Amikor Prince Symbol lett: ezt hallgatta a világ 30 esztendejeAmikor Prince Symbol lett: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Zenei időutazásunkat szokás szerint Nagy-Britanniában kezdjük, nézzük, melyek voltak a nagy slágerek 1994 áprilisában a UK Top40 listáján.
Előző havi visszatekintőnkben már beszámoltunk róla, hogy a hónapot a Doop hasonló címen kiadott dala zárta az élen, április azonban már új listavezetővel köszönt be a briteknél. Az első helyet rögtön új belépőként magához ragadta a Take That, mely ekkor az "Everything Changes" című dallal tarolt.
A kilencvenes évek legendás fiúbandája, Gary Barlow, Howard Donald, Mark Owen, Jason Orange és Robbie Williams a Take That fennállása során fergeteges statisztikákat produkált Nagy-Britanniában: Összesen 28 dallal jutottak be a Top40 mezőnyébe, 20 daluk a Top10-ig menetelt, 12 pedig listavezető is lett. A listavezető pozícióba lépő dalok sorában az "Everything Changes" a negyedik volt, 1994 áprilisának elejétől két héten át vezette a brit kislemezlistát.
A lista első helyét április közepén egy olyan előadó vette át, aki sajnos ma már nincs közöttünk. Prince Rogers Nelson, vagyis Prince mindössze 57 esztendősen, 2016 áprilisában hunyt el. A kilencvenes évek meghatározó, karizmatikus és több szempontból is újító muzsikusa volt Prince, akinek élete sikerek mellett a botrányoktól sem volt mentes. Ilyen volt a Warner Bros. kiadóval ápolt viharos viszonya, mely több más ok mellett azért is alakult ki, mert Prince szerint a kiadó nem volt elég gyors albumai megjelentetése kapcsán.
Prince és a Warner Bros. elhidegült kapcsolatát pro és kontra rengeteg érdekes húzás kísérte, ilyen volt Prince névváltoztatása, egy időben ugyanis Symbol vagy épp Love Symbol néven lépett fel (ilyenkor a fellépéseken az arcára a Slave, vagyis Rabszolga szót festette) és adott ki dalokat, albumot.
1994 februárjára odáig fajult a vita, hogy Prince (illetve ekkor épp Symbol) a Warner kelletlen beleegyezésével a "The Most Beautiful Girl In The World" című kislemezét egy független kiadó, a Bellmark Records égisze alatt adta ki. Nagy-Britanniában a rajongók nem törődtek sokat a csatározással, a dal az első helyig menetelt a UK Top40 listáján, ezt a pozíciót két hétig meg is tudta tartani.
Ami a brit lista további élmezőnyét illeti, olyan dalok tűntek fel 1994 áprilisában a Top10-ben, mint CJ Lewis és a "Sweets For My Sweet", Haddaway és a "Rock My Heart", vagy épp az Erasure és az "Always".
Menjünk tovább Németország felé. Nézzük, melyek voltak a nagy slágerek az Offizielle Deutsche Charts élmezőnyében.
Ahogy korábbi visszatekintőnkben már jeleztük, 1994 áprilisában az első helyet az Omen-trilógia harmadik darabját jegyző Magic Affair szerezte meg (az elsőt még a nyolcvanas évek végén Mysterius Art néven adta ki a Magic Affair mögött álló produceri csapat, a "Das Omen (Teil 1)" szintén listavezető volt Németországban. Ezt követte a második rész, a "Carma (Omen 2)", majd 1994-ben a harmadik, az „Omen III”). A dal négy héten át meg is őrizte első helyét Németországban.
1994 negyedik havának közepén aztán jött a Főnök, vagyis Bruce Springsteen, aki a „Streets of Philadelphia” című dallal egy hónappal korábban a brit lista élmezőnyébe is odaért, áprilisban pedig Németországban az első helyet is elérte. A dal a „Philadelphia - Az érinthetetlen” című, Tom Hanks, Antonio Banderas és Denzel Washington főszereplésével készült dráma főcímdala volt.
A film egy ígéretes pálya előtt álló homoszexuális ügyvéd halálig tartó harcát mutatja be az AIDS-betegséggel és az ezzel járó társadalmi előítéletekkel. Az 1993-as film óriási sikereket ért el, 26 millió dolláros költségvetésből 207 milliót hozott a mozipénztáraknál, ráadásul a 66. Oscar-gálán két aranyszobrocskát is bezsebelt. Az egyiket Tom Hanks kapta a legjobb férfi főszereplőként, a másikat a The Boss érdemelte ki a legjobb eredeti betétdalért. Németországban a dal öt héten át az első helyen állt, 1994 egyik legnagyobb sikerének bizonyult.
Ami a többi Top10-es szereplőt illeti, ott volt a legjobbak között Mariah Carey és a "Without You", az Ace Of Base és a "Don't Turn Around", vagy épp Westbam és a "Celebration Generation".
Ami az öreg kontinens többi országát illeti: Bruce Springsteen Németország mellett első volt Írországban és Ausztriában, ráadásul vezette a European Hot100 listáját is, míg Olaszországban Jovanotti és a „Serenata Rap” állt az élen.
Svájcban az East 17 és az „It’s Alright”, Norvégiában az Enigma és a „Return To Innocence”, Dániában pedig Dr. Alban és a „Look Who’s Talking Now” állt az élen.
Menjünk tovább egy kontinensnyit, nézzük, mely dalok hódítottak az Egyesült Államokban. A Billboard Hot100 élén a hónapot az Ace Of Base és a „The Sign” kezdte az élen, de gyorsan át is adta helyét R. Kelly slágerének, a „Bump ’N Grind” négy héten át meg is tartotta első helyét.
A Top10-ben közben jóval nagyobb volt a mozgás, olyan dalok tűntek fel a legjobbak között, mint Bruce Springsteen klasszikusa, vagy épp a Crash Test Dummies és a „Mmm Mmm Mmm Mmm”.
Közben a Billboard club-listáján 1994 áprilisában olyan dalok mentek nagy ívet, mint az M People és a „Moving On Up”, vagy épp a Wu-Tang Clan és a "C.R.E.A.M. (Cash Rules Everything Around Me)".
Az amerikai hip-hop listán pedig az Outkast és a „Players Ball” lépett elő listavezetővé.
Utunk végén térjünk haza, nézzük, melyek voltak a legsikeresebb albumok 1994 áprilisában hazánkban a MAHASZ eladási listája alapján.
Két anyagot emelhetünk ki: kiválóan szerepelt Ákos második szólóalbuma, a „Test”, mely 1994. március 7-én jelent meg, áprilisban pedig már stabil Top10-es tagságot ért el az eladások alapján. De nem csupán Ákos szerepelt jól, hanem Delhusa Gjon is, aki „Líra” címmel kiadta első válogatás albumát, mely ’94 áprilisában szintén az első tízben volt az eladási adatok alapján.
Ez volt mai visszatekintőnk, folytatás egy hónap múlva 1994 májusának legnagyobb slágereivel.