6 hónapnál régebbi cikk

Berúgta az ajtót a Cotton Eye Joe: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
europeantalent.se
Berúgta az ajtót a Cotton Eye Joe: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

A Rednex slágerét lehet szeretni vagy gyűlölni, de tény, 30 év alatt sem kopott ki a köztudatból. A svédek mellett nagy slágerrel menetelt a Baby D, az M People, a Masterboy, a Bon Jovi, Moby, Madonna és Gloria Estefan. Ezt hallgatta a világ 1994 novemberében.

Időn és téren át tartó zenei időutazásunkat a megszokottak szerint kezdjük ismét Nagy-Britanniában. Nézzük, melyek voltak a legnagyobb slágerek 1994 novemberében a UK Top40 listáján.

Egy hónappal korábban Whigfield, majd a Take That után a britek egyik kedvenc reggae muzsikusa, Pato Banton lépett az első helyre, a "Baby Come Back" című feldolgozással, a The Equals eredetijét kimondottan jónevű pályatársak, Robin és Ali Campbell (UB40) segítettek új köntösbe öltöztetni, a dal pedig egészen 1994 novemberének közepéig, összesen négy héten át vezette a brit listát.

November második hetére aztán Pato Banton helyét egy olyan formáció vette át, melyet a mai napig sokan egy hölgyként azonosítanak. Baby D névre valóban lehetne egy hölgy, a brit dance-pop formációba azonban három tagból áll, Dorothy "Dee" Fearon, Claudio Galdez és Terry "MC Juice" Jones pályafutása legnagyobb sikerét érte el 1994. november 20-én, a „Let Me Be Your Fantasy” ekkor ugrott a brit kislemezlista első helyére.

A csapat 1987-ben alakult, a korai próbálkozások a különböző stílusok között a kilencvenes évekre tisztultak le, a jutalom pedig egy klasszikussá nemesedő klubsláger lett. Érdekesség, hogy a dal már 1992-ben is kijött, de akkor csak a 76. helyig jutott, két évvel későbbi újrakiadása azonban két hétre az első helyet is elérte Nagy-Britanniában.

Ami a UK Top40 további helyezetteit illeti, olyan remek darabok tűntek fel a Top10-ben, mint az M People és a „Sight For Sore Eyes”, az MC Sar & The Real McCoy és az „Another Night”, vagy épp az Egyesült Államokhoz hasonlóan a briteknél is a dobogó tövéig menetelő, pályafutása során Albionban négy Top10-as dalt jegyző Sheryl Crow és legnagyobb sikere, az „All I Wanna Do”.

Menjünk is tovább Németországba, nézzük, hogyan alakult az Offizielle Deutsche Charts listája. A hónapot még Whigfield és a "Saturday Night" kezdte az élen, a dal összesen két hétig volt listavezető Németországban.

November első felének végén aztán Whigfield elköszönt az első helytől, mely egy addig teljesen ismeretlen bandáé lett. Ha a tagok nevét sorolom fel (Annika Ljungberg, Kent Olander, Arne Arstrand, Jonas Nilsson és Patrick Edenberg), akkor bizony sokan csak vakarják a fejüket, de ha azt mondom, hogy a svéd zenekar az amerikai country és a eurodance elemeit összegyúrva új stílust teremetett, akkor szerintem a többség már fújja is a nagy sláger címét: „Cotton Eye Joe”.

Bizony, az együttes a svédországi Kirunáből induló Rednex, mely első (és messze legnagyobb) sikerével örök klasszikust teremetett. Az biztos, a „Cotton Eye Joe” az a dal, amellyel szemben szinte senki nem közömbös, lehet vagy nagyon szeretni, vagy nagyon utálni. Talán kevesen tudják, miért Rednex a Rednex. Nos, a név egy nem túl dicsérő, bizonyos népcsoportot illető kifejezésből, a redneck szóból származik. Ennek jelentését így írta le a Cambridge Dictionary:

"Szegény, képzettség nélküli fehér ember, különösen az Egyesült Államok déli részén, vidéken élő ember, akiről úgy tartják, hogy előítéletes elképzelései és meggyőződései vannak. a szót általában sértőnek tartják."

Bármi is volt a névválasztás háttere, nem kérdés, hogy bejött, a Rednex ugyanis világszerte befutott. A „Cotton Eye Joe” Németországban (is) gigasikerként futott be, összesen kétszeres platina lemez lett a maxi, ami egymillió példányban kelt el. A német kislemezlista élén ráadásul 9 hetet töltött a dal, mely a következő év januárjának közepéig el sem mozdult az élről!

Ami a további németországi slágerek illeti, olyan dalok jutottak el még a legjobbak közé, mint a Masterboy és az „Is This The Love”, a La Bouche és a „Sweet Dreams”, valamint egy másik svéd slágergyáros csapat, az Ace Of Base és a „Living On Danger”.

Ami a további európai listákat illeti, az Eurochart Hot100 élén Bon Jovi és az „Always” állt, mely első volt még Svájcban és Írországban. A Rednex vezette a kislemezlistát Németországon kívül Dániában, Norvégiában és Ausztriában, ugyanakkor Svédországban ekkor már az E-Type volt a listavezető a „This Is The Way” című dallal.

Ugyanebben a hónapban Finnországban Moby és a „Feeling So Real”, Spanyolországban pedig a Cabballero és a „Hymn” állt az első helyen.

Folytassuk a tengerentúlon: a Billboard Hot100 listáján óriási mocorgás nem volt az élen, az augusztusban az első helyre lépő Boyz II Men és az „I’ll Make Love To You” kitartott a legmagasabb pozícióban, a dal összesen 14 héten át elmozdíthatatlan volt az amerikai kislemezlista első helyéről!

Természetesen azért voltak kiváló zenék a Boyz II Men mögött is, olyan dalok voltak a Top20 tagjai, mint Janet Jackson és a „You Want This”, Crystal Waters és a „100% Pure Love” vagy épp a TLC és a „Creep”.

Ami a Billboard hip-hop listáját illeti, itt Craig Mack és a „Flava In Ya Ear” állt az élen, míg a klublistán Madonna és a „Secret”, valamint Gloria Estefan és a „Turn The Beat Around” menetelt.

Utazásunk végén térjünk haza, nézzük, mely magyar albumok voltak a legkelendőbbek a MAHASZ eladási listáján 1994 novemberében. Nos, kifejezetten jól nézet ki ez a rangsor, hiszen a hónap közepén az első négy halyen magyar előadó állt, Zámbó Jimmy és Sipos F. Tamás mellett ott volt a legjobbak között az egyaránt új albummal jelentkező EDDA és a Bonanza Banzai, minkét csapat akkor jött ki aktuális albumával, előbbi a „Sziklaszív”, utóbbi a „Jóslat” című anyaggal.

Ez volt mai időutazásunk, folytatás egy hónap múlva, amikor 1994 decemberének nagy slágereit idézzük fel.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek