Tudod, hogy mi mindent tud rólad a Google? Mutatjuk!Tudod, hogy mi mindent tud rólad a Google? Mutatjuk!
Természetesen ezeket a rólunk gyűjtött információkat “ingyen és dalolva” adjuk oda a nagy netes cégeknek, csak hadd használhassuk az általuk üzemeltetett levelezőrendszert, közösségi portált, videómegosztót, üzenő alkalmazást és a megannyi netes platformot, melyek nélkül talán már élni sem érdemes...
Azonban azt kevesen veszik figyelembe, hogy ezek a netes mogulok is pénzből élnek. Nyilván ők sem ingyen építették ki kicsit sem csekély kapacitású, igen komoly rendszerüket. Így annak fenntartása is komoly összegeket emészthet fel. Ezek a cégek abból élnek, hogy reklámokat tolnak elénk, melyeket mi felhasználók cseppet sem szeretünk, de el kell tűrnünk ahhoz, hogy használhassuk a szolgáltatásukat.
Azon lehetne lamentálni, hogy ez mennyire jó, vagy rossz megoldás. Azonban az biztos, hogy legalább annyi feszültséget szülne az, ha ezek a cégek egyik napról a másikra felhagynának jelenlegi működési elvükkel, és csak fizetős rendszerben működnének, mint az, hogy a felhasználók internetes adatait gyűjtik, elemzik, és ezek alapján adnak reklámot nekünk.
Nincs jó megoldás, sok millió felhasználó igényének megfelelni lehetetlen. A döntés a felhasználó kezében van. Amikor regisztrálunk a szolgáltatás használatára, akkor elfogadjuk annak működési elvét. Ha ez nem szimpatikus, akkor nem fogadjuk el és nem használjuk.
Ellenben azt azért minimális pozitívumként értékelhetjük, már ha az adataink felhasználásáról beszélünk, hogy a begyűjtött internet felhasználási adataink alapján például a Google igyekszik olyan hirdetéseket “elénk tolni”, melyek a lehető leginkább az érdeklődési körünkbe eshetnek. Legalábbis az esetek zömében ez így működik. Mutatok egy példát:
A kábeltévé elé leülve, az ott nézett műsor közben simán meg kell néznem az intimbetét és a női deo reklámját is. Annak ellenére is, hogy ezeknek a termékeknek egyértelműen nem én vagyok a célcsoportja. Azonban ez az interneten sokkal kifinomultabban és sokkal precízebben működik. Ott például a korábbi internetes tevékenységem alapján fogok reklámokat kapni. Személyes tapasztalatomból kiindulva nem egyszer olyat, mely még éppen jól is jött és az érdeklődésemet felkeltette. Igaz ettől még én sem szeretem a reklámokat, csak legalább egy kicsit kevésbé idegesítő. Talán...
Na, de hogy a Google mi alapján próbálja meg szelektálni, hogy egy-egy felhasználó milyen reklámot is lásson mondjuk a böngészése közben, azt maguk a felhasználók is láthatják. Erre a linkre kattintva megnézhetjük, hogy a Google miket tud vagy sejt rólunk az eddigi tevékenységünk alapján. Az itt látott és kategorizált adatokat használja fel a Google arra, hogy a lehető legpontosabban, leginkább személyre szabottabban kapjunk reklámokat.
Ezeket az adatokat a felhasználó szerkesztheti, pontosíthatja, ha szeretné. De az oldal tetején egy kattintással akár le is tilthatja. Nyilván a letiltás nem fogja azt eredményezni, hogy nem lesz több reklám, egészen egyszerűen csak annyit lehet vele elérni, hogy ezek nélkül az adatok nélkül fogunk reklámokat kapni. Így azonban több eséllyel jön majd az intimbetét és a női deo.