Közlekedés okosan: Google Térkép, Waze és a többiekKözlekedés okosan: Google Térkép, Waze és a többiek
Rutinos, több, mint 20 éve vezető sofőrnek tartom magam, de a hazai közlekedés mindig tud meglepetést okozni még a magam fajtának is. Tősgyökeres fehérváriként úgy, hogy már gyerekkoromban is a Balaton volt a nyarankénti hétvégék célállomása, tudom, hogy az esti hazaút nem pont annyi idő, mint a délelőtti, odafelé vezető. És akkor még enyhén fogalmaztam. Gondolom, sokan vannak hasonló tapasztalattal.
Persze a korunk adta technika sokat tud segíteni ezeken a helyzeteken, de azon mindig elgondolkozom az autópálya közepén a dugóban ülve, hogy miért…
- Miért nincs egy olyan országos rádió, ahol hétvégén este a konzerv műsor helyett arról is beszélnének, hogy mekkora a dugó az M7-en vagy az M3-on. Hogy merre is érdemes kerülni, vagy legalább elmondanák, hogy miért is van dugó és várhatóan meddig is tart? És különben is, kit érdekel - Lepsény magasságában a dugóban ülve - hogy az este 7 órási hírek utáni közlekedési hírblokkban a legfontosabb hír az, hogy Simagöröngyös-alsó és Bivalyrekettyés között félpályás út zár van?
- Miért nem használják az autópályák feletti hatalmas, dinamikusan változtatható tartalmakat is megjelenítő táblákat arra, hogy a tényleges közlekedési helyzetről informálják az autósokat? Kit érdekel, hogy a követési távolság 2 másodperc legyen, amikor az átlagsebesség 20 km/h?
- Miért csak Fehérvártól 3 sávos az autópálya a Balaton irányától Pest irányába? Lehetne legalább Siófoktól, már az is sokat segítene!
Azok a bizonyos nagyon modern, változtatható kijelzésű LED táblák, melyek szinte mindig - a legnagyobb dugóban is - csak az általánosságokat sulykolják a közlekedőkbe.
De addig is, amíg ezeken a kérdéseken füstölgök magamban, megpróbál az ember olyan alternatív forrásokból tájékozódni, melyek a fentieknél sokkal gyorsabb és relevánsabb információkkal bír szolgálni számunkra a közlekedés tekintetében.
Okostelefon, ha más nem segít
Sorra vettem azokat a lehetőségeket, melyeket indulás előtt érdemes bugászni okostelefonunkon. Mert, amíg a nagy rendszer nem igazából foglalkozik a hétvégi közlekedéssel - még akkor sem, ha a hétvégi dugó menetrendszerinti - addig azért vannak olyan lehetőségek, melyek használata sokat tud segíteni. Ilyen például a Waze. Sokan ismerik, sokan nem használják, pedig érdemes. Például, ha szombat este vettem volna a fáradtságot és letöltöttem volna a telefonomra a Goolge Play áruházból, akkor tuti nem a sztrádán vettem volna az irányt Fehérvár irányába, de még csak nem is a régi 7-es főúton. Hanem hagytam volna magam rábeszélni egy jóval hosszabb, de időben sokkal rövidebb alternatívára.
Tudom, sokan nem szeretik a Google közlekedés figyelő és analizáló rendszerét, főleg mert a felhasználók által bejelentett közlekedési anomáliák nem mindig fedik a tényleges történéseket, de támpontnak nagyon hasznosak. Ha azt nem is vesszük alapul, hogy melyik felhasználó mit is tekint a Waze térképen érdemes megjelenítendő információnak, arra azért érdemes hagyatkozni, hogy a forgalmi adatok mekkora forgalmat jeleznek egy-egy szakaszon. És ebben a Google azért ügyesen analizál. Nekem a legjobban az nyerte el a tetszésemet, hogy már a Google is rájött, hogy nem feltétlen kell mindent csak a Waze platformon tartani.
Ha nem akarunk mi magunk is közlekedési hírforrásként beszámolni a többi közlekedő számára a történésekről, akkor már elég csak a Google Térképet használnunk. Pár hónapja már a Google Maps-en is be tudjuk kapcsolni a Térkép részletei menüben a Forgalom című réteget és máris látjuk színekkel kódolva, hogy mely útszakaszon mekkora a forgalom. Az információ valós idejű és interaktív, a Google Térképet és a Wazet használó online felhasználók önkéntes információiból származik és nagyon hasznos. Mindkét alkalmazás létezik Androidos és iOS-es platformra is.
Érdemes még az indulás előtt megnézni a Waze vagy a Google Térkép alkalmazást, mert a sok hasznos infó birtokában könnyebben tudjuk utunkat megtervezni és nem ér minket meglepetésként egy esetleges váratlan torlódás. Nem utolsó sorban pedig mindkettő alkalmazás simán kenterbe veri az analóg GPS-eket, melyek ma is nagyon sok sofőr hasznos útitársa, csak hát a közlekedési infókban nem tud nekünk segíteni.
Ha a dugó közepén araszolva akad több időnk is bökdösni a telefont, esetleg a jobb egyen akad segítségünk, akkor egy-egy pontosabb és frissebb infót levadászhatunk a VÉSZ vagy a RUTIN alkalmazásból is. Mindkét alkalmazás igen megbízható és pontos hírekkel tud szolgálni nem csak az általános vészhelyzetekről, de a közlekedést nagyban érintő balesetek vagy más egyéb szituációkról is.
Nagy előnyük, hogy nem szükségszerűen kell az egész ország hírei közt csemegéznünk, van lehetőségünk megyei, régiós és autópályák szerint kérni csak az értesítéseket, sőt, még az esemény jellegére is tudunk szűrni! Az előbbit a Katasztrófavédelem, míg az utóbbit az ORFK aktuális, friss hírei alapján üzemeltetik. Ezek az alkalmazások, ha kiváltani nem is tudják a fenti költői kérdéseimben lévő gondolataimat, de rettentően sokat tudnak segíteni az információhiányban.
Az már csak egy másik füstölgésem, hogy míg más országokban vannak specifikus célalkalmazások a közlekedés segítésére, addig itthon marad az autópályák feletti LED kijelzőkön olvasható reklám (a fontosabb információk helyett): indulás előtt: www.utinform.hu. Persze hasznosnak hasznos, de mennyire életszerű már, hogy egy asztali számítógépre optimalizált, az aktuális közlekedési helyzet szempontjából haszontalan információval telepakolt weboldalról kelljen kibugászni azt, hogy forgalmi szempontból mi is az aktuális.