2 évnél régebbi cikk

És akkor Dr. Alban azt mondta: It’s my life… – ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
És akkor Dr. Alban azt mondta: It’s my life… – ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

Az Erasure az ABBA előtt tisztelgett, feltűnt Mistadobalina, Dr. Alban az életéről mesélt, Luther Vandross pedig Janet Jackson oldalán alkotott ismét maradandót. Ezek voltak a legnagyobb slágerek 1992 júniusában.

Nagy meglepetést nem okozok, mikor elárulom: zenei időutazásunkat ezúttal is Nagy-Britanniában kezdjük, méghozzá a UK Top40 élmezőnyében vizsgálódva. Az előző hónapban a brit lista élére A KWS ugrott, Chris King, Winston "Winnie" Williams és Delroy St. Joseph dalba öntötték kívánságukat, mellyel azt szerették volna elérni, hogy a Nottingham Forest angol válogatott védője, Des Walker ne igazoljon az olasz Sampdoria csapatába. Nos, Walker végül csak elment Itáliába, a brit dance formációt viszont vigasztalhatta a tudat, hogy daluk, a „Please Don’t Go”  (mely kapcsán komoly plágium-perek zajlottak Double You hasonló nótája miatt) öt hétig elfoglalta a brit kislemezlista élét.

Az első helytől 1992 júniusának közepéhez közeledve köszönt el a KWS, a legmagasabb pozíciót ekkor elfoglalta a Vince Clark – Andy Bell duó. A korszak ismerői már vágják is rá, hogy ez az Erasure, és igazuk is van, valóban a londoni szinti-pop formáció ugrott az első helyre, méghozzá 4 dallal. A sztori igen érdekes, az Erasure 1985-től összesen nem kevesebb, mint 35 dallal jutott fel a UK Top 40 slágerlistájára, listavezető azonban mindössze egy kislemez lett, ez ráadásul igazából nem is kislemez volt.

A formátumot tekintve EP (extended play, azoknak az anyagoknak a gyűjtőneve, mely kislemeznek túl hosszúak, albumnak viszont még túlságosan kevésnek bizonyulnak) lett az Erasure egyetlen listavezető anyaga, méghozzá egy olyan EP, melyen az ABBA négy kiváló nótáját dolgozta fel a brit duó. A svéd négyes nagy kedvence volt a Clark-Bell kettősnek, a tervek eleinte még egy komplett ABBA feldolgozás albumról szóltak, ez szelídült végül négy dalt tartalmazó EP kiadásig. Akárhogy is lett végül, a dolog működött, az Easure az „ABBA-Esque” anyaggal öt hétig vezette Albion kislemezlistáját.

Természetesen a listavezetők mögött is volt élet. Az Erasure kapcsán írtuk, hogy a duó pályafutása során 35 dallal ért oda a UK Top 40 listájára. Nos, amikor a páros az élen állt, az első tízbe egy olyan előadó is befért, aki eggyel több, összesen 36 nótával jelentkezett a brit listán. Az úriember sajnos már biztosan nem tudja gyarapítani ezt a számot (hacsak nem kerül elő valahonnan még soha ki nem adott felvétele), ugyanis az utánozhatatlan és megismételhetetlen George Michael már 2016 karácsonya óta nincs velünk. A kiváló énekes 1992 júniusában a „Too Funky” című dallal listavezető lett Dániában, de a brit listán is az élmezőnyig menetelt.

Természetesen a briteknél és dübörgött a Kris Kross és a „Jump”, de szép helyezéseket ért el az esztendő hatodik havában a Utah Saints és a „Something Good”, valamint az En Vogue és a „My Lovin”.

Lépjünk tovább Németországba, ahol 1992 júniusában a rajongók képtelenek voltak tovább lépni, az első helyen az előző hónapban listavezetővé avanzsáló Snap! legnagyobb slágere, a „Rhythm Is A Dancer” állt. A Benito Benites-John "Virgo" Garrett III (a német producerek Michael Münzing és Luca Anzilotti álnevei) páros által írt, Thea Austin és Turbo B. által előadott dal tíz hétig el sem mozdult az Offizielle Deutsche Charts éléről, de persze rengeteg más országot is  meghódított Belgiumtól Kanadáig, Izraeltől Írországig.

Ha volt stabil első helyezett, akkor kellett stabil második is. Ezt a pozíciót a hónap elején még a Kris Kross és a „Jump” birtokolta, de hamarosan jött egy dal, mely egészen október közepéig a dobogón maradt! Kezdésként egy hetet eltöltött a harmadik helyen, majd fellépett a második pozícióba, amit hat hétig birtokolt, hogy a nyár végén aztán a megszolgált és megérdemelt első hely is meglegyen. De ne szaladjunk ennyire előre, cikkünk 1992 júniusáról szól, ebben a hónapban pedig stabilan második volt Dr. Alban és pályafutásának egyik, ha nem a legnagyobb slágere, az „It’s My Life”.

A nigériai-svéd fogorvos és rapper a kilencvenes évek első felének egyik legnagyobb és legünnepeltebb sztárja volt, nem véletlenül: az „It’s My Life” listavezető lett a teljesség igénye nélkül Olaszországban, Hollandiában, Ausztriában, Belgiumban, Svédországban, de vezette a EuroChart Hot 100 listáját, Németországban pedig a kislemez több, mint félmilliós eladást generált. Nem kétséges, az Offizielle Deutsche Charts egyik legnagyobb slágere volt 1992-ban Dr. Alban nótája, az „It’s My Life”.

Természetesen további remek nóták is feltűntek a listán, a nyárhoz alkalmazkodva főleg a bulizósabb, táncosabb darabok számítottak sikeresnek. Az első tízben ott volt a Del  Tha Funkee Homo Sapien nótája, a „Mistadobalina”, mely egy kicsit késve futott be Németországban: az 1967-es, The Monkees által híressé tett Zilch-monológra épülő hip-hop nótát még 1991-ben adták ki, de csak egy évvel később lett siker a németeknél.

További olyan remek dalok tűntek fel a német listán 1992 júniusában, mint a The Sisters Of Mercy és a „Temple Of Love”, Michael Jackson és az „In The Closet”, vagy Elton John és a „The One”.

Ami az öreg kontinens további slágerlistáit illeti, Franciaországban Francois Feldman és a „Joy”, Norvégiában a U96 és a „Das Boot”, míg Görögországban az Opus III és az „It’s Fine Day” állt az élen.

Menjünk tovább az Egyesült Államokba, ahol a Billboard Hot100 slágerlistáján ritkán fordul elő, hogy ugyanaz a dal nyolc héten át listavezető legyen. Az amerikai slágergyárak öntik magukból a friss felvételeket, ha egy nóta három-négy hétig első tud lenni, már hatalmas slágernek számít. Ezt érdemes mérlegelni akkor, amikor a Kris Kross és a „Jump” kerül szóba, Chris "Mac Daddy" Kelly és Chris "Daddy Mac" Smith ugyanis nyolc héten át, egészen 1992 júniusának közepéig az első helyen állt a tengerentúli kislemezlistán.

A két, akkor mindössze 13 illetve 14 éves fiatalember aztán a hónap közepén átadta az első helyet a korszak ünnepelt dívájának, Mariah Carey pedig köszönte szépen és az „I’ll Be There” című dallal két hétre be is költözött a magaslati levegőt kínáló pozícióba.

A két júniusi listavezető mögött persze nagy volt a tülekedés, az első tízben olyan dalok tűntek fel, mint a Joe Public és a „Live And Learn”, vagy épp Janet Jackson és Luther Vandross duettje, a Mo Money című film betétdalaként hódító „The Best Things In Life Are Free”.

Utunk végén megérkezünk Magyarországra, ahol a MAHASZ nagylemezek eladási adatait összesítő slágerlistáján 1992 júniusában a Manhattan második albuma volt a legjobban teljesítő magyar korong. A Manhattan (Csoki, Dobi Sándor, Varga Szabolcs, Vilmányi Gábor) első lemeze óriási sikert aratott, így nem csoda, hogy nagy várakozás közepette jelent meg a második, „Szállj Fel Még” címet kapott anyag. Ez a lemez már kisebb visszhangot kapott, ugyanakkor, ahogy fentebb írtam, 1992 hatodik havában messze a legnagyobb példányszámban elkelt hazai hanghordozó volt.

Ezek voltak tehát a legnagyobb slágerek 1992 júniusában. Egy hónap múlva 1992 júliusának zenei felhozatalát vesszük nagyító alá.

Borítókép: YouTube/musicboxtvVEVO
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek