Gergely Róbert, Michael Jackson és a Public Enemy – ezt hallgatta a világ 30 esztendejeGergely Róbert, Michael Jackson és a Public Enemy – ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Első állomásunk természetesen Nagy-Britannia, nézzük, mi volt a helyzet a UK Top40 slágerlistáján 1991 novemberében. Ahogy az előző havi visszatekintőben már beszámoltam róla, a U2 és a „The Fly” villámkarriert futott be a brit listán, új belépőként mindössze egy hétig megszerezte az első helyet. Ezután a pozíciót át is adta a banda november elején, az új listavezető a The Wonder Stuff nevű brit alternatív rock együttes lett, mely Vic Reeves komikus-színész-zenész társaságában a „Dizzy” című nótával lépett a trónra.
A The Wonder Stuff viszonylag ismert és elismert csapatnak számított a kilencvenes évek brit együttesei között, három albumuk is a legjobb öt közé jutott a brit albumlistán. Kislemezek terén négy olyan dala volt a bandának, amely eljutott a Top 10-be a UK Top40 slágerlistáján, a legsikeresebbnek egyértelműen a „Dizzy” bizonyult, amely végül 2 hétig volt listavezető.
Két hét után aztán elköszönt az első helytől a brit banda, érkezett ugyanis a pop királya, Michael Jackson, aki aktuális slágerével szó szerint berobbant Nagy-Britanniában. Ez a dal nem volt más, mint az épp 1991 novemberében megjelent „Dangerous” című album első kislemez sikere, a „Black Or White”. A dal új belépőként rögtön az első helyen nyitott, igaz, mindössze 2 hétig, november utolsó napjáig tudta megtartani első helyét.
Ahogy megszokhattuk, a videóklip ennél a nótánál is igen grandiózusra sikerült, főszereplője Macaulay Culkin volt, az elején hallható gitárjátékot Slash, a Guns ’N Roses gitárosa játszotta, rendezője pedig az a John Landis volt, aki a „Thriller” képi világát is jegyezte. A klip bemutatója sem volt kispályás, egyszerre 27 országban vetítették le előre beharangozott időpontban (hiába, akkoriban nem volt még YouTube, valahogy meg kellett oldani…), a kiszivárgott adatok szerint csak az első vetítés alkalmával 500 millióan látták.
A „Black Or White” természetesen nem csak a britek körében lett hihetetlenül népszerű (Michael Jackson egyébként pályafutása során összesen 4 dallal lett listavezető Nagy-Britanniában), találkozunk még vele visszatekintőnkben más országok és földrészek sikeres nótájaként is.
Természetesen a két listavezető mögött is remek muzsikák tűntek fel a UK Top40 listáján. Ilyen volt például Rozalla és a „Faith”, a K-Klass és a „Rhythm Is A Mystery”, vagy épp a Salt-N-Pepa és a „You Showed Me”.
Ha már a briteknél szóba került az amerikai rap-trió, a méltán népszerű Salt-N-Pepa, folytassuk is velük, de immár Németország kapcsán. Ugyanis 1991 novemberét még az öt héten át listavezető Bryan Adams és az „(Everything I Do) I Do It For You” kezdte az élen az Offizielle Deutsche Charts –on, ám hamarosan elbúcsúzhatott az első helytől.
Jött ugyanis Salt (Cheryl James), Pepa (Sandra Denton) és DJ Spinderella (Deidra Roper), vagyis a Salt-N-Pepa, amely a „Let’s Talk About Sex” című dallal addigra már a fél világot meghódította. Németország azonban a másik feléhez tartozott, így itt a remek hiphop nóta csak 1991 novemberében futott fel igazán, olyannyira, hogy kilenc héten át, egészen 1992 januárjáig el sem mozdult a német kislemezlista éléről!
Természetesen azért akadtak más zenei ínyencségek az Offizielle Deutsche Charts legjobbjai között. Ilyen volt például Lisa Stansfield és a „Change” című nóta, amely a népszerű énekesnő egyetlen olyan 1991-es nótája volt, mely feltűnt a német listán. Lisa Stansfield egyébként pályafutása során 15 különböző dallal jelent meg az Offizielle Deutsche Charts helyzettjei között, az első listás dala még 1989-ben, az eddigi utolsó pedig 2005-ben futott be Németországban, a „Change” a hatodik volt a sorban.
Ami pedig a többieket illeti, olyan remek dalok jutottak el a top10-be, mint például az Army Of Lovers és a „Crucified”, Simply Red és a „Something Got Me Started”, vagy épp Marky Mark a The Funky Bunch és Loleatta Holloway társaságában, no meg persze a „Good Vibrations”.
Ami Európa többi országát illeti, a Salt-N-Pepa és a „Let’s Talk About Sex” listavezető volt Hollandiában, míg a szomszédos Belgiumban épp egy holland nóta bizonyult a legnépszerűbbnek, igaz, ez a bizonyos dal aztán a hazájában és Spanyolországban is listavezető lett. A formációt Wessel van Diepen és Denzil Slemming jegyezte, párosuk az L.A. Style néven futott be, az említett dal pedig a „James Brown Is Dead”. A nóta óriási sikert aratott a Benelux államokban és az ibériai félszigeten, de a legjobb tíz közé befért Ausztráliában és Svédországban is.
A European Hit Radio Top40 élén ugyanakkor egy olyan előadó állt, aki egyes országokban ugyan nem ért fel a csúcsra, a rádiós listán azonban a kontinens legjobbja lett 1991 novemberében. Kétségtelen tény, Simply Red dala, a „Something Got Me Started” időtlen klasszikussá nemesedett az elmúlt három évtizedben.
Menjünk tovább az Egyesült Államokba, nézzük mi volt a helyzet a tengerentúlon. Még előző hónapban, vagyis 1991 októberében lépett trónra Mariah Carey, aki „Emotions” című nótájával három hétig vezette az amerikai kislemezlistát. Novemberben azonban már nem tudta tartani első helyét, előbb mindössze egy hétre Karyn White és a „Romantic” állt az élre, majd jött Prince és a „Cream”, mely kettő hétig uralta az Államokat.
A Prince And The New Power Generation 1991-es nagylemezén, a „Diamonds And Pearls” címet viselő korongon kapott helyet a „Cream”, amellyel kapcsolatban a tragikus sorsú Prince 2004-ben viccelődve megjegyezte: úgy írta a nótát, hogy közben saját magát nézte a tükörben. Mivel Prince esetében sosem lehetett tudni, melyik tréfának szánt állítása az, ami akár igaz is lehet, vélhetően a dal keletkezésének körülményeiről már sosem fog fellebbenni a fátyol.
Természetesen a legendás Prince mögött is remek dalok sorakoztak a Billboard Hot100 listáján, ott volt a legjobbak között a Naughty By Nature és az „O.P.P.”, Bryan Adams és a „Can’t Stop This Thing We Started”, valamint a Guns ’N Roses és a „Don’t Cry”.
Mindeközben az amerikai raplistán húzós ütemek trónoltak a csúcson, ugyanis Long Island elsőszámú zenei közellensége, az erős politikai megnyilvánulásairól és dalszövegeiről ismert és elismert Public Enemy uralta a stílust 1991 novemberében. A közelmúltban a közös munkát megszakító Chuck D és Flavor Flav vezette formáció 1991-ben jött ki negyedik albumával, az „Apocalypse 91…The Enemy Strikes Black” a csapattól megszokott módon igen húzós és karcos anyag lett. Az év novemberében a korong egyik legnagyobb sikere, a „Can’t Truss It” hódított, elérve a rap lista első helyét.
Utazásunk végén térjünk haza Magyarországra, nézzük, mit hallgattunk legszívesebben 30 évvel ezelőtt. Ebben a MAHASZ album-listája lesz segítségünkre, melyen 1991 novemberének első napjaiban az élre állt egy eMeRTon-díjjal elismert énekes, aki ekkor jelentette meg első saját albumát. Ez a bizonyos énekes nem más, mint Gergely Róbert, aki bemutatkozó korongjának címén nem gondolkodott sokat, az anyag „Gergely Róbert” néven került a boltokba. A kissé fantáziátlan címválasztás nem sült el visszafelé, Gergely Róbert lett az új kedvenc, ez pedig hosszú időre bebetonozta a lemezt az eladási lista élére. Az album legnagyobb slágere az „Emanuelle” című dal volt, melyet kicsik és nagyok egyaránt kívülről tudtak három évtizeddel ezelőtt.
Ezek voltak tehát a legnagyobb slágerek 1991 novemberében, folytatás egy hónap múlva, mikor 1991 decemberének zenei felhozatalát idézzük meg.