Itt a közösségi média új dobása, a ClubhouseItt a közösségi média új dobása, a Clubhouse
A Facebook, a Google és a többi, internetes fogyasztói társadalom részét képező portálok gombamód szaporodnak. Akadnak érdekesek, akadnak jók, és akadnak az érdektelenség mélyére süllyedők is. Azonban az elmúlt hónapok nagy dobása a Clubhouse szinte biztos, hogy még hosszú évekig velünk lesz. Sőt, jó eséllyel ez lehet az a platform, mely új élettel tölti meg az internet hanyatló tartalmát.
A felület teljesen új, mondhatni még csak éppen, hogy bontogatja a szárnyait. 2020 áprilisában indult, azonban a töretlen sikert jól mutatja, hogy napjainkig már közel 6 millió felhasználóval büszkélkedhet.
De mi ez a Clubhouse?
A Clubhouse egy új, audiochaten alapuló közösségi alkalmazás, amelyet legjobban úgy lehetne jellemezni, mint egy beszélgetős rádióműsor és egy konferenciahívás keverékét. A felhasználók különféle témákban hallgathatnak meg érdekes emberek közötti beszélgetéseket és interjúkat úgy, mintha egy podcastot hallgatnának. Az mégis a különbség, hogy a beszélgetések valós időben zajlanak, és a szervezők lehetőséget adhatnak a hallgatóknak is, hogy részt vegyenek a párbeszédben.
Ebben az egészben az az érdekes, hogy a tartalom formátumából adódóan a többi közösségi médiumhoz képest a felhasználók jóval hosszabb időt töltenek a felületen. Teszik mindezt úgy, hogy a Clubhouse-ban a beszélgetőszoba bezárásával eltűnik a tartalom, nincs lehetőség később visszahallgatni a beszélgetést. Tehát a számunka érdekes témákra időt kell szánnunk és be kell illesztenünk azt napirendünkbe, így egy hagyományos közösségi felülethez képest a Clubhouse sokkal nagyobb elköteleződést igényel. Igaz ennek fejében exkluzív tartalmakat kaphatunk.
A Clubhouse exkluzivitását az adja, hogy jelenleg még csak meghívásos alapon működik.
Igaz, az alkalmazás elérhető iOS-re és pár napja már Androidra is, azonban telepítést követően használni csak akkor tudjuk, ha rendelkezünk meghívóval a belépéshez. Lehet pont ez a meghívásos rendszer az, mely részben gerjeszti a felhasználók érdeklődését.
Azonban az kétségtelen tény, hogy az alkalmazás aktív felhasználói között olyan neveket is láthatunk, mint például Elon Musk, Oprah, Drake, Jared Lato vagy Chris Rock, így nem csoda, hogy hatalmas az érdeklődés a felhasználók körében, és mindenki be szeretne jutni az alkalmazásba.
A Clubhouse-on nincs a Facebookhoz vagy Instagramhoz hasonló fizetett hirdetési lehetőség, így a felület reklámmentes. Ez a platform az értékesíteni vágyó cégek helyett a civil felhasználókra, az emberi kapcsolatokra és az értékalapú kommunikációra helyezi hangsúlyt.
Megszokott formájában az influenszermarketing sem működik, hiszen a felhasználók jellemzően ki-be lépkednek a chatszobákból a sokszor több órás beszélgetések alatt, amelyek ráadásul nem kerülnek rögzítésre.
A fentiek alapján egyelőre úgy fest, hogy a Clubhouse szembe megy a Facebook eddigi sikerét jelentő, jellemzően önmutogató felületével és inkább a felhasználókkal kialakított minőségi kapcsolatok felületévé szeretne válni.