1 évnél régebbi cikk

A ritmust a Snap!, Zoltán Erika, Prince és Jon Secada adta – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
youtube.com
A ritmust a Snap!, Zoltán Erika, Prince és Jon Secada adta – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

Jon Secada megdobogtatta, Sir Mix-A-Lot megbotránkoztatta a női szíveket, nagyot ment a Snap!, Prince, Double You és a Kris Kross, míg itthon Zoltán Erika lezárt egy korszakot – ezek voltak a legnagyobb slágerek 1992 júliusában.

Útvonalunkon ezúttal sem változtatunk, első állomásunk Nagy-Britannia, ahol az eladott kislemezeket a UK Top40 foglalja össze. 1992 júniusát Vince Clark és Andy Bell, vagyis az Erasure zárta az élen: az „ABBA-Esque” EP öt héten át vezette a slágerlistát a ködös Albionban, a korszak kiváló pop-duója ezzel az anyaggal tisztelgett a nagy példakép, a svéd négyes előtt.

Július közepén aztán új seriff érkezett a városba. Jimmy Nail kaptatott fel a brit kislemezlista élére „Ain’t No Doubt” című karizmatikus slágerével. Az eredetileg James Michael Aloysius Bradford néven anyakönyvezett (itt nagyjából meg is fejtettük a Jimmy Nail művésznév titkát) polihisztor számos területen nyújtott kiemelkedőt: énekes, zeneszerző, színész, producer és televíziós forgatókönyvíró egyaránt tisztelhető személyében.

Énekesi karrierjének egyértelműen az „Ain’t No Doubt” a csúcspontja. A nóta a brit lista mellett az élen állt Írországban, dobogós volt Svédországban és eljutott a Top 10-be Ausztráliában, Belgiumban, Dániában, Hollandiában ás Új-Zélandon. Az idén már 68 éves Jimmy Nail három héten állt az élen Nagy-Britanniában 1992 júliusában.

Természetesen további remek nóták is ott voltak az esztendő hetedik havában a legjobbak között, ezek között volt Prince aktuális sikere, a „Sexy MF”, mely stabilan a Top 10 tagja volt 1992 júliusában Nagy-Britanniában. A dal a 2016-ban, a mindössze 57 esztendősen elhunyt Prince sorrendben tizennegyedik albumáról, a „Love Symbol” című korongról jött ki.

Prince ebben az időben épp nagyon elmérgesedett viszonyt ápolt kiadójával, a Warner Bros. vezetőségével. A kiadó ugyanis levédette a Prince nevet, a funky zsenije épp ezért 1993 és 2001 között az albumtól kölcsönzött Symbol néven alkotott.

De térjünk vissza konkrétan a „Sexy MF” című nótára, mely szorosan illeszkedett a The New Power Generation közreműködésével elkészült „Love Symbol” album történetmesélő ívéhez, a korongot a kritikusok "fantasy rock szappanopera" jelzővel dicsérték. A „Sexy MF” az Egyesült Államokban mérsékelt sikereket ért csak el, az öreg kontinensen azonban jóval nagyobb elismerést aratott.

1992 júliusában a brit lista élmezőnyében még ott volt Madonna és a „This Used To Be My Playground”, a The Shamen és az „LSI”, valamint a Was (Not Was) és a „Shake Your Head”.

Lépjünk tovább Németország felé, ahol az Offizielle Deutsche Charts élén nem volt nagy mozgás. Az esztendő egyik legnagyobb slágerének bizonyult a Snap! slágere, a Benito Benites-John "Virgo" Garrett III (a német producerek Michael Münzing és Luca Anzilotti álnevei) páros által írt, Thea Austin és Turbo B. által előadott  „Rhythm Is A Dancer” 1992 májusától tíz héten át, egészen augusztus elejéig vezette a német eladási listát.

Persze nyári slágerekből nem volt hiány a Snap! mögött. A német lista élbolyában tanyázott harminc esztendeje Double You is, a brit listán az első helyig nyomuló KWS elleni jogi procedúrát is megnyerte a „Please Don’t Go” című dal kapcsán. Míg a brit listákon a KWS verziója tarolt, addig a német nyelvterületen, illetve Olaszországban Double You volt a listák kedvence.

Olyan kiváló nóták is ott voltak a Top 10-ben az Offizielle Deutsche Charts 1992 júliusi listáin, mint a Londonbeat második legnagyobb sikere, a „You Bring on The Sun”, a Metallica és a „Nothing Else Matters” vagy épp Kim Wilde és a „Love Is Holy”.

Ami az öreg kontinens további országait illeti: 1992 júliusában a Snap! és a „Rhythm Is A Dancer” listavezető volt még Olaszországban, Belgiumban és Svájcban, az Erasure és az „ABBA-Esque” EP állt az élen Görögországban, Írországban, Finnországban és Svédországban. George Michael és a „Too Funky” Dániában, Dr. Alban és az „It’s My Life” Ausztriában, a Nirvana és a „Smells Like Teen Spirits” pedig Franciaországban tudhatta magáénak a legnépszerűbb dal titulusát.

Ugyanakkor az európai rádiós lista, a European Hit Radio Top 40 listavezetője nem ezen dalok közül került ki: itt Elton John és a „The One” állt az élen.

A Billboard Hot 100 élén július beköszöntével váltás történt. A június második felében két hétre élre álló Mariah Carey és az „I’ll Be There” elköszönt a legelőkelőbb pozíciótól, mely egy elég húzós nótáé lett. Érkezett ugyanis a rapper Anthony L. Ray, aki Sir Mix-A-Lot néven futott be nem is kicsi ívű karriert.

A Washington szülöttének számító rapper, szövegíró, producer 1988-ban adta ki első albumát, de az igazán nagy sikereket az 1992-es harmadik, „Mack Daddy” címen polcokra kerülő korong hozta meg. Főleg a „Baby Got Back” című nóta, mely lassan ért ugyan be, hiszen már 13 hete ott volt a Billboard Hot100 listáján, mire eljutott az első helyig, azt viszont utána öt héten át meg is tartotta.

Sir Mix-A-Lot dala botrányok mentén haladt előre, hiszen erős vitákat váltott ki a nőkről szóló szókimondó és kirívóan szexuális szövegei miatt, az MTV egy időre be is tiltott a rapsláger klipjének sugárzását. Nem kérdés, a „Baby Got Back” napjainkban meg sem jelenhetett volna eredeti formájában, hogy ez jó vagy rossz, döntse el mindenki maga. Ugyanakkor elvitathatatlan és megmásíthatatlan tény, hogy 1992-ben ebből a kislemezből kelt el a második legnagyobb példányszám az Egyesült Államokban, a közönség pedig ezzel egyértelműen letette voksát a dal mellett.

Sir Mix-A-Lot és a a „Baby Got Back” mögött is remek nóták futottak a Billboard Hot 100 élmezőnyében 1992 júliusában. Ott volt a Top 10-ben a kubai menekültből ünnepelt popikonná váló Jon Secada, aki a „Just Another Day” című slágerrel dobogtatta meg a hölgyek szívét.

A pattogós ütemű, mégis érzelemdús dal spanyol nyelvű verzióban is elkészült, itt Gloria Estefan is szerepet vállalt az akkor 31 esztendős Jon Secada mellett. A „Just Another Day” a tengerentúli latin listán az első helyig nyomult, de listavezető volt Kanadában és később Svédországban is.

A Billboard Hot Dance listáján minden héten új listavezetőt köszönthettünk 1992 júliusában: a Saint Etienne és a „Nothing Can Stop Us”, a The Daou és a „Surrender Yourself”, a Deee-Lite és a „Runaway”, valamint Frankie Knuckles és Lisa Michaelis közös dala, a „Rain Falls" egyaránt egy-egy hétig állt az élen.

Mindeközben a Billboard hip hop listáján a pályafutása első (és mind kiderült, legnagyobb) sikerének hullámait meglovagoló Kris Kross ugrott az élre, a „Jump” után a „Warm It Up” is felért a csúcsra. Ez a dal már nem vert akkor hullámokat, Chris "Mac Daddy" Kelly és Chris "Daddy Mac" Smith azonban a tematikus lista csúcsát így is elérte, immár másodszor 1992-ben.

Utazásunk végén térjünk vissza Magyarországra, nézzük, mely hazai korongok szerepeltek jól a MAHASZ eladási listája alapján 1992 júliusában. A Top 10 oszlopos tagja volt ebben az időszakban Zoltán Erika, akinek épp ekkor járatódott csúcsra ötödik nagylemeze, a „Mindent A Szemnek” című korong.

Szomorú apropója az albumnak, hogy Zoltán Erika pályafutásában ezzel az anyaggal zárult le egy igen erős és termékeny időszak, hiszen ez volt az utolsó lemez, melyen a Pásztor László-Jakab György szerzőpárossal dolgozott együtt az énekesnő. Érdekesség, hogy épp 30 év elteltével, 2022 júliusában jött ki egy limitált kiadású válogatáslemez az immár 60 esztendős énekesnő legnagyobb slágereivel.

Ezek voltak tehát a legnagyobb slágerek 1992 júliusában. Egy hónap múlva 1992 augusztusának zenei felhozatalát vesszük nagyító alá.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek