1 hónapnál régebbi cikk

Snap! adta a ritmust, míg a Guns a mennyország ajtaján kopogtatott – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
youtube.com
Snap! adta a ritmust, míg a Guns a mennyország ajtaján kopogtatott – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

A Snap! ritmusa mozgatta a világot, hasított a Kris Kross, az En Vogue és az Arrested Development, de a Guns ’N Roses, az Ugly Kid Joe és a Red Hot Chili Peppers is a listák élét ostromolta – ezeket hallgattuk 1992 ötödik havában.

Állandónak tekinthető útvonalunkat ezúttal sem bolygattuk meg, kezdjük Nagy-Britanniában, a UK Top40 kislemezlistáját böngészve. 1992 májusának elején az előző hónapban csúcsra jutó Right Said Fred,  vagyis Fred és Richard Fairbrass, valamint Rob Manzoli elköszönt az első helytől, a londoni trió dala, a „Deeply Dippy” három hétig állt az élen a ködös Albionban.

Az új listavezető egy igazi botránydal lett, mely óriási viharokat kavart a zenei életben és a bíróságokon is. Ez a nóta nem volt más, mint a KC And The Sunshine Band 1979-es dalának, a „Please Don’t Go” című nótának a feldolgozása.

Történt, hogy a kilencvenes évek elejének népszerű dancefloor-énekese, Double You feldolgozta a dalt. Ezt a verziót hallva a nottinghami formáció, a KWS elkészítette a saját verzióját, mely egészen a brit lista első helyéig szárnyalt. A dal körüli jogok kapcsán aztán beindult a bírósági hercehurca, mely évekkel később komoly jogdíjak kifizetésével zárult, a KWS (nevezetesen Chris King, Winston "Winnie" Williams és Delroy St. Joseph, akiknek a családneveik kezdőbetűiből jött ki a KWS, valahogy így: King/Williams/St. Joseph) kiadója komoly összeget utalhatott át Double You producerének.

Érdekesség, hogy a KWS verziója konkrétan a Nottingham Forest akkori angol válogatott védőjét kérlelte azért, hogy ne igazoljon Itáliába. A Forest kiválósága, Des Walker iránt a genovai Sampdoria érdeklődött élénken, a KWS a dallal próbálta Des Walker maradását előmozdítani. Jelentjük, nem sikerült, Walker a Sampdoria játékosa lett, ám mindössze egy szezont töltött Olaszországban, végül pályafutása alkonyán, 2002-ben újra magára húzta a Nottingham Forest mezét. A „Please Don’t Go” a problémák ellenére komoly siker lett a briteknél, a kislemez 5 hétig vezette a UK Top40 kislemezlistáját.

Természetesen a KWS mögött is nagy volt a nyüzsgés, feltűnt például a listán az En Vogue, mely addigra már meghódította a világ nagyobb felét. A Terry Ellis, Dawn Robinson, Cindy Herron és Maxine Jones alkotta En Vogue 1992-ben adta ki második albumát, a „Funky Divas” című anyag pedig nagyon betalált, világszerte nagy sikert aratott.

Az egyik legnagyobb sláger az albumról a "My Lovin' (You're Never Gonna Get It)" lett, mely az első kimásolt kislemezként indult hódító útjára. Nagy-Britanniában a dal eljutott a Top10-be, az En Vogue ezt összesen három dalával tudta megtenni a UK Top 40 listáján.

1992 májusában még olyan további remek dalok tűntek fel a briteknél a legjobbak között, mint a 2Unlimited és a „Workaholic”, vagy a rögtön a második helyen kezdő, ám utána a legjobbak közül gyorsan búcsúzó Guns ’N Roses és a „Knockin’ On Heaven’s Door”

Menjünk tovább, irány Németország, ahol a hónapot az 1992 áprilisának utolsó napjaiban az élre ugró Mr. Big és a „To Be With You” kezdte az élen. Az Eric Martin, Paul Gilbert, Billy Sheehan és Pat Torpey alkotta glam-rock banda pályafutása legnagyobb sikerével négy hétig tudott megragadni Offizielle Deutsche Charts legmagasabb pozíciójában.

Harminc évvel ezelőtt a német lista élén a váltás május utolsó napjaiban következett be, az első helyet egy mai napig nagy népszerűségnek örvendő dal szerezte meg. Elég, ha annyit mondunk, a VH1 beválasztotta minden idők 100 legjobb dance nótája közé, az MTV pedig a 4. helyre hozta ki a kilencvenes évek legendás tánczenéi között.

Ez a dal nem más, mint a Snap! talán legnagyobb slágere, a „Rhythm Is A Dancer”, mely május végén állt élre Németországban. No, nem csak ott persze, hiszen a Snap! kultikus dala az év folyamán első helyig menetelt többek között Ausztria, Belgium, Kanada, Franciaország, Írország, Izrael, Olaszország, Hollandia, Spanyolország és Svájc slágerlistáján is.

A „Rhythm Is A Dancer” a német eurodance formáció második albumán, a „The Madman’s Return” címet viselő korongon jelent meg. A dal Németországban elképesztő sikerszériába kezdett 1992 májusának végén, ugyanis a Benito Benites-John "Virgo" Garrett III (a német producerek Michael Münzing és Luca Anzilotti álnevei) páros által írt, Thea Austin és Turbo B. által előadott dal tíz hétig állt az Offizielle Deutsche Charts élén.

Persze további kiváló nóták is feltűntek a német listán 1992 májusában, ott volt az élbolyban a Right Said Fred és a „Don’t Talk Just Kiss”, a Soul II Soul és a „Joy”, valamint Michael Jackson és az „In The Closet”.

Ami a többi jelentősebb európai listát illeti, a Mr. Big és a „To Be With You” állt az első helyen Hollandiában, Svédországban és Svájcban, míg Görögországban például az Opus III és az „It’s Fine Day” lépett a trónra. A belgáknál a Morgane és a „Nous On Veut Des Violons” volt a listavezető, míg Dániában meglepően sikeres volt az ekkorra már világhírnévre szert tevő Naughty By Nature aktuális sikere, az „Everything's Gonna Be Alright” című nóta.

Menjünk tovább az Egyesült Államokba, nézzük, melyek voltak a legnagyobb slágerek 30 esztendeje a Billboard Hot100 kislemezlistáján. Az előző hónapban lépett a csúcsra a Kris Kross és a „Jump”, az akkor mindössze 14 esztendős Chris "Mac Daddy" Kelly és a 13 éves Chris "Daddy Mac" Smith nem kevesebb, mint nyolc hétig az első helyen állt a tengerentúlon. A nóta az egész májust az első helyen töltötte, ami nem csoda, hiszen csak az USA-ban 2 millió példányban ment el a kislemez.

Természetesen a Kris Kross mögött is nagy volt a mozgolódás, 1992 ötödik havában két olyan dal is akadt, mely szinte egész hónapban a dobogós volt. Az egyik a Nagy-Britanniában is hódító En Vogue és a "My Lovin' (You're Never Gonna Get It)", a másik pedig a Red Hot Chili Peppers és az „Under The Bridge”, mely egészen a második helyig menetelt.

Az „Under The Bridge” egyébként hihetetlen eladásokat hozott az 1983-ban Los Angelesben alakult rockbandának, a napjaink digitális letöltéseit is beleszámolva az Egyesült Államokban 6 millió, Európában 2 millió értékesített kislemezig jutott a RHCP nótája.

Ami a Billboard Hot100 további szekcióit illeti, az első tízbe olyan dalok fértek be 1992 májusában, mint az Ugly Kid Joe és az „Everything About You” vagy épp Sophie B. Hawkins és a „Damn I Wish I Was Your Lover”.

A Billboard hip hop listáján hosszú idő után elköszönt az első helytől a Kris Kross és a „Jump”, a trónra pedig az Arrested Development és a „Tennessee” ült fel. A kilencvenes évek elején az Arrested Development üde színfoltnak számított a rap palettáján. Az afrikai zenére, az őseik kultúrájára építő banda 1988-ban alakult Atlantában, alapítóinak Todd Thomas (Speech) és Timothy Barnwell (Headliner) számít.

Az Arrested Developmentnek ezen kívül rengeteg állandó és beugró tagja volt és van, ugyanis a banda a mai napig aktív. Debütáló albumuk, a „3 Years, 5 Months and 2 Days in the Life Of...” 1992-ben jött ki, a zseniális albumot csak az Egyesült Államokban 4 millió példányban fogyott el. Az anyag egyik húzódala volt a „Tennessee”, mely a mai napig a banda egyik emblematikus szerzeménye.

Utunk végén térjünk haza, nézzük, mely magyar album szerepelt legjobban 1992 májusában a MAHASZ albumlistáján. Ez a korong nem volt más, mint a Bonanza Banzai 1991. november 15-i Budapest Sportcsarnokban adott koncertfelvételének kiadása. A „Live” igen jól teljesített, 1992 májusában a legtöbb eladott példányszámmal büszkélkedő magyar kiadvány lett.

Ezek voltak tehát a legnagyobb slágerek 1992 májusában, egy hónap múlva 1992 júniusának zenei felhozatalát vesszük nagyító alá.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek