Kerékpáros összetevők sokaságaKerékpáros összetevők sokasága
Leszámítva a különleges bringákat, a küllővel minden kerékpáron találkozunk, és kialakítástól függően 12, 16, 24 vagy akár 36 is lehet belőle egy keréken.
Nincs szem előtt, de fontossága megkérdőjelezhetetlen
A küllők feladata, hogy a kerékagyat és a gumit hordozó felnit összekössék, valamint felvegyenek, átadjanak különféle erőket. A küllők tulajdonképpen húzó erőt fejtenek ki, és ennek mértéke egyenként akár 100 kg is lehet, amelyet tudunk ellenőriztetni is a lánckeréksor felrakás mellett.
A fűzött küllő struktúra olyan jó konstrukció lett, hogy kiállta az idő próbáját, még manapság is bőven lehet vásárolni hagyományos, hajlított fejű küllőkkel szerelt kerékpárokat, bár a jövő e területen is már erősen kopogtat.
Küllők régen és ma
A Bikepro.hu kerékpár webshop kínálatából már azonnal látszik, hogy micsoda választék és lehetséges megoldás közül választhat a küllő beszerzésén gondolkozó szerelő vagy kerékpáros. Sok egyéb területhez hasonlóan, itt is a versenytechnika mutatja az utat a fejlődésben, és a küllők vonatkozásában is kijelenthető, hogy a hi-tech felhasználóktól terjednek aztán majd lefelé, az átlag felhasználók irányába a különböző újdonságok és megoldások.
Az egyik ilyen újdonság az egyenes fejű küllők térnyerése. A tradicionális kialakítású küllők hajlított feje minden esetben egy feszültséggyűjtő hely, emellett az ilyen fejek felfekvése sem szokott tökéletes lenni, és a hajlítás mentén minden fordulatnál elkerülhetetlenül bekövetkezik egy kis deformáció. Ez hosszú távon biztosan kifáradáshoz, töréshez vezet.
A fenti hátrányok az egyenes fejű küllőknél ismeretlenek, így az ilyen kialakítást egyértelműen korszerűbbnek tekinthetjük korosabb társánál.
Újdonságok, fejlődés minden szinten
A küllők egyéb kialakításánál is tetten érhető a fejlesztés, elég csak megnézni egy jó minőségű, modern kerékpár lapított, aero profilú küllőit. Az ilyen kialakítás jó lehet a légellenállás szempontjából és azért is, mert a küllő befűzését nagyban segíti.
Jó minőségű alkatrész esetén a küllő végi menet kialakítása nem metszéssel készül, hanem az anyagból kidomborodó speciális eljárással, ez szintén a hosszú élettartamot garantálja. A küllők alapanyaga csak a legigénytelenebb esetben nikkelezett acél, manapság már a rozsdamentes acél a minimum szint, a magas követelményeknek megfelelő darabok pedig készülhetnek alumíniumból és karbon kompozitból is.
Léteznek kombinált megoldások is, melyek célja, hogy a különböző anyagok előnyös tulajdonságait egyszerre jelenítsék meg. A korszerű gyártástechnológiák még lehetővé teszik a különböző színű küllők gyártását is, mint ahogy a küllőanya is készülhet már nikkelezett réz vagy ötvözött alumínium alapanyagból.