A nagyot szeretjük, ha tévéről van szó! De mennyire nagyot?A nagyot szeretjük, ha tévéről van szó! De mennyire nagyot?
A kutatás eredményeként kiderült, nagyot nézünk, ha tévéről van szó, nagyobbat, mint például öt esztendeje. 2015 az átlagos hazai háztartás átlagos televíziója 40 colos képátmérővel rendelkezett (az átváltást segítendő: 1"=2,54 cm), 2020-ra azonban már a 45 colos tévék számítanak a leggyakoribbnak a magyar otthonokban.
No, persze nem egyedül uralják a 45 colos tévék az otthonokat, ugyanis a felmérés szerint egy háztartásban átlagosan 2-3 készülék található.
Érdekesség, hogy a lakóhely jelentősen befolyásolja a készülékek számát: a felmérés szerint vidéken, főleg a családi házas övezetekben családonként több televízió van, míg a fővárosban általában otthononként egy, maximum kettő készüléket találni.
A hazai tévék átlagéletkora alacsony, a használatban lévő készülékek 79 százaléka ötévesnél fiatalabb, a tévénézők harmada pedig az elmúlt két évben vásárolt magának új televíziót, 40 százaléka az elavult technológia és az okos funkciók fejlődése miatt cserélte le tévéjét.
A Samsung az Ország Szeme nevet viselő kampányának részeként a készülékváltást tervezőket is megkérdezte elvárásaikról: mintegy 20 százalék az új tévé beszerzésekor biztosan az előzőnél nagyobb képernyős változatot fog választani.
Nem csak a méret a fő szempont azonban az új tévé kiválasztásakor, mint kiderült, a magyarok tudatosan veszik meg televíziójukat.
A 4K vagy 8K felbontás, a hagyományos adások ilyen felbontásra történő felskálázása, valamint a kiemelkedő színhűség és a kontraszt egyaránt fontos szempontokként lettek megjelölve a felmérésben. A 40 év alattiaknak fontosak az okos funkciók, a képminőség és a felbontás, az idősebbek a kontrasztos megjelenítést részesítik előnyben. A legfontosabb szempont a kép élessége, ezt a válaszadók több mint fele veszi figyelembe a vásárlás előtt.
A fentebb említett, elmúlt két évben tévét vásárlók nagyobb része önerőből szerezte be az új készüléket, az áruházak áruhitelét meglepően kevesen vették igénybe. A lecserélt, régi típusok sorsa jellemzően négyféleképp alakulhat: vagy az új tévé vásárlásakor becserélik egy akció keretében, vagy pedig a családon, ismerősi körben továbbajándékozásra kerül. Sokan választják az értékesítést, eladják a régi tévéjüket, a válaszadók 20 százaléka pedig hulladékudvarban adja le kiöregedett televízióját.
A Samsung kutatása arra is kiterjedt, vajon szempont-e az új készülék megvételekor szemünk védelme? „Alapvetően minél nagyobb a képernyő felbontása, annál kevésbé fárad el a szem tévénézés közben. Jelenleg a 8K felbontás nyújtja a legvalósághűbb képet, de nagyon fontos a képfrissítési arány is, amely megmutatja, hogy egy másodperc alatt hány képkockát látunk. 120 Hz-nél például már teljesen folyamatosnak érzékeljük a mozgást, így szemünket is kímélni tudjuk” – idézi a vállalat közleménye Joó Anna optometristát.
A jelenleg használatban lévő televíziók több mint háromnegyede okostévé, azonban a tulajdonosok alig ötöde használja a kékfény-szűrő üzemmódot. Az idősebbeknél ez az arány mindössze 13 százalék, pedig a 60 év felettieknél már 80 százalék a szemüvegben tévézők aránya.
A 18-39 évesek körében már jóval tudatosabb a szem védelme, a megkérdezettek 26 százaléka figyel a kék fény szűrésére. Ugyanakkor a szem egészségének megőrzésében szintén fontos szerepet játszó képfrissítési arány kevésbé jellemző szempont az új készülékek vásárlásakor, mindössze 29 százalék veszi figyelembe ezt az értéket az új készülék kiválasztásakor.