körüli összegre árazná a Meta.
A szolgáltatás bevezetése a hírek szerint már nem kérdés, mert a Facebook ezt már megígérte az európai szabályozó hatóságoknak. A bevezetés ideje azonban még kérdéses.