Munkácsy újabb festményével bővült a fehérvári kiállítás Munkácsy újabb festményével bővült a fehérvári kiállítás
Már eddig is sok ezren keresték fel a Pákh Imre tulajdonában lévő Munkácsy-művekből nyílt kiállítást Székesfehérváron a Szent István Király Múzeum Rendház épületében. Most egy újabb szenzációs festménnyel bővül a kiállítás, amit Pákh Imre nemrégiben vásárolt meg. Az alkotás a műgyűjtő szerint kuriózum Munkácsy Mihály életművében, először Székesfehérváron láthatja a nagyközönség. Pákh Imre Munkácsy-gyűjteménye ma a legnagyobb magánkézben lévő Munkácsy-kollekció a világon. A festményt Lehrner Zsolt alpolgármester, Fásy Ádám a Munkácsy Alapítvány elnöke és Pokrovenszki Krisztián a múzeum főigazgatója mutatta be.
Értékek Fehérváron
„Nagy esemény ez mind múzeum, mind a város kulturális életében. Advent idején napról napra tapasztaljuk, hogy nem csak a vásárban vannak jelen a látogatók, hanem egyúttal meglátogatják a Munkácsy-kiállítást is” – emelte ki Lehrner Zsolt a festmény ünnepélyes bemutatóján. Az alpolgármester külön köszönetét fejezte ki Fásy Ádámnak, a Munkácsy Alapítvány elnökének, hogy először Székesfehérváron mutatják be a művet.
"Az elmúlt 18 év bebizonyította, hogy a magyarok milyen értéket képviselnek a világban" - fogalmazott Fásy Ádám a Munkácsy Alapítvány elnöke.
A folyamatosan gyarapodó gyűjteményt 2005 óta világszerte számos kiállításon láthatta a közönség, a sorozat 47. állomása Székesfehérvár. Pákh Imre 2009-ben azzal a céllal hozta létre a Munkácsy Mihály Alapítványt, hogy az érdeklődők minél szélesebb körben megismerjék a festőművészt és alkotásait. Kétségtelen, hogy a gyűjtő Munkácsy-kollekciója nélkül a festőgéniusz életművének teljességre törekvő bemutatása ma már nem lehetséges.
Fásy Ádám arról is beszélt, hogy véleménye szerint Munkácsy Mihály igazi világsztár, akinek, ha a művészetét az emberek közé viszik, arra mindig lesz érdeklődő közönség. Az elnök azt is bejelentette, hogy minden bizonnyal Székesfehérváron köszönthetik majd a kiállítás ötmilliomodik látogatóját is, ami egy igazán különleges szám.
A Balladától a Szerelmi dalig
"Elmondhatjuk, hogy a kiállítás legelső és legutóbbi darabja egymás mellett került kiállításra.” – emelte ki Pokrovenszki Krisztián, a Szent István Király Múzeum főigazgatója. „Nagyon nagy az érdeklődés, az emberek nagyon szeretik Munkácsyt, ha pedig festészetről van szó, az ő neve megkerülhetetlen. A Rendház épületében népszerűek a mostani kiállítások, sok ezren érkeztek ide az elmúlt hónapokban.” – nyilatkozott Pokrovenszki Krisztián, aki mindenkit arra biztatott, hogy látogasson el a múzeumba és csodálja meg a kiállított alkotásokat.
Pákh Imre látogatásakor mesélt arról az fmc.hu-nak, hogy a gyűjteményének az első darabja Munkácsy Mihály Ballada címet viselő festménye volt. Érdekesség, hogy a festményen látható szék a Szent István Király Múzeum gyűjteményéből származik: a 18. század végén készült francia neoreneszánsz karosszék, amely Munkácsy Mihály párizsi műtermében volt. Balló Ede festőművésztől került egyfajta „relikviaként” Ybl Ervin tulajdonába. Ez egyébként a kiállítótérben éppen szemben helyezkedik el a festménnyel.
Pákh Imre, aki magyar-amerikai kettős állampolgár múzeumi szakemberek segítségével három évtized alatt alakította ki a Munkácsy-gyűjteményt, mely folyamatosan bővül. A műgyűjtő nemrég jutott hozzá egy szép és komoly alkotáshoz, ami kuriózum Munkácsy Mihály életművében. Ezt a képet most Székesfehérváron mutatták be. A festmény a Ballada című alkotás mellett kapott helyet a kiállítótérben. Az alkotás a Szerelmi dal címet viseli.
Boros Judit művészettörténésztől tudható számos érdekesség a festmény hátteréről. Így például az is, hogy Munkácsy Mihály az 1880-as évek második felében, leginkább 1886 és 1888 között festette kosztümös zsánerjelentekből álló képsorozatát.
Ezeknek jellegzetességei közé tartozik, hogy a női alakok lírai jelenetek főszereplőiként, hímzőráma fölé hajolva, vagy valamilyen hangszeren játszva, valamennyi képen azonos környezetben jelennek meg. Hangulatos polgári környezet jeleni meg jellemzően ezeken a festményeken. A férfi szereplők nézőként, hallgatóként jelennek meg hangsúlyozva a nők szépségét.
Az itt látható mű megegyezik a sorozat többi darabjával, különösen az 1888-ban készült Ballada ismert változataival. Mindegyiken ugyanazt - a jelen képen is megjelenő - mandolinon játszó fiatal nőt látjuk. az első két képen egy idősebb és egy fiatalabb férfi társaságában, a harmadikon pedig egy férfihallgatóval. Ez utóbbi párja a Szerelmi dal.
Még több fotó az eseményről a Szent istván Király Múzeum közösségi oldalán érhető el: