4 évnél régebbi cikk

A nagyot szeretjük, ha tévéről van szó! De mennyire nagyot?
Fehérvár Médiacentrum fotója
pixabay.com
A nagyot szeretjük, ha tévéről van szó! De mennyire nagyot?

A Samsung átfogó magyarországi felmérésben járt utána, hogy új készülék vásárlásakor milyen szempontok alapján választanak televíziót a magyarok.

A kutatás eredményeként kiderült, nagyot nézünk, ha tévéről van szó, nagyobbat, mint például öt esztendeje. 2015 az átlagos hazai háztartás átlagos televíziója 40 colos képátmérővel rendelkezett (az átváltást segítendő: 1"=2,54 cm), 2020-ra azonban már a 45 colos tévék számítanak a leggyakoribbnak a magyar otthonokban.

No, persze nem egyedül uralják a 45 colos tévék az otthonokat, ugyanis a felmérés szerint egy háztartásban átlagosan 2-3 készülék található.

Érdekesség, hogy a lakóhely jelentősen befolyásolja a készülékek számát: a felmérés szerint vidéken, főleg a családi házas övezetekben családonként több televízió van, míg a fővárosban általában otthononként egy, maximum kettő készüléket találni.

A hazai tévék átlagéletkora alacsony, a használatban lévő készülékek 79 százaléka ötévesnél fiatalabb, a tévénézők harmada pedig az elmúlt két évben vásárolt magának új televíziót, 40 százaléka az elavult technológia és az okos funkciók fejlődése miatt cserélte le tévéjét.

A Samsung az Ország Szeme nevet viselő kampányának részeként a készülékváltást tervezőket is megkérdezte elvárásaikról: mintegy 20 százalék az új tévé beszerzésekor biztosan az előzőnél nagyobb képernyős változatot fog választani.

Nem csak a méret a fő szempont azonban az új tévé kiválasztásakor, mint kiderült, a magyarok tudatosan veszik meg televíziójukat.

A 4K vagy 8K felbontás, a hagyományos adások ilyen felbontásra történő felskálázása, valamint a kiemelkedő színhűség és a kontraszt egyaránt fontos szempontokként lettek megjelölve a felmérésben. A 40 év alattiaknak fontosak az okos funkciók, a képminőség és a felbontás, az idősebbek a kontrasztos megjelenítést részesítik előnyben. A legfontosabb szempont a kép élessége, ezt a válaszadók több mint fele veszi figyelembe a vásárlás előtt.

A fentebb említett, elmúlt két évben tévét vásárlók nagyobb része önerőből szerezte be az új készüléket, az áruházak áruhitelét meglepően kevesen vették igénybe. A lecserélt, régi típusok sorsa jellemzően négyféleképp alakulhat: vagy az új tévé vásárlásakor becserélik egy akció keretében, vagy pedig a családon, ismerősi körben továbbajándékozásra kerül. Sokan választják az értékesítést, eladják a régi tévéjüket, a válaszadók 20 százaléka pedig hulladékudvarban adja le kiöregedett televízióját.

A Samsung kutatása arra is kiterjedt, vajon szempont-e az új készülék megvételekor szemünk védelme? Alapvetően minél nagyobb a képernyő felbontása, annál kevésbé fárad el a szem tévénézés közben. Jelenleg a 8K felbontás nyújtja a legvalósághűbb képet, de nagyon fontos a képfrissítési arány is, amely megmutatja, hogy egy másodperc alatt hány képkockát látunk. 120 Hz-nél például már teljesen folyamatosnak érzékeljük a mozgást, így szemünket is kímélni tudjuk” – idézi a vállalat közleménye Joó Anna optometristát.

A jelenleg használatban lévő televíziók több mint háromnegyede okostévé, azonban a tulajdonosok alig ötöde használja a kékfény-szűrő üzemmódot. Az idősebbeknél ez az arány mindössze 13 százalék, pedig a 60 év felettieknél már 80 százalék a szemüvegben tévézők aránya.

A 18-39 évesek körében már jóval tudatosabb a szem védelme, a megkérdezettek 26 százaléka figyel a kék fény szűrésére. Ugyanakkor a szem egészségének megőrzésében szintén fontos szerepet játszó képfrissítési arány kevésbé jellemző szempont az új készülékek vásárlásakor, mindössze 29 százalék veszi figyelembe ezt az értéket az új készülék kiválasztásakor.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek