Megkezdődött a készpénz alkonya?Megkezdődött a készpénz alkonya?
Az OTP Mobil által készített kutatás alapján a megkérdezettek 62 százaléka gondolta úgy, hogy vásárlás esetén a legmegfelelőbb megoldás az ellenérték kiegyenlítésére a bankkártya, vagy annak telefonon, okosórán elérhető digitalizált változata. A 18 év felettiek 59 százaléka így is fizet, míg a készpénzt a megkérdezettek alig több mint 30 százaléka részesíti előnyben.
A bankkártyát vagy telefonjukat, órájukat használókat arról is megkérdezték, miért nem használnak készpénzt. A válaszadók 48 százaléka úgy nyilatkozott, hogy alapvetően nem tart magánál fizikai fizetőeszközt, ezért részesíti előnyben a digitális megoldást. A válaszadók 23 százaléka a költések jobb nyomon követhetőségét jelölte meg válaszként, míg 14 százalék szerint a kártyás fizetés biztonságosabb.
A készpénzt használók nagy része egyébként arra készül, hogy hamarosan „hűtlen” lesz korábbi fizetési szokásához és áttér a bankkártyára. Okként nagyrészük a kártyahasználat egyszerűségét jelölte meg. Az elemzés szerint a megkérdezettek 54 százaléka úgy ítéli meg, hogy a fizetési megoldások digitalizációja természetes folyamat, és sokuk szerint a fejlesztések sokkal egyszerűbbé teszik a vásárlást.
Mindezek nem festenek túl jól a készpénz szemszögéből, melynek szerepe, fontossága egyre kevésbé lesz hangsúlyos. Persze ez nem jelenti azt, hogy a készpénz rövid határidőn belül eltűnik majd az életünkből és a kereskedelmi folyamatokból, viszont az nyugodtan kijelenthető, hogy a fizikai fizetőeszköz történetének alkonya lassan elkezdődik.
És ha már a kereskedelem szóba került: megérkeztek az első adatok a karácsonyi vásárlási szokások legfrissebb alakulásáról is. Természetesen az ünnepeket nagyban befolyásolja a gazdasági válság és a megugró infláció, mindez a karácsonyi vásárlásokon is érezhető.
Az egyik vezető webáruház kimutatása szerint nőtt a kereslet az energiatakarékos háztartási eszközök után, így kelendőbbek a kevesebbet fogyasztó hűtők, fagyasztók, de a fűtésszámlára való odafigyelés jegyében nőtt a különböző takarékos hősugárzók és elektromos radiátorok eladása.
A szórakoztató elektronika kapcsán fontos megjegyezni, hogy labdarúgó-világbajnokság környékén jobban fogynak a televíziók. Nincs ez másként ez most sem, viszont ezúttal nem a középkategóriás, hanem a belépő szintet képviselő, valamint a drágább tévék számítanak kelendőbbnek. Az eladott darabszám átlagára az elmúlt évekhez mérve csökkent.
A játékkonzolok azonban szép eladási számokat produkáltak. Ehhez azonban nagyban hozzájárult, hogy tavaly például a globális chiphiány miatt az Xbox Series X és a Playstation 5 modellek szinte elérhetetlenek voltak, idén azonban már elérhetőek ezek a boltok polcain.