2 évnél régebbi cikk

KocsiZoom: öt évtizede készülnek a legsportosabb BMW-k
Fehérvár Médiacentrum fotója
BMW Group
KocsiZoom: öt évtizede készülnek a legsportosabb BMW-k

Jochen Neerpasch, a BMW M divízió első ügyvezető igazgatója szerint, aki már elért mindent, annak lehet elölről kezdeni az egészet. Elég érdekes ezt mondani egy 50 éves sportrészlegről, de valójában fontos dolgot üzent ezzel a szakember.

München hatalmasat változott 1972-re. Miután 1966-ban megnyerte a város a nyári olimpiai játékok rendezésének jogát, óriási fejlődés kezdődött. Több évtized után ez lett a harmadik német város, amelyben elindult a földalatti, autóutak készültek el és átadták a függesztett üvegtetejéről világhírűvé vált olimpiai stadiont.

De nem csak magával a településsel, egyik lakójukkal, a BMW-vel is nagy dolgok történtek. Főhadiszállásuk, a négy összeforrt, kör alapú épületszárny, vagy ahogy elnevezték, a Négyhengeres torony pont ekkorra lett kész.

A különleges módszerrel, fentről lefelé épített székházzal azt üzente a bajor vállalat, előlépett a legkomolyabb autógyártók sorába. Tövében pedig ott díszeleg egy ezüst burkolatú körépület, tetején hatalmas BMW-emblémával – igen, ez a gyár múzeuma. Az objektumok mellett számos új modellt is jegyzett a BMW 1972-ben.

Épp befejezték például a BMW Turbo tervezését. És bár nem egy szériaérett modellről beszélünk, szerencsére rengeteg formai csemege visszaköszönt a későbbi BMW M1 bódéján. A legnagyobb dobás azonban kétségkívül az Ötös sorozat megjelenése volt, mellyel amellett, hogy az egyik legfontosabb kategóriában is megjelent a bajor vállalat, egy akkor új, de még ma is használt névadási sémát vezették be.

Még ugyanebben az évben a BMW vezetősége megkereste Jochen Neerpasch-t, volna-e kedve egy debütáló sportrészleget irányítani. Azt hiszem a választ mindenki sejti. Bár Neerpasch még egy kis időt előző munkahelyén töltött, ugyanis még nem járt le a megbízatása, 1972 májusában hivatalosan is megszületett a BMW Motorsport GmbH.

Első munkájuk a 3.0 CSL átépítése volt, amely annyira jól sikerült, hogy 1973 és 1979 között hatszor nyerte meg a túraautó-Európa-bajnokságot. Bár közben a homologizációhoz szükséges utcai változat is nagyot szólt, mégsem ez a Motorsport GmbH első civil modellje.

Ezt a megtiszteltetést az M1-nek tartogatták, amelyben színtiszta versenytechnikát szelidítettek a mérnökök az utcára. Bár, ez elsőre igen nagy falat volt, hiszen a részleg akkori technikai tudása és eszközei még kevés volt egy ilyen kaliberű autó megfelelő elkészítéséhez. Egészen Olaszországig jutottak az alapítók, ahol a Lamborghini végül meglátta a fantáziát az M1-esben.

Ezek után viszonylag gyorsan, két év alatt kifejlesztették a modellt, ám mikor az összeszereléshez jutottak volna, a Lamborghini gazdasági nehézségek miatt passzolta a projektet. Viszont, a többi olasz beszállító maradt. Vagyis, a csövekből hegesztett vázak készítésére, a műanyag karosszéria legyártására és festésére sem volt gondja a BMW sportrészlegének.

A végső összeszerelést pedig Stuttgartban végezték. Hiába a különleges fazon, a versenytechnika, az M1-ből végül csak egy igazi különc lett. 1978 és 1981 között kevesebb mint 500 darabot gyártottak le belőle, ráadásul ezekből sokat versanyautóvá alakítottak. Igaz, ennek köszönhetően egy-egy megkímélt példány ma valódi gyűjtői darab lett.

A történet december 3-án, 18:25-kor folytatódik a KocsiZoomban, a Fehérvár Televízió autós magazinjában. Ha pedig lemaradnának róla, a korábbi adásokkal együtt a Fehérvár Televízió YouTube csatornáján bármikor visszanézhetik.

Addig is nézzétek meg a KocsiZoom előző epizódját:

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek