7 hónapnál régebbi cikk

Amikor Mr. Vain elvitte a pálmát: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
tv90s.com
Amikor Mr. Vain elvitte a pálmát: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

A Culture Beat Németországban, a Take That a brit területeken sajátította ki az első helyet, de kedvenc volt az East17, Rod Stewart, a Dire Straits, a Cut ’N Move, Jaydee és az Onyx is, itthon pedig Demjén Ferenc hatodik albuma volt a legkelendőbb. Ezt hallgatta a világ 1993 júliusában.

Nagy meglepetést nem fogok okozni: utazásunk első állomása Nagy-Britannia, nézzük, melyek voltak a legnagyobb slágerek 1993 júliusában a UK Top40 élmezőnyében.

Ahogy előző havi visszatekintőnkben jeleztük, június második felében a jobb szemét érintő rendellenesség miatt rendre szemkötőben nyilvánosság elé lépő Louise Gabrielle Bobb, vagyis Gabrielle állt az élen. A „Dreams” című sláger végül három hetet töltött a lista élén, összesen pedig kilenc héten át szerepelt a Top10 tagjaként.

Gabrielle végül július közepén búcsúzott az első helytől, amit nagy bravúrral egy olyan dal foglalt el, mely még csak akkor került fel a listára, vagyis új belépőként rögtön a csúcson nyitott! Utólag ez már nem számít akkor meglepetésnek, az együttes ugyanis a kilencvenes évek angol popzenéjének legnagyobb kedvence volt, főleg a hölgyrajongóiknak köszönhetően óriási népszerűségre tettek szert, az első helyre lépő dal pedig a banda egyik legnagyobb slágere lett.

A kapásból az élen nyitó együttes a Take That volt, Gary Barlow, Howard Donald, Jason Orange, Mark Owen és Robbie Williams ekkor járatta csúcsra a „Pray” című dalt. A legendás fiúbanda hosszú és elismerésekben gazdag (8 Brit Awards elsőség) pályafutása során összesen tíz dallal ért fel a brit lista első helyére, ebben az impozáns sorban volt az első a „Pray”, mely végül négy héten át uralta a brit kislemezeladási listát.

Érdekesség, hogy a Take That köszöni szépen, jelenleg is működik, miután 9 év kihagyást követően, 2005-ben újra összeálltak (2 brit listavezető dal már ebben az új érában született). A régi ötös felállás ugyanakkor már a múlté: három alapító, Gary Barlow, Howard Donald és Mark Owen alkotja az együttest, mely épp most dolgozik a 2023 végén megjelenő új albumán.

A briteknél a Take That nagy ellenfele az East17 volt. Nos, ebben az időben épp ők is ott voltak a legjobb tíz környékén, méghozzá a „West End Girls” című dallal.

Ami a többieket illeti: 1993 júliusában a brit lista élmezőnyét erősítette Kim Wilde és az „If I Can’t Have You”, Michael Jackson és a „Will You Be There”, valamint Rod Stewart és a „Have I Told You Lately” című dal.

Nagy-Britanniából ugorjunk a kontinensre: nézzük, mely dalok voltak a legnagyobb kedvencek Németországban, 1993 hetedik havában.

Ahogy azt már az előző havi visszatekintőben jeleztük, a Culture Beat (hátterében a néhány hónappal később autóbalesetben elhunyt producer, Torten Fenslau, a színpadon pedig az énekesnő Tania Evans és a rapper Jay Supreme) kisajátította az első helyet, a „The Serenity” album első és legnagyobb sikere, a „Mr. Vain” kilenc héten át uralta a német kislemezlistát.

Érdekes nyár volt ez Németországban, hiszen többek között kiderült az is, hogy a szerelem nem lát színeket. Erről a U96 tájékoztatta a nagyérdeműt, a „Das Boot” sikere után egy táncolhatóbb verzióra váltó Christensen-társaság a „Love Sees No Colour” című dallal furakodott be a szűken vett legjobbak közé.

Összességében állandósult a mezőny Németországban, hiszen a „Love Sees No Colour” mellett az előző hónapban a brit listát vezető UB40 és a „Can’t Help Falling In Love”, a Spin Doctors és a „Two Princes”, valamint Haddaway és a „What Is Love” alkotta az élmezőnyt. Vérfrissítésként a dán Cut ’N Move érkezett. A pop-dance formáció a „Give It Up” dallamaival táncoltatta meg főleg Európa klubjainak népét, de a nóta Ausztráliában és Ázsiában is szép eladási adatokat produkált.

Ami az öreg kontinens további slágerlistáit illeti: a Eurochart Hot100 élén, valamint Olaszország, Dánia, Norvégia, Svájc és Írország eladási listájának első helyén  Haddaway és a „What is Love” állt. A Culture Beat és a „Mr. Vain” Ausztriában ült még a trónon, Belgiumban a Def Dames Dope és az „Ain’t Nothin’ To It” volt az első, míg Franciaországban, Spanyolországban és Portugáliában a Dire Straits négy dalt felvonultató EP-je, az „Encores” állt az élen.

Egy lendületes ugrással landoljunk a tengerentúlon, nézzük, mi a helyzet a Billboard Hot 100 listáján. Ahogy korábban már megemlékeztünk róla, az amerikai kislemezlista élén Janet Jackson és a „That’s The Way Love Goes” nyolc héten át legyőzhetetlennek bizonyult.

1993 júliusának elején aztán jött egy gyönyörű és fantasztikus hanggal megáldott hármas, a Sister With Voices, vagyis az SWV, mely a „Weak” című dallal átvette a vezetést. A három hölgy, vagyis Cheryl (Coko) Gamble, Tamara (Taj) Johnson és Leanne (Lelee) Lyons 1988-ban állt össze, pályájuk során hat stúdióalbumot adtak ki. A „Weak” igen népszerűnek bizonyult, végül két héten át vezette a Billboard Hot 100 listáját.

Július közepére egy olyan dal is hatalmas népszerűségre tett szert a tengerentúlon, mely addigra már túl volt a brit lista első helyén, illetve épp vezette a holland, a svéd és a finn slágerlistát. A UB40 és a kiváló érzékkel elkészített Elvis Presley-feldolgozás, a „Can’t Help Falling In Love” tarolt az Egyesült Államokban, hét héten át elmozdíthatatlan volt a Billboard Hot 100 éléről!

A két listavezető mögött még olyan slágerek jutottak el a dobogóig vagy annak közeléig 1993 júliusában a tengerentúlon, mint a Jodeci és a „Lately” vagy épp a Tag Team, mely a „Whoomp! (There It Is)” című dallal a nyár egyik nagy bulislágerét szolgáltatta Amerikában.

A Billboard hivatalos dance listáján mindeközben egy holland DJ és producer, bizonyos Robin Albers állt az élen. Hogy nem ismerős a név? Nos, így ebben a formájában nem is csodálom, na de ha azt mondom, hogy az úr nem más, mint Jaydee, a dal pedig a „Plastic Dreams”, akkor azért ugye rögtön másabb a helyzet?

Minden idők egyik legsikeresebb klubhimnusza még 1992-ben jelent meg, azonban a tengerentúlon kellett neki egy kis idő, míg befutott. Érdekesség, hogy az amerikai klubokon kívül igazán csak a Benelux államokban és környékükön lett a Top10 tagja a „Plastic Dreams”: Belgiumban a 8., Svájcban a 4., Hollandiában a 2. helyig menetelt.

A Billboard hip-hop listáján az 1988-ban a queens-i South Jamaicában alakult Onyx állt. A mai napig aktív Onyx debütáló albuma, a „Bacdafucup” abban az évben jelent meg, a lemez legnagyobb slágere pedig a „Slam” lett, mely 1993 júliusában érte el a legjobb helyezéseket a tematikus slágerlistán.

Utunk végén irány haza, nézzük, mely magyar lemez volt a legkelendőbb itthon a MAHASZ eladási adatai alapján.

Épp az 1993-as esztendő hetedik havában jelent meg a ma már 77. életévében járó Demjén Ferenc hatodik szólóalbuma, mely nemes egyszerűséggel a „Hat” címet kapta. A lemez érdekessége, hogy a felvételei februártól egészen nyárig tartottak, majd rekordgyorsasággal kijött a korong, mely a július 12. és 18. közötti héten már negyedik volt az eladási rangsorban. Az album egyértelműen legnagyobb slágere a Menyhárt Jánossal közösen írt „Hogyan tudnék élni nélküled”.

Ennyi fért mostani túránkba, folytatás egy hónap múlva, 1993 augusztusának legnagyobb zenéivel!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek