Nyáron több a baleset? - Tanácsok, hogy elkerüljük a tragédiátNyáron több a baleset? - Tanácsok, hogy elkerüljük a tragédiát
Összeütközött két autó a Sarló utcában, elgázolt egy szabálytalanul átkelő tizenévest egy teherautó a Szekfű Gyula utcában. Személyautó és teherautó ütközött a 62-es főúton, árokba csapódott egy autó az Úrhidai úton, több autó ütközött az Új Csóri úti körforgalomnál, felborult egy kamion az elkerülőn, személyautó és kisteherautó ütközött az autópályán. Csak néhány azok közül a balesetek közül, melyek városunk térségében történtek július második hetében. Okozhat-e figyelmetlenséget a nyári hőség? Ennek jártunk utána.
Változtassunk a statisztikán!
Amint Pápai Esztertől, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság kommunikációs referensétől megtudtuk, a statisztikai adatok alapján a nyári hónapokban megemelkedik az anyagi kárral, valamint a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma: „A hőséghez mindenki eltérő módon alkalmazkodik, és ez önmagában is jelentős veszélyforrás lehet a közlekedésben.
A járművezetők ugyanis ilyenkor jellemzően kevésbé tudnak koncentrálni, a megszokottnál figyelmetlenebbek, nem veszik észre a közúti jelzéseket, vagy későn reagálnak a kialakult közlekedési szituációra, esetleges veszélyhelyzetre.
A koncentráció hiányosságai miatt a reakcióidő hosszabbá válik, a reflexek tompulnak és megnő a vezetéstechnikai hiba lehetősége. A melegben a közlekedők többnyire türelmetlenebbek, hamarabb elveszítik önkontrolljukat, így hajlamosabbak a szabályszegésekre.”
A rendőrség tanácsai a nyári hónapokra
· Gépjárművezetőként fokozott óvatossággal, kellő önmérséklettel és a közlekedési szabályokat betartva közlekedjenek!· Haladásuk során tartsanak nagyobb követési távolságot, és legyenek türelmesebbek, ha az utak zsúfolttá válnak!
· A nagy hőségben fogyasszanak az átlagosnál nagyobb mennyiségű folyadékot, és mindig legyen náluk ásványvíz!
· Indulás előtt szellőztetéssel, a klímaberendezés használatával hűtsék le járművük utasterét!
· Hosszabb utak alkalmával tartsanak többször rövidebb pihenőket!
· Soha ne induljanak útnak lapos, alacsony nyomású gumikkal! És azt se felejtsék el, hogy nyáron a téli gumiabronccsal közlekedő gépkocsik nemcsak több üzemanyagot fogyasztanak, hanem fékútjuk is megnő!
Gyalogosként és kerékpárosként érdemes megfogadni az alábbi ajánlásokat:· Kerüljék az álló járművek mögüli úttestre lépést, válasszák a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet!
· A gyalogosoknak a járdán kell közlekedniük, ahol járda nincs, ott a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton!
· Olyan helyen, ahol a járművekkel szemben nincs elsőbbségük, csak akkor lépjenek az úttestre, ha meggyőződtek arról, hogy áthaladásukkal a járműforgalmat nem zavarják!
. Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a sötét ruházat nehezen észlelhető. Lehetőség szerint ilyenkor viseljenek élénk színű, jól látható ruhadarabokat vagy tegyenek táskájukra láthatóságot elősegítő eszközöket!
· Kerékpárral kerékpárúton vagy az úttest jobb szélén lévő kerékpársávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy az útpadkán, végső esetben az úttesten közlekedjenek!
· Kerékpárjukat kellően világítsák ki, és éjszaka, korlátozott látási viszonyok között lakott területen kívül vegyék fel a láthatósági mellényt!
A magyarok érzékenyek a frontra
Kutatások szerint európai szinten a magyarok az egyik legérzékenyebbek a frontokra. A helyzeten az sem javít, hogy a Kárpát-medencén hetente átlagosan két front halad keresztül.
Farkas Zoltán fehérvári háziorvos elmondta, hogy a frontok érkezésekor a légnyomás is változik, amelyre az érrendszer rugalmas csőként reagál: „Hidegfront esetén összehúzódnak az erek, kevesebb lesz bennük a vér. Ilyenkor feszültebbnek, stresszesebbnek érezhetjük magunkat. A különféle görcsök, például a fejfájás, a migrén vagy az epegörcs is gyakoribbak.”
A hidegfronti hatás a figyelemre is kihat. Emiatt előfordulhat számolástévesztés, esetleg boltokban a bankkártya PIN-kódjának elütése, sőt a közlekedési balesetek is megszaporodhatnak.
„Az utakon a reakcióidőnket alapvetően a változás zavarja meg, amin a hidegfront okozta stressz- és feszültségérzet tovább ronthat.” – Farkas Zoltán azt szokta tanácsolni a pácienseknek, hogy a front érkezése előtti két napban emeljék meg a napi folyadékfogyasztásukat. – "Az alacsony alkoholtartalmú italok, mint a bor és a sör, nem pótolják a folyadékot, mert vizet vonnak ki a szervezetből. A kávéval is hasonló a helyzet: ha egy csészével elfogyasztunk, akkor mindig igyunk utána legalább ugyanannyi vizet, hogy pótoljuk a folyadékot!”
Ezenfelül érdemes bevenni plusz magnéziumot, kalciumot vagy cinket, mert ezek csökkentik a szervezet görcskészségét.
Melegfront esetén kitágulnak az erek, ezért a különböző szervekben növekszik a vérkeringés. Ez azoknak a pácienseknek okoz gondot, akiknek visszér- és vénatágulata van: „Melegfronti hatásnál gyakori a nehézláb-érzés, de járászavar is okozhat problémát. Elnehezedünk, lelassulunk, mert a szervezetünk több vizet tart vissza. Ilyenkor a napi szokásos séta vagy biciklizés is megterhelő lehet.”
A háziorvos azt tanácsolja, hogy a melegfrontra érzékenyek ilyenkor vízhajtó gyógyteakeverékeket, például csalánteát igyanak!
Fő a türelem!
Takács Róbert székesfehérvári kamionsofőr elmondta, hogy a figyelem és a türelem, a közlekedés minden résztvevőjére való odafigyelés a biztonság alapja:
„Nemcsak kamionnal, de biciklivel, robogóval és személygépkocsival is közlekedem, mindegyik szemszöget ismerem. Amikor beülök az autóba, nem csak előre figyelek. A kereszteződésben – hiába van elsőbbségem – pásztázom a nagy tükröket, minden irányba nézek. A nagy melegben szellőztetem a járművet, letekerem az ablakot, sok vizet iszom. Szerintem az egyik veszélyforrás az, hogy a kerékpárosok számára nincs kötelező KRESZ-oktatás, nem ismerik eléggé a szabályokat!”
Szerzők: Kovács V. Orsolya, Kurucz Tünde